انواع کودهای شیمیایی مورد استفاده در خیار گلخانه ای

0

خیار گلخانه ای سبز، از گیاهان مهم جالیزی است که نقش مهمی در جیره غذایی انسان ها دارد. از نظر اقتصادی، در بین سبزی های مهم، خیار، مقام چهارم را بعد از بادمجان، کلم و پیاز داراست.

خیار گلخانه ای

بنابراین نیار به تولید در خارج از فصل و در گلخانه بیش از پیش وجود دارد. در این مقاله قصد داریم شما را با انواع کودهای شیمیایی مورد استفاده در خیار گلخانه ای آشنا کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

 خیار گلخانه ای

انواع کودهای شیمیایی مورد استفاده در خیار گلخانه ای

کودهای فسفاته مورد استفاده در کود آبیاری

کودهای فسفاته، باید کاملا محلول باشند. نمک های پتاسه، آمونیومی و اسید فسفریک از انواع آنها هستند. اوره فسفات، اسید فسفریک صنعتی و ترکیبات محلول پلی فسفات، از مهم ترین آنها مونوآمونیوم فسفات و مونوپتاسیم فسفات هستند که به دلیل حل شدگی بالا، در گلخانه در کود آبیاری استفاده می شوند.

معمولا در گلخانه کم تر از کودهای گرانوله استفاده می شود؛ چون استفاده از کودهایی که در آب راحت تر حل می شوند بهتر است. کودهای فسفاته در خیار موجب افزایش سطح ریشه و گل دهی زودهنگام می شوند.

مصرف زیاد کودهای فسفاته باعث گلدهی بیش از اندازه در بوته خیار می شود که بعدا موجب ریزش شدید میوه می شود.

تناسب بین سه عنصر نیتروژن، فسفر و پتاسیم، در تنظیم رشد رویشی و زایشی بوته خیار بسیار مهم است.

پتاسیم موجب رشد رویشی، افزایش سطح برگ و درشت شدن میوه می شود. افزایش بیش از اندازه پتاسیم در خاک، باعث کمبود ک

شما می توانید انواع بذر خیار و همچنین کود را از طریق فروشگاه های اینترنتی شبکه آفتاب و شاپ ثمر خریداری کنید.

کودهای پتاسیمی مورد استفاده در کود آبیاری

چهار نوع کود پتاسیمی وجود دارد که در کودآبیاری، مصرف عمده دارند و شامل کود کلرید پتاسیم ( KCl ) یا موریات پتاسیم ( MOP )، سولفات پتاسیم SOP) )، مونو پتاسیم فسفات ( MKP ) و نیترات پتاسیم ( NOP ) می شود.

کود سولفات پتاسیم در شرایط بسیار شور مورد استفاده قرار می گیرد. کود سولفات پتاسیم در آب های با کیفیت مناسب و درصد پایین کلسیم کاربرد بهتری دارد.

مونوپتاسیم فسفات، به عنوان یکی از منابع پتاسیم و فسفر است و بیشتر به عنوان کود فسفره شناخته شده است تا کود پتاسه. میزان فسفر مورد نیاز گیاه یک دهم میزان پتاسیم مورد نیاز آن است.

کود کلرید پتاسیم بسیار محلول در آب است و با سایر کودهای نیتروژنه به راحتی مخلوط می شود. مصرف این کود به دلیل داشتن کلر، برای اراضی شور محدود است.

نیترات پتاسیم، کود محلول در آب بوده و دارای دو عنصر مغذی نیتروژن و پتاسیم است. در دمای بالای ۲۰ درجه، کاملا در آب حل می شود. در هوای سرد، این کود در مخزن رسوب می کند.

 کودهای کلسیمی و منیزیمی مورد استفاده در کود آبیاری

هرچند آب آبیاری و خاک دارای مقادیر زیادی از کلسیم و منیزیم هستند، به دلیل نیاز بالای خیار گلخانه ای به کوددهی کلسیم و منیزیم احتیاج دارد. خیار جز گیاهان منیزیم دوست است.

کود کلسیمی محلول در آب، نیترات کلسیم است که فراوان مورد استفاده قرار می گیرد. برای تأمین منیزیم، از سولفات منیزیم وگاهی از نیترات منیزیم نیز استفاده می شود.

سایر مطالب:

خیار گلخانه ای و حساسیت آن به شوری خاک

کمبود عناصر میکرو در خیار گلخانه ای

هرس خیار گلخانه ای و آشنایی با انواع آن

کودهای محلول در آب

اغلب برنامه های کودی گلخانه، بر پایه کودهای محلول در آب است تا بیش ترین عناصر مورد نیاز گیاه تأمین شود. برنامه کوددهی بر پایه مقدار عناصر در آب آبیاری، بستر و دوره رشد گیاه تنظیم می شود.

معمولا کودهای محلول در آب، امکان محلول پاشی دارند و در گلخانه نیز محلول پاشی مرسوم است.

در کشت خاکی و بدون خاک خیار، بیشترین آهن مصرفی به فرم کلات است؛ زیرا تنها شکلی که کارایی بالایی دارد و زرد برگی را برطرف می کند، همین نوع آهن است.

سایر منابع آهن نظیر سولفات، نیترات آهن، کلات های EDTA و کمپلکس های آلی دیگر، کارایی چندانی نداشته و پس از مصرف، زرد برگیِ زود هنگام مشاهده می شود.

برای تأمین روی، منگنز و مس، می توان از منابع سولفات در کشت خاکی و هیدروپونیک با تنظیم pH استفاده کرد. برای تأمین بور از اسید بوریک و برای تأمین مولیبدن از مولیبدات سدیم و یا مولیبدات آمونیوم می توان استفاده نمود.

کودهایی با خاصیت حل شدن کم

کودهای کُندرَها معمولا در کشت گیاهان در هوای آزاد استفاده می شوند. این کودها به دلیل آلودگی کم تر زیست محیطی مفید هستند.

کودهای کندرها براساس زمان رها شدن عرضه می شوند که البته زمان رهاسازی واقعی کود، ممکن است نسبت به زمان مشخص شده روی کود، برحسب میزان درجه حرارت و ظرفیت آب خاک یا بستر تغییر کند.

کودهای کندرها به بستر اولیه کشت یا بعد از کشت در روی بستر اضافه می شوند و اغلب در کشت های باغی کاربرد دارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )