گیاه پاپیروس و آشنایی با آن

0

گیاه پاپیروس یکی از مهمترین گیاهان در مصر متمدن باستان بود. پاپیروس را شاید بتوان به عنوان گیاهی که مصریان باستان برای ایجاد اولین کاغذ واقعی برای طومارهایشان استفاده می کردند، شناخت.

گیاه پاپیروس

از گیاهان پاپیروس به عنوان کاغذ، کالاهای بافته شده، غذا و عطر استفاده می شد. اما امروزه این گیاه چند ساله به عنوان یک گیاه زینتی چشم انداز زیبایی دارد.

گیاه پاپیروس

مشخصات ظاهری و گیاهشناسی

پاپیروس بومی ماداگاسکار است و در محیط های مرطوب و گرم به خوبی رشد می کند و نیاز به یک مکان آفتابی دارد. از نظر ظاهری پاپیروس یک گیاه نیمه چمنی است که می تواند تا چندین سال رشد کند.

این گیاه به صورت توده ای رشد کرده و یک ساقه نی مانند بلندی به اندازه ۱ تا ۲ متر ایجاد می کند که در بالای آن توده ای چتری مانندی دیده می شود. ساقه ها مثلثی بوده و در داخل آنها مغز سفیدی وجود دارد. مغز منبع کاغذ پاپیروس است.

نیازهای محیطی گیاه پاپیروس

نور

پاپیروس در دو شرایط آفتابی و سایه ای رشد می کند. اگر گیاهان گلدانی را داخل خانه آورده اید تا زمستان سپری شود، مکان پر نوری به آنها اختصاص بدهید. در حالت ایده آل مکان آفتابگیر یا یک درب پاسیو روشن یا پنجره آفتاب گیر نیز کافی خواهد بود.

خاک

پاپیروس در خاک خیس و باتلاقی به خوبی رشد می کند. هنگامی که به صورت گیاه چند ساله کاشته می شود ، بهتر است در خاک پوشیده شده از آب کم عمق در حاشیه استخرها یا باتلاق ها استفاده شود.

آبیاری

به آب مداوم احتیاج دارد و در صورتی که خاک خشک شود از بین می رود. هنگامی که در گلدان های مستقل و خارج از محیط آبی قرار می گیرد، باید آن را در یک گلدان بدون سوراخ زهکشی پرورش داد و به طور مداوم خاک را خیس نگه داشت.

دما و رطوبت

پاپیروس یک گیاه بومی در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری آفریقا است، بنابراین در شرایط گرم بهترین رشد را دارد. اما اگر گیاهان گلدانی را برای سپری کردن زمستان به داخل منزل بیاورید، آنها در سال بعد شرایط بهتری خواهند داشت.

کاشت پاپیروس در گلدان

گیاه پاپیروس به راحتی قابل کشت است. آفتاب کامل را ترجیح می دهد اما می تواند در سایه جزئی نیز رشد یابد. پاپیروس در گلدان رشد می کند.

معمولا توسط ریزوم ها در خاک مرطوب و حاصلخیز گلدان ها کاشته می شود و سپس در یک محیط آبی غوطه ور می شود. همچنین می توان آن را مستقیما در ۳ فوت (۹۱ سانتی متر) بستر گل آلود کاشت تا ساقه های سنگین را به حالت ایستاده نگه دارد.

گیاه اگر غوطه ور نشود، باید مرطوب نگه داشته شود. بذرهای پاپیروس به راحتی جوانه نمی زنند و جوانه زدن آنها می تواند یک ماه یا بیشتر طول بکشد. گیاه حتی در شرایط بومی به راحتی توسط بذر تکثیر نمی یابد.

این گیاه برای رشد و نمو، کمی به مراقبت اضافی نیاز دارد. مالچ پاشی می تواند به محافظت از ریشه های حساس کمک کند. اما پاپیروس هایی که در فضای آراد هستند، شاخ و برگشان در زمستان از بین می روند.

هرس

هرس فقط برای از بین بردن ساقه های اضافی و شکسته ضروری است. می توانید برای تحریک گیاه به رشد بیشتر و افزایش ساقه های اصلی، در بهار به گیاه خود کود بدهید.

معمولا پاپیروس را در بهار در گلخانه ها پرورش می دهند. این گیاه به سرعت رشد می کند.تحمل سرما ندارد و باید برای زمستان به داخل خانه منتقل شود.

سایر مطالب:

صفر تا صد کاشت و پرورش گل محمدی

بهترین و ایده آل ترین زمان برای کاشت پیاز گل ها

مراقبت از پاپیروس کاشته شده در گلدان

پاپیروس تقریبا به راحتی در آب کم عمق غوطه ور می شود که این امر معمولا  با قرار دادن گلدان روی پایه های پایین استخرها یا باغ های بزرگ ظرف آب انجام می شود.

اگر به صورت گیاهان مستقل در گلدان و در پاسیو پرورش داده شوند، باید مرتبا مرطوب نگه داشته شوند. در مناطق خنک تر، گلدان ها را می توان در پایان فصل به داخل خانه آورد تا در یک اتاق آفتابگیر یا گلخانه زمستان گذرانی کند.

پاپیروس تحت تأثیر هیچ گونه آفات یا بیماری واقعاً جدی قرار نمی گیرد، اما ممکن است در معرض زنگ باشد که باعث تغییر رنگ ساقه ها و شاخ و برگ ها می شود. برگ ها و ساقه های مرده باید به محض ظاهر شدن باید از گیاه جدا شوند.

تکثیر پاپیروس

شما می توانید گیاه پاپیروس خود را از طریق تقسیم ساقه های اصلی و به وسیله قلمه های ریشه دار شده در بهار تکثیر کنید و یا اینکه صبر کنید تا خطر یخ زدگی از بین برود و گیاه را از گلدان خارج کنید.

ریزوم ها را به دو یا سه گروه جدا کنید و گیاهان جدید را دوباره در گلدان بکارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )