چند نکته طلایی در پرورش گوجه فرنگی در مناطق گرمسیری

0

بهترین فصل کاشت و پرورش گوجه فرنگی در مناطق گرمسیری ، در حدود اواسط اسفند ماه است باید و تا پایان خرداد ماه برداشت محصول این گیاه نیز انجام می‌گیرد . 

پرورش گوجه فرنگی در مناطق گرمسیری

گرما و رطوبت می تواند باعث رشد قارچ و تکثیر آفات شود. با این حال، این بدان معنی نیست که نمی توان در این مناطق گوجه فرنگی پرورش دهید. در این مقاله به شرح ۶ نکته برای پرورش گوجه فرنگی در مناطق گرمسیری می پردازیم.

پرورش گوجه فرنگی

۶ نکته برای پرورش گوجه فرنگی در مناطق گرمسیری

۱- رقم مناسب برای مناطق گرمسیری را انتخاب کنید.

گوجه گیلاس بهترین نوع گوجه فرنگی برای رشد در آب و هوای گرم است، زیرا مقاومت خوبی در برابر گرما و رطوبت دارد.

با این حال، اگر در یک منطقه نیمه گرمسیری زندگی می کنید،  این گیاهان مستعد پژمردگی گوجه فرنگی و بیماری های قارچی هستند، بنابراین باید مراقب باشید و از سبز و سالم ماندن شاخ و برگ ها اطمینان حاصل کنید.

سایر مطالب:

همه چیز درباره بیماری بادزدگی گوجه فرنگی

مهم ترین عوامل ترک خوردن گوجه فرنگی

۲- زمان مناسب برای رشد را انتخاب کنید.

زمان مناسب برای پرورش گیاهان گوجه فرنگی، به مکانی که در آن قرار دارید بستگی دارد. در مناطق نیمه گرمسیری و گرمسیری، طوری برنامه ریزی کنید که در طول زمستان گوجه فرنگی پرورش دهید.

اما در مناطقی با آب و هوای خنک تر و مناطق نیمه گرمسیری، بهتر است گوجه فرنگی را از اسفند تا اردیبهشت کشت کنید تا از سردی دمای زمستان جلوگیری کنید.

۳-گوجه فرنگی را در خاک غنی بکارید.

اگر می خواهید گوجه فرنگی را در گلدان پرورش دهید، به یک خاک بسیار غنی نیاز خواهید داشت. بهتر است که گیاهان خود را در یک خاک مواد آلی بکارید.

اگر کودی به خاک اضافه نشده است، کود آهسته رهش را با خاک گلدان خود مخلوط کنید. علاوه بر این می توانید از یک کود مایع نیز در طول فصل زراعی استفاده کنید.

۴- از گلدان های بزرگ استفاده کنید.

اگر شرایط لازم برای رشد گوجه فرنگی را فراهم کنید آنها به راحتی رشد می کنند و محصول زیادی می دهند.

این بدان معناست که شما باید فضای کافی برای رشد در یک گلدان بزرگ به آنها بدهید. اگر از اندازه ظرف بزرگ باشد، محصول خیلی بهتری برداشت خواهید کرد.

۵- به طور مداوم گوجه فرنگی ها را آبیاری کنید.

اگر گیاهان گوجه فرنگی به طور منظم آبیاری نشوند، شاخ و برگها پژمرده می شوند، ممکن است میوه ها ترک بردارد و از بازار پسندی آن کم شود.

گیاهان موجود در گلدان رطوبت خاک خود را سریعتر از گیاهانی که سیستم ریشه گسترده تری در زمین دارند، از دست می دهند. آب و هوای گرم نیاز به آبیاری را  بیشتر می کند.

گرما باعث تبخیر سریعتر آب موجود در خاک و حتی باعث تبخیر رطوبت موجود در هوا می شود. بنابراین به احتمال زیاد برای حفظ رطوبت کافی خاک، باید روزانه یا حداقل یک روز در میان گوجه فرنگی ها را آبیاری کنید.

۶- گوجه فرنگی را در سایه نکارید.

گوجه فرنگی در آفتاب کامل بهترین رشد را دارد، به این معنی که در اکثر روزها حداقل ۶ ساعت به تابش مستقیم خورشید نیاز دارند. اگر آفتاب کافی نباشند، رشد آنها متوقف می شود و ممکن است میوه های زیادی تولید نکنند.

اگر در آب و هوای گرم زندگی می کنید، ممکن است به این فکر باشید که گوجه فرنگی را در سایه بگذارید اما نباید این کار را انجام دهید. حتی در مناطق گرمسیری نیز به همان اندازه که می توانید گوجه فرنگی ها را در معرض نور خورشید قرار دهید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )