سیر سیاه ،آشنایی با خواص و طریقه مصرف آن

0

سیر سیاه

سیر سیاه همان سیر خام سفید می باشد، که طی فرایند تخمیر تحت دما و رطوبت کنترل شده فراوری شده و به سیر سیاه (black garlic) تبدیل شده است.

بعد از این فرایند تخمیر، سیر حالت ژله ای پیدا می کند، رنگ حبه های سیر، سیاه شده و مزه شیرینی پیدا می کند. این محصول دیگر بوی زننده (که ناشی از ترکیبات گوگردی است ) ندارد و خواص درمانی آن ۴ تا ۵ برابر بیشتر از معمولی می شود.

فرایند تخمیر سیر تازه به مدت ۵۰ تا ۹۰ روز در دمای ۶۰ تا ۷۷ درجه و رطوبت ۸۰ تا ۹۰ درصد انجام می شود. مطابق تحقیقات انجام شده در دمای بین ۷۰ تا ۸۰ درجه بهتر تخمیر شده و کیفیت، طعم و رنگ بهتری پیدا می کند.

سیر سیاه

تاریخچه 

سیر سیاه یک محصول با قدمتی چند صدساله در آسیای شرقی و کشور کره می باشد.که برای اولین بار این فرآورده توسط کره‌ای‌ها برای مصارف دارویی تولید شده است.

از قرن ها پیش مردم کشورهای آسیای شرقی مانند تایلند، کره جنوبی و ژاپن این محصول را تولید می کرده. و از آن به عنوان طعم دهنده و برای درمان استفاده می کردند. در سال های اخیر این ماده غذایی پر خاصیت و بی بو در سراسر دنیا تولید و استفاده می گردد.

برای اولین بار در سال ۱۳۹۸ در ایران با مطالعه و ساخت دستگاه فرآوری سیر سیاه، این محصول به نام برند طلای سیاه تولید گردید

سیر سیاه و سیر خام چه تفاوتی دارند؟

سیر، دارای مقدار زیادی آلیسین می باشد، که در طی فرایند تخمیر، آلیسینِ سیر به اس آلیل سیستئین ( S-allycysteinc) تبدیل می شود. که یک ترکیب بسیار پایدارتر و قوی تری نسبت به آلیسین دارد .

آلیسین به شدت ناپایدار است و پس از خرد کردن ، سرخ کردن یا حتی پختن سیر از بین می رود اس آلیل سیستئین (SAC) یک آنتی اکسیدان بسیار پایدار و قوی می باشد. که چندین برابر آلیسین خاصیت آنتی اکسیدانی دارد.

برای همین خواص درمانی آن بیشتر از سیر خام و تازه می باشد.

سیر سیاه از لحاظ طعم، رنگ، بافت، خاصیت و مزه کاملا متفاوت می باشد. بافتی ژلاتینی و طعمی ترش و شیرین (ملس) دارد.

در واقع خوردن آن خیلی راحت تر و مطبوع تر از خوردن سیر تازه یا خام می باشد. چون بوی تند و زننده سیر معمولی را ندارد.

خواص سیر سیاه

تحقیقات نشان داده که سیر سیاه حاوی آنتی اکسیدان زیادی می باشد. که خواص ضد سرطان قوی دارد. به علاوه اثرات آن شامل ضد حساسیت، ضد دیابت و ضد التهاب بودن می باشد. سیر در راس غذاهایی است که خاصیت ضد سرطان دارد. به طور خلاصه خواص آن عبارتند از:

  • پیشگیری از سرطان: تحقیقات زیادی نشان داده که سیر سیاه حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان می باشد. که ضد سرطان بوده و رادیکال های آزاد در بدن را که عامل سرطان هستند، را از بین می برد. بنابراین خاصیت ضد سرطانی قوی دارد
  • بهبود سرعت درمان سرطان
  • کاهش وزن و لاغری: مصرف این محصول باعث تنظیم سوخت و ساز چربی و کلسترول خون شده و در نتیجه سطح چربی کل، تری گلیسیرید و کلسترول خون کاهش یافته و به طور قابل توجهی باعث کاهش وزن و لاغری می گردد.
  • کاهش چربی خون
  • محافظت از قلب و عروق و پیشگیری از گرفتگی رگ ها: به عنوان ماده ای مغذی که باعث سلامت قلب می شود معروف می باشد.
  • کنترل قند خون و پیشگیری از دیابت
  • بهبود دیابت و کاهش عوارض آن
  • ضد حساسیت
  • کاهش التهاب: خاصیت ضد التهابی باعث پیشگیری از بیماری های مغزی مانند آلزایمر و پارکینسون می شود.
  • محافظت از کبد: خاصیت محافظتی برای کبد دارد و برای افرادی که به کبد چرب مبتلا هستند مفید می باشد. در واقع هم خاصیت درمانی برای کبد دارد و هم خاصیت پیشگیری از بیماری های کبدی.

طریقه مصرف سیر سیاه

به صورت های مختلفی قابل استفاده است:

  • به صورت خام خوری
  • پودر سیر سیاه برای پخت غذا
  • استفاده از سیر سیاه در پخت غذا
  • درست کردن سس

مطالب مرتبط:

خاک مناسب برای کاشت گیاه سیر

کاشت، داشت و برداشت سیر

سیر سیاه چگونه درست می شود؟

هم به صورت صنعتی و هم به صورت خانگی قابل تهیه است. همانطور که گفتیم، تهیه این سیر پر خاصیت، دما و رطوبت از جمله عوامل مؤثر هستند. در روش صنعتی از دستگاه هایی که این عوامل را برای سیر ایجاد می کند، استفاده می شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )