آشنایی با پرورش گوسفند رومانوف

0


پرورش گوسفند رومانوف گزینه ی مناسبی است اگر به دنبال یک نژاد گوسفند مقاوم برای خود هستید.بر خلاف سایر نژادهای گوسفندی که نیاز به کار و مدیریت زیادی دارند، در مورد رومانوف ها اینطور نیست.

مزایا و معایب پرورش گوسفند رومانوف

نژاد گوسفند رومانوف شروع عالی برای پرورش گوسفند برای چوپانان تازه کار می باشد.

چه به فکر کسب و کار تولید شیر و گوشت قرمز و پوست و پشم باشید و چه به دنبال لذت بردن از این کار باشید، خواهید دید که گوسفند یکی ازسودآورترین دام هایی است که می توانید پرورش دهید.

با این حال، انتخاب نژاد مناسب می تواند کمی استرس زا باشد. ده ها گزینه وجود دارد، که دانستن اینکه کدام یک بهترین نیازها را برآورده می کند دشوار است. اگر به پرورش گوسفند فکر می کنید و در آب و هوای سرد زندگی می کنید، حتماٌ به پرورش گوسفند رومانوف فکر کرده‌اید.

این نژاد گوسفند، بومی شمال اروپا و روسیه است و به خوبی با سرما و برف سازگار هستند. یک نژاد زیبا ، اغلب با سایر نژادهای محبوب متقابل است و می تواند برای پشم یا گوشت پرورش داده شود. در این مطلب در مورد گوسفند رومانف و مزایا و معایب پروش آن می پردازیم.

گوسفند رومانوف ،نژاد رومانوف

تاریخچه گوسفند رومانوف

گوسفندهای رومانوف بومی منطقه ولگای بالا (شمال) روسیه هستند. آن ها ابتدا در این شهر بوده و در دهه اول سال۱۷۰۰ میلادی به مناطق خارج از روسیه آورده شدند. آن ها تقریباً در این زمان به فرانسه و آلمان وارد شدند، اما تا دهه ۱۹۸۰ به کانادا و ایالات متحده معرفی نشدند.

امروزه گوسفندهای رومانوف در سراسر جهان یافت می شوند، اما بیشتر با آب و هوای سرد سازگار هستند. آن ها معمولاً برای مصرف گوشتشان پرورش داده می‌شوند.

اما می توان برای تولید پشم نیز پرورش داده شوند. این گوسفندان دارای نژاد مقاومی هستند، به این دلیل که می توانند از هر علوفه ای که در دسترس است تغذیه کنند.

همه گوسفندهای رومانوف (مگر اینکه با نژاد دیگری از گوسفند تولید مثل کنند) در بدو تولد کامل سیاه هستند. با این حال، آن ها با افزایش سن به سرعت به رنگ خاکستری تبدیل می شوند.

وزن نرها در حدود ۶۸تا ۸۱/۶۰ کیلوگرم است در حالی که ماده ها در صورت رشد کامل حدود ۴۵/۳۵ تا ۶۸ کیلوگرم می شوند و معمولاً فاقد شاخ هستند.

مزایای پرورش گوسفند رومانوف

پرورش گوسفند رومانوف از جهات مختلفی دارای مزیت است و در صورت توجه به نکات لازم، کسب و کاری سودآور تلقی می‌شود.

۱- کیفیت گوشت رومانوف

گوسفندهای رومانوف اغلب برای گوشتشان پرورش داده می شوند. اگرچه آن ها از نظر وزنی بزرگترین گوسفند نیستند که می توانید پرورش دهید، اما به سرعت رشد می کنند و فقط در چند ماه به بلوغ می رسند.

وزن یک رومانوف بالغ حدود ۴۵/۳۵-۸۱/۶۰ کیلوگرم است. گوشت آن به دلیل لطافت و طعم معروف است. علاوه بر این، گوسفندهای رومانوف لازم نیست حتما از یک علوفه با کیفیت بالا استفاده کند و از هر علوفه ای که در دسترس باشد می تواند تغذیه کند.

گوشت رومانوف از این نظر که بسیار ملایم و بدون چربی است منحصر به فرد است. هیچ گونه چربی روی گوشت وجود ندارد.

بیشتر رومانوف ها چربی خود را به صورت داخلی در ناحیه کلیه حمل می کنند، بنابراین زمانی که آن را ذبح می‌کنند کلیه را دور می اندازند. بدین صورت، حدود ۵۰ درصد از لاشه با پوست قابل استفاده خواهد بود.

۲-سازگاری با آب و هوا

اگرچه گوسفندان رومانوف بهتر است در آب و هوای سرد پرورش داده شوند و در چنین محیطی خوب عمل می کنند ، اما می توان آن ها را در مناطق گرمتر نیز پرورش داد.

مانند همه نژادهای گوسفند، ایجاد سرپناه مناسب برای اطمینان از اینکه گوسفندان شما در شرایط مناسبی قرارد دارد مهم و ضروری می باشد.

۳- زایمان میش رومانوف

گوسفندان رومانوف سریعتر از سایر نژادهای گوسفند بالغ می شوند. آن ها می توانند از نظر فنی در حدود ۳-۴ ماهگی شروع به تولید مثل کنند. بسیاری از نژادهای دیگر دو برابر بیشتر طول می کشد.

علاوه بر این، بلکه میش ها به بره های کوچک معروف هستند که بسیار منحصر به فرد است. اکثر میش‌ها یک یا دوقلو به دنیا می آورند، اما رومانوف ها می توانند ۴، ۵ یا حتی ۶ قلو را در یک زمان به دنیا بیاورند.

از آنجا که آن ها در ۳-۴ ماهگی بالغ می شوند، می توانند در هر زمان در طول سال تولید مثل کنند. این یک ویژگی عجیب برای گوسفندان است و به عنوان “تولید مثل خارج از فصل” شناخته می شود.

به همین دلیل، یک رومانوف می تواند ۳ بار در ۲ سال یا هر ۸ ماه یکبار باردار شود.

۴-تولید پشم رومانوف

پشم رومانوف، اگرچه اغلب به عنوان “محصول جانبی” این نژاد در نظر گرفته می شود، اما کیفیت خوبی دارد. پشم آن دو رنگ است و معمولاً ترکیبی از پشم خاکستری و موهای محافظ مشکی است.

اغلب برای تشک، فرش و دیوارپوش استفاده می شود، اگرچه کمتر برای پوشاک استفاده می شود.

اکثر بره های اصیل رومانوف اغلب سیاه رنگ متولد می شوند. با این حال، تولید مثل نژادهای رومانوف با نژادهای دیگر بسیار رایج است به طوری که تقریبا نیمی از بره ها کاملاً سفید، برنز، خالدار یا خاکستری متولد می شوند.

بنابراین، وجود پشم رومانوف در رنگ های دیگر نیز ممکن است.

۵-تولید شیر خوب

میش های رومانوف به عنوان مادران عالی شناخته می شوند. آن ها مقدار زیادی شیر زیادی برای تغذیه سه قلو ، چهارقلو یا بیشتر تولید می کنند و به بچه های خود بسیار توجه می کنند.

این یکی دیگر از دلایلی است که بسیاری از پرورش دهندگان گوسفند یا تولیدکنندگان تصمیم می گیرند رومانوف خود را با نژاد دیگری تولیدمثل کنند. بره زایی آسان، پربار و ویژگی های مادر شدن خوب هر دو معمولاً علی رغم هیبریداسیون با سایر نژادها منتقل می شوند.

۶- سهولت در نگهداری 

بره زایی می تواند برای هر نژاد گوسفندی یک چالش باشد. در حقیقت، برخی از گوسفندان پرورش دهندگان اعتراف می کنند که بره ها “مرده” متولد می شوند. یا بره های جوان از مسائلی مانند هیپوترمی و سوءتغذیه بلافاصله هنگام تولد رنج می برند و پیشگیری و درمان این مسائل دشوار است.

خوشبختانه در مورد بره های رومانوف چنین نیست. این بره ها به عنوان یکی از مقاوم ترین گوسفندان شناخته می شوند. به این دلیل که میش های رومانوف مرتباً بچه می آورند، بچه های آن ها به طور قابل توجهی خودکفا می شوند.

اگرچه اکثر مردم پشم گوسفندان رومانوف خود را چندین بار در طول سال می تراشند، اما این کار همیشه لازم نیست، زیرا بسیاری از آن ها در ماه های گرم یا هنگام بارداری می ریزند. رومانوف ها دم کوتاهی نیز دارند. بنابراین نیازی به بستن دم آن ها نیست.

سایر مطالب:

گوسفند کردی مقاوم ترین نژاد نسبت به بیماری ها

معایب پرورش گوسفند رومانوف

پرورش گوسفندان رومانوف نیز مانند هر کار دیگری ممکن است علیرغم سودمندی بسیار، با چالش هایی روبرو باشد که پیش از آغاز به انجام کار، باید با این مشکلات آشنا باشید.

۱-میزان گوشت تولیدی

گوسفندهای رومانوف اغلب برای گوشت پرورش داده می شوند ، اما بهترین نژادی نیستند که برای این منظور پرورش داده می شوند. اگرچه آنها ویژگی های بسیار مطلوبی دارند.

اما تا حدودی کند رشد می کنند و به اندازه دیگر نژادها ازنظر وزنی (مانند سافولک) بزرگ نمی شوند. برای همین بهتر است رومانوف ها با سافولک تولید مثل کنند.

این ساده ترین راه برای حل این چالش پرورش رومانوف است. اکثر تولیدکنندگان از رومانوف با سافولک استفاده می کنند .

در نتیجه گوسفندی تولید می شود که نه تنها دارای سرعت باروری و توانایی های مادری عالی است، بلکه به سرعت بزرگ می شود. شما با این کار می توانید به بهترین نحو از هر دو نژاد استفاده کنید.

۲- فاقد دوره خاص برای تولید مثل

یکی از بزرگترین مزایای پرورش گوسفند رومانوف نیز یکی از بزرگترین چالش ها در مدیریت آن است. آن ها هیچ وقت در طول سال نابارور نیستند.

اکثر نژادهای گوسفند در تمام فصول مختلف تولید مثل نمی کنند. بنابراین، می توانید این گوسفندان را با هم در یک انبار پرورش دهید بدون اینکه نگران بارداری های بی موقع باشید.

ولی در مورد گوسفندان رومانوف، که در تمام فصول می توانند باردار شوند، چنین نیست. از آنجا که بره ها به سرعت به بلوغ جنسی می رسند. برخی از آن ها می توانند در ۷۰ روزگی نیز تولید مثل کنند ، مدیریت گله های جداگانه باردار می تواند چالش برانگیز باشد.

۳-حالت تهاجمی

گوسفند رومانوف مانند نژادهای دیگر مانند گوسفند جیکوب و ایسلندی یک نژاد بدوی محسوب نمی شود. نژاد ابتدایی نژادی است که بیشتر اصلاح نشده و پشم آن هرگز یا به ندرت زده می شود.

این گوسفندها را بیشتر می توان به حال خود رها کرد، اما به دلیل این که به طرز شگفت انگیری درمقابل انسان ها پرخاشگری دارند، شناخته می شوند.

با وجود اینکه نژاد رومانوف، ابتدایی نیست، رومانوف ها نیز به این نوع رفتارهای پرخشگرانه معروف هستند. اگرچه مسلماً رسیدگی به آن ها به اندازه نژادهای دیگر سخت نیست.

رسیدگی به گوسفند رومانوف در زمان بارداری یا چیدن پشم گوسفند می تواند کمی چالش برانگیز باشد.

۴-کاهش باروری در هوای گرم

تقریباً در هر مکانی می توانید گوسفند رومانوف را پرورش داد. با این حال، ممکن است متوجه شوید که وقتی هوا بسیار گرم است، توانایی های تولیدمثل کاهش می یابد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )