اهمیت ریشه در درختان میوه

0

ریشه در درختان میوه می تواند در فاصله قابل توجهی رشد داشته باشد و رطوبت را از عمق ۶ متری از سطح خاک به خود جذب کند.

ریشه در درختان میوه

با جوانه زدن بذر , ابتدا ریشه چه ظاهر می شود  . این اندام بعد از رشد عمودی در خاک , ریشه اصلی یا ریشه راست را حاصل می کند . سپس در طول ریشه اصلی , ریشه های فرعی اولیه و از ریشه های فرعی اولیه به ترتیب ریشه های فرعی ثانویه حاصل می شود . منشاء ریشه های فرعی , معمولا قسمت دایره محیطیه ریشه اصلی می باشد . ریشه ها بر عکس اندام های هوایی گیاه فاقد کلروفیل و گره می باشند .

اهمیت ریشه در درختان میوه

وسعت رشد عرضی ریشه ها معمولا در حدود سایه انداز درخت بوده اما عوامل دیگر همچون میزان رطوبت خاک , نوع بافت خاک , مواد غذایی خاک و نوع پایه می تواند در گسترش عرضی و عمقی ریشه تاثیر داشته باشد. رشد ریشه ها به دمای خاک نیز بستگی دارد. در طی زمستان اگر دمای خاک چند سانتی گراد بالاتر از صفر باشد به رشد خود ادامه خواهد داد .

ریشه های که به طور افقی در نزدیک سطح خاک رشد می کنند.  معمولا به علت رسیدن اکسیژن کافی , فعال تر بوده و در جذب مواد غذایی نقش مهمی دارند .

همچنین ریشه های که به صورت عمودی در عمق خاک قرار کی گیرند , اکثرا در جذب آب و برخی مواد کم مصرف نقش دارند . ریشه اصلی دارای ضخامت بیشتر بوده و به عمق بیشتری از خاک نفوذ می کند. چنانکه ذکر گردید از ریشه های اصلی ریشه های رعی منشاء می گیرند.

ریشه های افشان در روی انشعابات سوم یا چهارم ریشه های فرعی قرار  می گیرند . این ریشه ها قطر مساوی داشته و طول آنها کمتر است . اکثرا تار های کشنده روی ریشه های افشان قرار می گیرند .

تار های کشند در نوک ریشه های جوان و کمی بالاتر از کلاهک ریشه قرار می گیرند. از تک سلول های کشیده و طویل که دارای واکوئل بزرگ هستند , به وجود می آیند .

تار های کشنده زایده های اپیدرمی بشمار می آیند و عمر آنها محدود می باشد. این تار ها منطقه وسیع جذب آب و مواد غذایی را حاصل می کنند .

سایر مطالب:

بیماری پوسیدگی ریشه و طوقه در هسته داران

سیستم گسترش درختان میوه در خاک

سیستم گسترش درختان میوه در خاک به رشد و گسترش ریشه های فرعی اولیه بستگی دارد. به طور کلی به سه گروه سیستم عمیق , نیمه عمیق  و سطحی تقسیم می شود. معمولا ریشه های سیب , گوجه , به , زیتون , گلابی و هلو  تا عمق ۱.۵ الی ۲ متری خاک , ریشه های زرد آلو , بادام  و گرد تا عمق ۲ الی ۳ متری خاک گسترش می یابند .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )