آفات و بیماری های درختان خرمالو

2

آفات و بیماری های درختان خرمالو

آفات و بیماری های درختان خرمالو از طریق تکثیر غیرجنسی کمتر کشت می‌گردد و تقریباً تمام درختان خرمالو از طریق کشت بذر خرمندی کاشته می‌شوند. خرمندی همان خرمالوی ریز است که میوه آن قابل خوردن نیست.

پس از رسیدن، میوه‌ها را جمع‌آوری کرده و بذر آن‌ها را گرفته و جهت کاشت آماده می‌کنند.

درختان خرمالو جز درختان کم آفت هستند البته شپشک های مومی به همراه مورچه ها می توانند موجب ایجاد مشکلاتی برای درخت شوند. از آفات دیگر خرمالو می توان به مگس سفید که لکه های پوستی بر روی میوه ایجاد می کند اشاره نمود. 

آفات و بیماری های درختان خرمالو

مهمترین آفات و بیماری های درختان خرمالو

گال طوقه

به نظر می رسد درختان دچار کندی رشد می شوند. اندازه برگ ها ممکن است کاهش یابد. درخت دچار میوه کم یا بدون میوه می‌شود. ریشه ها را از نظر وجود تومورهای سخت و چوبی بررسی کنید. توجه: بسیاری از موارد می تواند باعث کندی درختان شود.

لکه برگی

به صورت لکه های کوچک قهوه ای یا بنفش روی برگ ظاهر می شود. ممکن است برگ ها زرد شوند و بیفتند. درخت را ضعیف می کند.

جرب

پوسته پوسته شدن پوست درخت و به رنگ خاکستری در آمدن آن. معمولاً روی پوست شاخه ها و شاخه های جوان، روی میوه نیز ممکن است باشد.

آنتراکنوز

به صورت لکه های سیاه روی برگ ظاهر می شود. سایر علائم ممکن است شامل لکه های سیاه فرورفته روی ساقه برگ و ضایعات روی پوست باشد.

پوسیدگی ریشه

باعث رشد ضعیف گیاه و رشد برگ های کوچک زرد رنگ می شود. رشد پایانی ممکن است متوقف شود یا عقب بیفتد. گیاهان اغلب در هوای گرم از بین می روتد.

ریزش میوه

ناشی از رشد بیش از حد رویشی است. کود زیاد می تواند باعث رشد بیش از حد شود.

آفتاب سوختگی برگ های خرمالو

در زمستان مستعد است.

کنترل طبیعی

تنه را با رنگ تنه و بر پایه آب رنگ آمیزی کنید.

شپشک ها

از جمله این شپشک ها می توان به شپشک مومی ، شپشک نرم تن و بالشتک ها اشاره کرد. این حشرات به خصوص در ماه های گرم و مرطوب سال ( نیمه خرداد تا آخر مهر) فعالیت می کنند.

این شپشک ها به طور معمول به شاخه های جوان و برگ میوه حمله می کنند و از شیره گیاهی تغذیه می کنند. شپشک ها باعث ضعف عمومی درختان، ریزش میوه و برگ و خشک شدن شاخه های جوان می شود.

مگس سفید

حشرات بالغ کوچک و بال سفید هستند که عمدتاً در قسمت زیرین برگ ها یافت می شوند. پوره به شکل سفید، مسطح و بیضی شکل و لاروها به اندازه یک سر سنجاق هستند.

شیره گیاهان را از طریق برگ ها می مکند. و باعث زرد شدن آن ها ، خشک شدن یا ریزش آن ها می شود.

سایر مطالب:

 علت ریزش برگ و زرد شدن درخت خرمالو

نماتد ریشه‌ای مرکبات ، راه کنترل ومدیریت آفت

تنک کردن میوه یا هرس میوه درختان به چه منظور انجام می شود؟

تریپس

حشرات کوچک، باریک، با پوره ها زرد کم رنگ و بسیار فعال هستند و حشره کامل معمولاً سیاه یا زرد قهوه ای هستند. با سوراخ کردن و مکیدن شیره گیاهی از انواع زیادی از گیاهان تغذیه کنید.

کنه ها

کنه های گیاهی در قسمت زیرین برگ ها یافت می شود. تغذیه شیره ی گیاهی باعث برنز شدن برگ ها می شود. در آلودگی های شدید تارهای زیادی بر روی گیاه دیده می شود.

۲ نظرات
  1. ساغر حسینی می گوید

    سلام خوبین وقت بخیر درخت خرمالو من از ده سانت انتهای ریشه تنه ی درخت پوست پوست شد و بعد کامل پوسید و از بین رفت حالا اون یکی درختها هم دارن در انتهای تنه نزدیک خاک پوست پوست میشن و باغ من در تنکابن مازندران هستش میشه راهنماییم کنید که مشکلش چیه ممنون

  2. الناز می گوید

    سطح خاک تنه درخت را حدود ده سانت و شعاع پنجاه سانت بالا بیاورید تا آبیاری یا آب باران دور تنه درخت جمع نشود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )