کاربرد کود سولوپتاس(سولفات پتاسیم) در کشاورزی

0

کود سولوپتاس(سولفات پتاسیم) مواد مغذی ضروری پتاسیم و گوگرد را به شکل بهینه‌ای ترکیب می‌کند که به‌راحتی در دسترس گیاهان قرار می‌گیرد.

معرفی کود سولوپتاس(سولفات پتاسیم)

سولوپتاس حاوی ۵۱.۵% K۲O (42% K) و ۴۷% SO۳ (۱۸.۷% S) هست که آن را قادر می‌سازد تا غلظت بسیار بالایی از مواد مغذی را تأمین کند.

سولوپتاس عملاً فاقد کلرید است و محتوای معمول آن فقط ۰.۶٪ است. سولوپتاس هیچ نیتروژنی ندارد.

این امر به سولوپتاس این امکان را می‌دهد که مقادیر کارآمد پتاسیم را با حفظ نسبت K / N بالا که قبل از برداشت سبزی‌ها یا در هنگام رشد میوه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، تأمین کند.

نسبت K / N همچنین باید با خاک یا بسترهای مورداستفاده در گلخانه‌ها یا تونل‌های پلی‌اتیلن سازگار باشد.

 کود سولوپتاس(سولفات پتاسیم)

خصوصیات بارز کود سولوپتاس(سولفات پتاسیم)

۱) یک منبع پتاسیم فاقد نیتروژن

شواهد نشان می‌دهد که مقدار زیاد نیترات هنگام تشکیل میوه می‌تواند برای کیفیت میوه مضر باشد. سولوپتاس به تولیدکنندگان این امکان را می‌دهد تا برنامه‌های کوددهی دقیقاً مطابق با نیازهای محصول تهیه کنند.

۲) تقریباً عاری از کلرید

کلرید سهم قابل‌توجهی در شوری خاک دارد و مقدار اضافی آن می‌تواند به کیفیت بسیاری از محصولات که تحمل ضعیفی به کلرید دارند آسیب برساند.

۳) شاخص بسیار کم‌نمک

شوری می‌تواند با کاهش جدی کیفیت خاک و آب، زمین‌های کشاورزی را از بین ببرد. از سه کود رایج پتاس (نیترات پتاسیم، کلرید پتاسیم و سولفات پتاسیم (سولوپتاس)) سولفات پتاسیم دارای کمترین شاخص نمک است و بهترین محصول برای استفاده در مناطق در معرض خطر شوری است.

۴) عملکرد و کیفیت میوه و سبزیجات را بهبود می‌بخشد

استفاده از سولوپتاس باعث تولید باکیفیت و طعم فوق‌العاده میوه و سبزیجات می‌شود. در بسیاری از موارد، اندازه و ماندگاری و همچنین عملکرد را بهبود می‌دهد.

سولوپتاس باعث افزایش محتوای رنگ‌دانه‌ها و ظاهر بهتر میوه می‌شود. باعث افزایش مقدار قند و آب و کاهش اسیدیته می‌شود و درنتیجه عطروطعم بهتری را ارائه می‌دهد.

سایر مطالب:

کود کلرید پتاسیم

آشنایی با کود سیلیکون یا سیلیکات پتاسیم

۵) ارزش غذایی محصولات را افزایش می‌دهد

سولوپتاس تأثیر مثبتی بر تولید ویتامین‌ها، نشاسته و شکر در گیاه دارد که از عوامل اساسی برای داشتن ارزش غذایی بالا هستند.

۶) دوام و مقاومت گیاه و میوه را افزایش می‌دهد

سولوپتاس باعث افزایش مقاومت گیاه به تنش‌هایی مانند سرما و مقاومت به بیماری‌ها می‌شود. همچنین استفاده از سولوپتاس میوه‌ها و سبزیجات سفت‌تر با مقاومت بالاتری در برابر له‌شدگی و کبودی فراهم می‌کند.

همچنین می‌تواند سازگاری میوه و سبزیجات برای تهیه کنسرو یا فرآوری را افزایش دهد.

۷) سازگاری بالا در طیف وسیعی از خاک‌ها

در خاک‌های قلیایی و نمکی سولوپتاس به کاهش pH در سطح ریشه کمک می‌کند و در دسترس بودن فسفر، آهن و سایر ریزمغذی‌ها را بهبود می‌بخشد.

در خاک‌های اسیدی (عمدتاً سبک یا ماسه‌ای) سولوپتاس شستشوی کاتیون‌ها را کاهش می‌دهد. همچنین سولوپتاس به‌طور قابل‌توجهی کمتر از سایر کودهای پتاسه (کودهای پتاس بالا) مستعد شسته شدن است.

۸) حاوی گوگرد (مهم‌ترین ماده مغذی ثانویه) است

گوگرد موجود در آن به فرم سولفات می‌باشد که به‌راحتی توسط گیاه جذب می‌شود، گوگرد یک ترکیب مهم از اسیدهای آمینه و پروتئین‌ها است و همچنین برای فتوسنتز موردنیاز است.

خواص معمول

سولوپتاس یک پودر سفید ریز است که به‌سرعت در آب حل می‌شود و یک محلول اسیدی تشکیل می‌دهد. در pH پایین، در دسترس بودن فسفر، آهن و اکثر ریزمغذی‌ها برای گیاه بهبودیافته و خطر گرفتگی در قطره‌چکان‌ها به حداقل می‌رسد.

سرعت انحلال

سولوپتاس به‌سرعت و به‌طور کامل در آب حل می‌شود و یک محلول بدون پس‌مانده تشکیل می‌دهد.

در دمای ۲۵ درجه سانتی‌گراد (۷۷ درجه فارنهایت)، به‌طورمعمول فقط چند دقیقه طول می‌کشد تا سولوپتاس در غلظت ۱۰۰ گرم در یک لیتر (بالاترین دوز عملی توصیه‌شده) حل شود.

هم‌زدن مداوم و استفاده از آب گرم باعث تسریع در حل‌شدن محصول می‌شود. زمان لازم برای حل‌شدن کامل محصول به روش هم‌زدن و همچنین به کیفیت و درجه حرارت آب آبیاری بستگی دارد.

کیفیت پایین آب و آب آبیاری سرد نیز ممکن است در حلالیت آن تأثیر بگذارد.

سازگاری

سولوپتاس با اکثر کودهای محلول (به جز کودهای حاوی کلسیم که باعث رسوب سولفات کلسیم (CaSO4) می‌شود) در محدوده غلظت نرمال سازگار است.

سولوپتاس با اکثر سموم دفع آفات و قارچ‌کش‌ها نیز سازگار است. بااین‌حال توصیه می‌شود ابتدا سولوپتاس قبل از افزودن کودهای دیگر مخصوصاً کودهای حاوی منیزیوم حل شود.

سولوپتاس به‌طور خاص برای استفاده در کود آبیاری ساخته‌شده است و محصول دارای تمام ویژگی‌های لازم و ایدئال برای این کاربرد است.

شما میتوانید برای استعلام قیمت و سفارش انواع کود سولوپتاس از طریق فروشگاه های اینترنتی شبکه آفتاب و شاپ ثمر اقدام نمایید.

دستورالعمل‌های استفاده از سولوپتاس

برای گرفتن بهترین نتیجه از سولوپتاس در برنامه‌های کوددهی، باید دستورالعمل‌های زیر را دنبال کنید:

  1. ابتدا ۳/۲ ظرفیت مخزن را با آب پرکنید. اگر آب بسیار قلیایی است (pH> ۸)، توصیه می‌شود ابتدا محلول موجود را قبل از افزودن سولوپتاس اسیدی کنید.
  2. سولوپتاس را اضافه کنید، توجه داشته باشید که از حداکثر دوز توصیه‌شده ۱۰ کیلوگرم در ۱۰۰ لیتر آب (۱۰۰ گرم در لیتر) بیشتر نشود. هم زدن را در کل کار حفظ کنید.
  3. مخزن را با آب کامل پر کنید
  4. بررسی کنید که سولوپتاس قبل از تزریق آن به سیستم آبیاری به طور کامل حل شده باشد.
  5. همانند اکثر کودهای جامد مورداستفاده در سیستم‌های آبیاری، استفاده از فیلتر توصیه می‌شود
  6. توصیه می‌شود برای آزمایش سازگاری مخلوط قبل از عملیات در مقیاس بزرگ و تزریق در سیستم آبیاری، یک آزمایش در مقیاس کوچک انجام دهید.
  7. همیشه هنگام استفاده از محصول به دستورالعمل‌های استفاده و موارد احتیاطی که روی کیسه درج شده است مراجعه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )