گل قاشقی یا پپرومیا ،چگونگی پرورش و تکثیر آن

0

گل قاشقی یا پپرومیا

گل قاشقی یا پپرومیا (Peperomia  spp )جز گیاهان خانگی ایده آل و محبوب است. زیرا علاوه بر اینکه تنوع زیادی د ارد، می تواند شرایط رشدی مختلفی را تحمل کند. این گل، گیاهی علفی و همیشه سبز است. که بومی مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری می باشد.

نور کم، سایه و کم آبی را به راحتی تحمل می کند. برگ های گیاه قاشقی سبز تخم مرغی شکل، گوشتی و براق، با انتهای تقریبا گرد می‌باشد.

اگرچه انواع بسیاری از گیاهان پپرومیا وجود دارد، ولی همه آنها کوچک ،کم و کند رشد هستند ،بعضی از گونه های تا ۳۰ سانتی متر و به ندرت تا ۶۰ سانتی متر رشد می کنند. به همین دلیل گیاهان آپارتمانی ایده آل برای فضاهای کوچک و حتی برای ساخت تراریوم می باشند.

گل قاشقی یا پپرومیا

انواع گل قاشقی یا پپرومیا

گل پیرومیا انواع خیلی زیادی دارد که چندتا از گونه های معروف آن ها عبارتند از:

  • پپرومیا آرگریا ( Peperomia argyreia and Peperomia sandersii)
  • پپرومیا قاشقی (Peperomia obtusifolia)
  • پپرومیا اسکاندنس( Peperomia scandens)
  • پپرومیا چروک  ( Peperomia caperata )
  • پپرومیا روتوندیفولیا (Peperomia rotundifolia)

شرایط نگهداری گل قاشقی

آب و رطوبت

زمانی باید گیاه پپرومیا (قاشقی) خود را آبیاری کنید که سطح خاک تقریبا بین یک یا دو سانتی متر خشک شده باشد. آبیاری بیش از حد باعث پوسیدگی ریشه و ساقه و زردی برگ ها می شود.

در فصل زمستان هر ۱۰ روز و در فصل گرما زودتر آبیاری شود . البته باز هم بستگی به شرایط و دمایی که گیاه در آن قرار دارد بستگی دارد.

اگر چه گفته شده این گیاه به رطوبت بالا نیاز دارد ، اما در اغلب گونه های متفاوت این گیاه درست نمی باشد. بسیاری از گیاهان پپرومیا دارای برگ های گوشتی هستند که به راحتی سطح رطوبت کم و آبیاری کم تحمل کنند.

بهترین راهنما ، نگاه کردن به برگ ها است و هرچه برگ ها ضخیم تر و گوشتی تر باشد، گیاه شما به رطوبت کمتری نیاز دارد.

نور

گیاه قاشقی(پپرومیا) در نور زیاد و غیر مستقیم خورشید بهترین شرایط را دارد. بهتر است که در تابش مستقیم نور قرار نگیرد، خصوصا در فصل گرما چون باعث سوختن برگ ها می شود. پس این گیاه به تابش نور مستقیم نیاز ندارد.

نور مناسب برای این گیاه، نور زیاد تا متوسط است. (بسته به نوع آن است که ابلق ها معمولا به نور بیشتری احتیاج دارند).ولی این گیاه، در صورت عدم وجود نور هم می تواند به راحتی به حیاتش ادامه دهد. ولی نور نا کافی باعث توقف رشد گیاه می شود.

گل قاشقی (پپرومیا)  اکر را در محیطی قرار گیرد. که نور خیلی زیادی وجود نداشته باشد. امکان دارد با حرکت به سمت نور ساقه هایش بلند شده و شکل ظاهری نامناسبی پیدا کند.

اگر این اتفاق افتاد، می توان آن را به راحتی هرس کنید تا ظاهر فشرده گیاه حفظ شود. فقط در صورت بروز چنین شرایطی گیاه را به مکان پر نور تری انتقال دهید.

خاک

خاک مناسب برای پپرومیا قاشقی خاکی نسبتا سبک هست که زهکشی خیلی خوبی داشته باشد. که متشکل شده از یک قسمت پیت ماس، یک قسمت ماسه و یک قسمت خاک باغچه که ترکیب خوبی را می‌باشد. برای کف گلدان از سنگ ریزه استفاده کنید.

کود

گیاهان قاشقی (پپرومیا) نیاز به کود دهی زیادی ندارد، اگر بیشتر از حد به آنها کود بدهید امکان دارد گیاه بسوزد و زرد شود. توصیه می شود در فصل رشد از یک کود محلول در آب ( کودهای مخصوص آپارتمانی) استفاده شود.

دما

این گیاه، به سرمای زیاد حساس است و دمای بین ۱۵ تا ۳۰ درجه را تحمل می کند. بهترین دما برای آن، حدود ۲۵ درجه سانتی گراد می‌باشد. دمای بالا نیز موجب چروکیده شدن برگ های گیاه قاشقی و خشک شدن آن ها می شود.

سایر مطالب:

گل شمعدانی و آشنایی با پرورش آن

روش تکثیر گیاه قاشقی

تکثیر گیاه قاشقی یا پیرومیا از طریقه قلم برگ و ساقه انجام می شود. البته انواع متنوع پپرومیا با قلمه زدن ساقه بهتر تکثیر می شوند.

قلمه برگ

  • یک برگ سالم از گیاه جدا کنید. برای این کار از یک قیچی استفاده نمایید.
  • برای تکثیر می توانید از برگ های کامل استفاده کنید.
  • لبه های بریده شده برگ را به پودر ریشه زایی آغشته کنید. این باعث رشد سریع تر و بهتر  ریشه های جدید می شود.
  • با چاقو یا قاشق یک سوراخ کوچک در محیط گلدان ایجاد کنید ، و بعد برگ را به راحتی۱-۲ سانتی متر درون خاک گلدان قرار دهید.
  • قلمه را با لبه بریده شده برگ به داخل خاک وارد کنید و خاک گلدان را در اطراف قلمه سفت نمایید.
  • محیط گلدان را کاملاً آبیاری کنید.
  • قلمه ها را باید در نور غیر مستقیم و روشن و در دمای معمولی اتاق داخلی بگذارید.
  •  اولین چیزی که ممکن است متوجه شوید ، ایجاد ریشه های جدید از لبه بریده شده برگ است. به دنبال این ، ساقه های جدیدی را مشاهده می شود. و در نهایت برگ ها شروع به رشد می کنند.
  • هنگامی که گیاهان به صورت پر جنب و جوش رشد می کنند و چندین برگ جدید تولید می کنند ، می توان آن ها را در گلدان های جداگانه کشت نمود.
  •  احساس نکنید که گیاهان جدید خود را خیلی زود باید در گلدان جدید بکارید ، زیرا پپرومیاها دارای ساختار ریشه کم عمق هستند و باید مدت زمان بیشتری بگذرد تا گیاه آماده کاشت شود.

قلمه ساقه

راحت ترین و بهترین روش تکثیر این گیاه قلمه ساقه می باشد. که می توانید ساقه ای از گیاه خود که دارای دو یا سه برگ باشد از گیاه اصلی جدا کرد و در آب قرار داده.

بعد از چند روز که ساقه ریشه کرد، آن را در گلدان کشت نمایید. یا اینکه قلمه جدا کرده از گیاه اصلی را مستقیم در گلدان کشت کنید تا در خاک ریشه بزند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )