ویژگی های قارچکش و باکتری کش بردوفیکس

0

قارچ‌کش و باکتری کش حفاظتی بردوفیکس بردوفیکس یکی از مهمترین قارچکش های حفاظتی و باکتری کش ها می باشد که دارای طیف اثر وسیعی بوده و برای مبارزه با انواع بیماری های گیاهی به ثبت رسیده است.

قارچکش و باکتری کش بردوفیکس

بردوفیکس قارچ کش و باکتری کش حفاظتی تماسی است که برای پیشگیری و درمان انواع بیماری‌های درختان میوهٔ دانه دار، هسته دار، نیمه گرمسیری خزان دار، خشکباری، همیشه سبز، دانه ریز، سبزی، صیفی، زینتی و غیرمثمر توصیه می‌شود. بردوفیکس قارچ کش و باکتری کش مسی با اثر حفاظتی، با LD50>4000 mg/kg و جزء سالم‌ترین سموم معدنی است.

قارچ کش بردوفیکس

نحوه اثر بردوفیکس

قارچ‌کش بردوفیکس یک بازدارنده چند نقطه اثر است. یون‌های مس پس از جذب شدن در دیواره سلول باکتری یا قارچ، هم‌زمان بازدارنده چندین روند فیزیولوژیکی درون سلول است.

 بردوفیکس با ایجاد پیوندهای شیمیایی جدید، پروتئین‌ها را درهم شکسته، کارکرد آنزیم‌ها را برهم زده، در روندهای حیاتی سلول مانند تنفس اختلال به وجود آورده، فعالیت غشاء سلولی را کاهش داده و در نهایت منجر به مرگ سلول می‌شود.

این ویژگی سبب می‌شود عامل بیماری نتواند خود را در برابر بردوفیکس مقاوم کند.

ویژگی‌های قارچکش و باکتری کش بردوفیکس

دیرپایی بردوفیکس

بردوفیکس به دلیل آزاد کردن تدریجی یون مس اثر دیرپایی دارد. اثر قارچ‌کشی و باکتری‌کشی ترکیبات مسی مربوط به آزاد شدن حداقل یک پی‌پی‌ام یون مس (Cu++1ppm) است که می‌تواند تا حدودی بیماری را کنترل کند.

برای کنترل شدن کنیدی و کنیدی‌فورهای قارچ در اواخر آلودگی به ۳ تا ۵ پی‌پی‌ام یون مس نیاز است. بردوفیکس بیشتر از ۵ پی‌پی‌ام یون مس آزاد می‌کند، درحالی‌که دیگر ترکیبات مسی نمی‌تواند این میزان یون مس را آزاد کنند تا در کنترل عوامل بیماری‌زا مؤثر باشد. 

بردوفیکس با دانه‌بندی ۲ تا ۳ میکرون، مؤثرتر از دیگر سموم مسی است. سم بردوفیکس به دلیل دانه‌بندی بسیار ریز و چسبندگی مطلوب، کارایی مؤثری داشته و در مقایسه با سموم پودری مقرون به‌صرفه است.

ماندگاری پس از بارش

به دلیل دانه‌بندی بسیار ریز، چسبندگی بالا و تثبیت شدن به‌صورت کمپلکس روی بافت گیاه حتی پس از بارش‌های طولانی نیز یون‌های مس روی گیاه باقی مانده و نسبت به سایر سموم مسی ماندگاری طولانی‌تری روی گیاهان دارد.

دانه بندی ریز

بردوفیکس با دانه‌ بندی ٢ تا ٣ میکرون، مؤثرتر از دیگر سموم مسی است. بردوفیکس به‌ دلیل دانه‌ بندی بسیار ریز و چسبندگی مطلوب، کارآیی مؤثری داشته و در مقایسه با سموم پودری مقرون‌ به‌ صرفه است.

کارایی چهارفصل

بردوفیکس با داشتن pH حدود ٧، در تمام فصول سال قابل استفاده است.

سمیت

بردوفیکس با داشتن LD50 Oral for rat>۴۰۰۰ mg/ kg جزء سالمترین سموم می باشد .

همچنین بردوفیکس جزو معدود سموم معدنی است که در کشاورزی ارگانیک توصیه می‌شود. بردوفیکس اثر سوئی بر انسان و محیط ‌زیست نداشته و برخلاف سایر سموم رایج، مواد باقی مانده از تجزیۀ آن سازگار با محیط‌ زیست است.

جلوگیری از سرمازدگی

بردوفیکس به دلیل از بین بردن باکتری‌هایی که هسته اولیه بلورهای یخ Bacterial Ice Nucleation را می‌سازند، خطر سرمازدگی را کم می‌کند.

دافع حشرات

بردوفیکس برای زنبورعسل بی‌خطر و دافع حلزون و حشراتی مانند زنجرک و موریانه است

ضدباکتری

بردوفیکس بهترین قارچ‌کش و باکتری‌کش مسی با اثر حفاظتی، با LD۵۰>۴۰۰۰ mg/kg و جزو سالم‌ترین سموم معدنی است.

اختلاط با سایر سموم

بردوفیکس با اکثر سموم و کودها و روغن ولک قابل اختلاط است.

سایر مطالب:

سم قارچ کش متالاکسیل

آشنایی با قارچ کش ایپرودیون کاربندازیم

روش های مصرف قارچ‌کش و باکتری کش حفاظتی بردوفیکس

محلول پاشی:

متداول ترین روش برای پیشگیری و کنترل بیماری های قارچی و باکتریایی با بردوفیکس می باشد. دوزهای مورد استفاده بسته به زمان مصرف متفاوت می باشند.

روش ساخت دوزهای مختلف بردوفیکس برای محلول پاشی

منظور ازمحلول پاشی با دوزهای ۵ یا ١۰ در هزار، مخلوط کردن ۵ یا ١۰ لیتر بردوفیکس در١۰۰۰ لیترآب می باشد. این میزان آب بسته به حجم سم پاش قابل تغییر است.

برای مثال، برای تهیه دوز ۵ در هزار درسم پاشی به حجم ٢۰۰ لیتر، یک بطری یک لیتری را به شدت تکان داده و به داخل سم پاشی که در آن مقداری آب وجود دارد می ریزیم . سپس سمپاش را تا ٢۰۰ لیتر با آب پر کرده، کاملاً بهم زده و شروع به سم پاشی می کنیم.

رنگ بردو :

برای کنترل بیماری هایی مانند پوسیدگی های طوقه و ریشه گیاهان، انواع شانکرها و بلایت ها، سرطان ها و گال های طوقه و ریشه، محلول پاشی ها به تنهایی کافی نبوده و لازم است بافت آلوده با ابزار تیزی تراشیده شده و بافت سالم گیاه با بردوفیکس رقیق نشده رنگ شود.

این کار برای ضدعفونی محل هرس گیاهان نیز باید انجام شود. درصورت استفاده از این روش دیگر نیازی به استفاده از چسب باغبانی و … نمی‌باشد.

محلول در آب زراعی :

برای کنترل بیماری هایی مانند پوسیدگی های طوقه و ریشه گیاهان ، سرطان ها و گال های طوقه و ریشه، که عامل بیماری زا خاکزی است محلول پاشی ها به تنهایی کافی نبوده. پس لازم است خاک نیز ضدعفونی شود.

برای این منظور مقدار ١۰ در هزار بردوفیکس آماده شده و گیاهان با این محلول آبیاری شوند. پس برای درختان مسن‌تر آبیاری سایه انداز و بیل زدن خاک نیز ضروری است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )