گل گندمی و چگونگی نگهداری و تکثیر آن

0

گل گندمی ، گیاهی زیباست که به راحتی تکثیر می‌شود و نگهداری آن بسیار راحت می باشد. گل گندمی، از جمله گیاهانی می‌باشد که هوا را تصفیه می‌کند. این گیاه برای کسانی که از حیوانات نگهداری می‌کنند خطری ندارد، و یک گیاه بی خطر است.

گل گندمی

گیاه گندمی (chlorophytum comosum) با نام انگلیسی spider plant جز گیاهان علفی، بوته ای، سریع رشد و زینتی می باشد. این گیاه بومی مناطق استوایی و جنوب آفریقا است.

از خانواده سوسنی ها یا لیلیاسه (Liliaceae) می باشد که به آن گل سجافی هم می گویند. این گیاه دارای گونه های زیادی می باشد.

گل گندمی

برگ

ارتفاع این گیاه به  ۲۵ تا ۳۰ سانتی متر می رسد. برگ های خطی و باریک آن حدود ۲۵ سانتی متر طول دارد و به صورت نوارهای سبز ی به نظر می رسد که در میان هر یک نوار سفید رنگی مشاهده می شود .

در بعضی از گونه ها به برگ ها سفید و قسمت میانی سبز می باشد.

گل

در تابستان گیاه گندمی به گل رفته و که دمگل طویلی به طول حدودا ۶۰ سانتی متر دارد. و گل های سفید و ستاره ای آن تولید می کند، که جنبه زینتی ندارد. در انتهای دمگل و نزدیک گل، گیاهچه های جدید نیز ایجاد می شود.

ریشه

دارای ریشه های گوشتی، دوکی شکل و سفید رنگ می باشد.

روش نگهداری گل گندمی

نور

گل گندمی به کم نوری مقاوم می باشد.ولی قرار دادن آن در نزدیک پنجره و دریافت نور غیر مستقیم برای آن بهترین گزینه می باشد.

اما از قرار دادن آن در معرض نور مستقیم خورشید و نور بسیار کم خودداری کنید چرا که هر دو برای گیاه مضر است. نور کم باعث باریک شدن برگ ها می شود.

دما

گندمی نسبتا هر دمایی را تحمل می‌کند، حتی درجه حرارت صفر اما به دلیل بودن در زادگاهی با آب و هوای گرم، دوستدار دمای نسبتا متعادل و رو به بالا است. البته دماهای خیلی بالا هم گیاه پژمرده می کند.

از قرار دادن گلدان در راهروهای بسیار سرد و فضای بیرون خودداری کنید. البته قرار دادن آن در هوای بسیار گرم نیز موجب آسیب رساندن به برگ ها می شود.

گندمی در روز دمای بین ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتی‌ گراد را ترجیح می‌دهد. در شب نیز دمای بالاتر از ‍۱۲ درجه برای او ایده آل می باشد.

آبیاری و رطوبت

گیاه را به اندازه کافی آبیاری کنید. زیرا آبیاری زیاد باعث پوسیدگی ریشه گیاه می شود. گاهی نوک برگ ها قهوه ای رنگ می شود می تواند یکی از دلایل آن کلر موجود در آب باشد چون به آن حساس می باشد.

پس بهتر است آب را در ظرفی ریخته و اجازه دهید آب برای یک شب بماند تا کلر آن خارج شود و بعد به گیاه بدهید.

به طور معمول این گیاه هفته ای یکبار باید آبیاری شود. اما ممکن است این زمان در فصل‌ها و شرایط آب و هوایی مختلف کمتر یا بیشتر شود. آبیاری آن را متناسب با دمای هوا و نور ورودی تنظیم کنید.

ولی بهترین زمان آبیاری زمانی می باشد که سطح خاک کامل خشک شده باشد.

گندمی در صورت قرار گرفتن در محیطی با رطوبت پایین عملکرد خوبی از خود نشان نمی دهد. بعضی از مواقع یکی از دلایل قهوه‌ای شدن نوک برگ‌ها نشانه خشکی بیش از حد هوا نیز می باشد.

برای مقابله با خشکی هوا، گیاه را مرتبا به کمک یک اسپری پر از آب خیس کنید. می‌توانید از جزیره (سینی آب با سنگریزه و گلدان را دقیقا بر روی سنگریزه‌ها ( نه آب ) قرار دهید) استفاده کنید.

خاک مناسب

این گیاه به دلیل ریشه های گوشتی به خاک خیلی سبک علاقه ای ندارد. ولی باید خاک زهکشی مناسبی داشته باشد. یک سوم خاک باغچه + یک سوم ماسه + یک سوم کمپوست بهترین خاک برای این گیاه می تواند باشد.

 کوددهی

در فصل های بهار و تابستان هر دو هفته ای یکبار می توانید به این گیاه از کودهای مخصوص آپارتمانی یا کودهای زینتی بدهید. اما باید دقت کنید تا گیاه را با دادن کود زیادی دچار مشکل نکنید. کوددهی بیش از حد باعث قهوه‌ای شدن برگ ها می شود.

همیشه قبل از کوددهی گیاه، از مرطوب بودن خاک اطمینان حاصل شود. کود دادن به گیاه در صورت خشک بودن خاک، سبب سوختن ریشه می‌شود

تعویض گلدان

خارج شدن ریشه از زیر گلدان و یا کشیده شدن گیاه به یک سمت نشانه زمان مناسب تعویض گلدان گندمی می باشد. بهترین زمان تعویض گلدان در فصل بهار می باشد.

سایر مطالب:

زمان ایده آل برای کاشت پیاز گل ها

گل قاشقی یا پپرومیا ،چگونگی پرورش و تکثیر آن

گل شمعدانی و آشنایی با پرورش آن

تکثیر

۱-این گیاه، از طریق ریشه دار کردنِ گیاهچه های کوچکی که روی ساقه های مُسِن ظاهر می شوند، قابل تکثیر می باشند . باید این جوانه‌های کوچک را به کمک یک چاقوی تیز با دقت بریده و آن ها را در گلدانی با خاک مرطوب قرار دهید.

پس از کاشت، گیاه جوان را به خوبی آبیاری کنید. و راه دیگر، که این جوانه را در لیوانی پر از آب قرار داده، و پس از گذشته یک تا دو هفته، این جوانه ریشه می زنند و می‌توانید آن را در گلدان بکارید.

۲- اگر گیاه شما دارای پاجوش می باشد، آن ها را از گیاه خود جدا کنید و سپس در آب قرار دهید مدت زمانی کـه طول میکشه تا پا جوش ها ریشه بدن حدود یک هفته است.

ولی در مواقعی تا یک ماه هم این زمان شاید طول بکشید سپس اجازه بدهید تا پاجوش ها در آب ۴ تا ۵ سانتی متر ریشه دار شوند و سپس آن را در خاک مخصوص بکارید.

حتما قلمه های تازه ریشه دار شده را در گلدان کوچکی بکارید و با بزرگ شدن آن تدریجا آن را بـه گلدان های بزرگ انتقال دهید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )