گل نیلوفر آبی

0

گل نیلوفر آبی گیاه چند ساله علفی بوده که  به راحتی رشد می کند و برای گلدهی به گرما و آفتاب زیادی نیاز دارد. بیشتر نیلوفرهای آبی در فضای باز پرورش می یابند، اما می توان انواع کوچکی از این گیاهان را در گلدان هایی داخل خانه پرورش داد.

گل نیلوفر آبی

کلید موفقیت در کاشت نیلوفر آبی تأمین نور کافی و مقدار کافی آب و همچنین تمیز نگه داشتن آب است. بومی آسیا، استرالیا، آمریکای شمالی است. گل نیلوفر آبی به رنگ آبی، بنفش، زرد، قرمز، سفید، صورتی، نارنجی است.

گل نیلوفر آبی

نیازهای محیطی نیلوفر آبی

نور

اطمینان حاصل کنید که نیلوفر آبی شما به میزان کافی نور خورشید را دریافت می کند. نیلوفر آبی حداقل ۴ ساعت و در حالت ایده آل ۶ ساعت یا بیشتر به نور خورشید نیاز دارد.

دلیل اینکه برخی از  نیلوفرها گل نمی دهند این است که روزانه کمتر از ۶ ساعت نور دریافت می کنند.

خاک

همیشه از خاک سطحی عاری از علف کش ها و سموم دفع آفات استفاده کنید. از خاک گلدان استفاده نکنید. گلدان باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا بتوانند گیاه در آن رشد کند.

از آنجا که ریشه ها بیشتر در سطح خاک دیده می شوند بنابراین گلدان پهن تر نسبت به گلدان عمیق تر  بهتر است.

آب

تعادل بین گیاهان و سطح استخر را برقرار کنید. گیاهان باید تقریباً ۶۵ درصد از سطح را پوشش دهند. همچنین هنگام کاشت گیاهان آبزی به عمق توجه کنید.

با کاشت های جدید، ابتدا گلدان را درست در زیر سطح قرار داده و با رشد گیاه به تدریج آن را پایین بیاورید. پس از استقرار گیاه، گلدان می تواند در عمق مورد نظر باقی بماند.

کاشت در عمق خیلی زیاد باعث یخ زدگی گیاهان در زمستان می شود. نیلوفرهای آبی ترجیح می دهند که کمتر از۱۰ سانتی متر و بیش از ۵۰ سانتی تر  زیر سطح آب قرار گیرند.

دما و رطوبت

اگر ریزومهای غده ای نیلوفرهای آبی یخ نزند، در برابر سرما مقاوم خواهند بود. گلدان ها را طوری قرار دهید که خط خاک زیر علامت انجماد استخر شما باشد.

گلهای نیلوفر آبی در اواخر بهار ظاهر می شوند، زیرا آنها هوای گرم را ترجیح می دهند و هنگامی که دمای آب به بالای ۲۱ درجه سانتی گراد رسید، شروع به رشد می کنند.

نیلوفرهای گرمسیری را می توان در طول زمستان با برداشتن گیاه از ظرف و ذخیره ریزوم در یک کیسه پلاستیکی پر از شن مرطوب یا مخلوط شن و ماسه مرطوب و پیت ماس ​​در دمای ۱۰ تا ۱۲ درجه سانتی گراد ذخیره کرد.

سایر مطالب:

گل قاشقی یا پپرومیا ،چگونگی پرورش و تکثیر آن

گل شمعدانی و آشنایی با پرورش آن

کاشت نیلوفر آبی

نیلوفر آبی را در ظروف بزرگ پلاستیکی یا سبدهایی که مخصوص گیاهان آبزی طراحی شده اند بکارید. در صورت لزوم، می توانید سبدها را با پارچه چوبی یا پارچه بپوشانید تا خاک از بین فضاهای کوچک نریزد.

برای این منظور می توانید چندین ورق روزنامه را در پایین ظروف قرار دهید. اگر حوضچه ای ندارید می توانید از بشکه کوچکی استفاده کنید.

دستورالعمل های کاشت برای نیلوفرهای آبی گرمسیری و معمولی متفاوت است. نیلوفرهای آبی گرمسیری باید درست مانند گیاهان یکساله کاشته شوند.

آنها را در وسط ظرف قرار داده و بگذارید تاج گیاه درست بالای سطح خاک قرار بگیرد.  نیلوفرهای مقاوم، ریزوم را در زاویه ۴۵ درجه با نوک رشد به سمت وسط گلدان بکارید و کمی بالاتر از سطح خاک قرار بگیرید. خاک را با شن یا لایه نازک شن و ماسه بپوشانید.

در گلدان پلاستیکی به اندازه ویژگی آب و اندازه نهایی گیاه، نیلوفر آبی بکارید. نیلوفر آبی به اندازه ظرف خود رشد می کند. با حدود ۵ سانتی متر ماسه و سپس ۵ تا ۸ سانتی متر خاک سطحی که مقداری محتوای رس دارد بکارید.

سپس غده گیاه نیلوفر آبی را درون حفره قرار دهید تا برگها رو به بالا باشند. غده را به آرامی با مقدار کمی خاک بپوشانید، اما آن را فشرده نکنید. بسیار مراقب باشید که به غده  آسیب نرسد. آب را اضافه کنید تا خاک گل و لای اشباع شود.

کاشت نیلوفر آبی در خانه

پرورش نیلوفر آبی در ظروف کوچک به قطر ۳۰ سانتی متر و عمق حداقل ۲۲ سانتی متر امکان پذیر است. ظرف را با دقت تا عمق حدود ۱۵ سانتی متر از آب پر کنید و آنرا در جایی قرار دهید که حداقل چهار ساعت در روز آفتاب بگیرد.

اگر نیلوفر آبی شکوفا نشود، احتمالاً نور کافی دریافت نمی کند. برای حفظ سطح اصلی آب (یا هر آنچه گیاه به نظر می رسد) در صورت لزوم آب اضافه کنید.

کوددهی

کود را مستقیماً در آب انجام ندهید، زیرا باعث تغییر pH آب شده و هم به گیاهان و هم به ماهی آسیب می رساند. گیاهان را ماهیانه یک بار کود دهید.

نیلوفرهای گرمسیری باید در تمام طول فصل رشد کوددهی شوند. در بهار و تابستان، هر دو هفته یکبار با مقدار کمی کود مایع برای گیاهان آبزی تغذیه کنید.

هرس

هر گل روی نیلوفر آبی سه تا پنج روز دوام دارد. روز باز می شوند و شب بسته می شوند. پس از پایان گلدهی، به آرامی در آب فرو می رود.

غلاف بذر تشکیل  شده و دانه های رسیده به خاک زیر می ریزند. تولید بذر برای گیاه هزینه بر است. برای گلدهی زیاد، گلهای پژمرده شده را ببرید. همچنین برگهای پلاسیده را نیز به همان روش هرس کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )