حشره کش ایندوکساکارب (آوانت)

0

حشره کش ایندوکساکارب (آوانت) یک حشره کش غیر سیستمیک با اثر تماسی – گوارشی از گروه سموم  اکسادیازین است. این سم برای کنترل آفاتی همچون کرم های قوزه، بید سیب زمینی، پیله خوارها، برگ خوارها ، کرم های سیب و بسیاری از آفات دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.

حشره کش ایندوکساکارب (آوانت)

مانند هر حشره کش دیگری به دلیل احتمال بروز مقاومت بهتر است از ایندوکساکارب را به صورت متناوب با یک حشره کش دیگر مانند پایروتروئید یا کاربامات استفاده کنید.

این آفت کش در ظروف ۲۵۰ سی سی در بازار خرید و فروش می شود. قیمت ایندوکساکارب بسته به شرکت تولید کننده و نوسانات قیمت دلار در بازار متغیر است و با نام تجاری آوانت نیز فروخته می شود.

حشره کش ایندوکساکارب (آوانت)

کاربرد حشره کش ایندوکساکارب (آوانت)

موارد کاربرد سم آوانت در ایران کرم غوزه در مزارع پنبه (۲۰۰-۲۵۰ میلی لیتر در هکتار)، کرم پیله خوار در نخود (۲۰۰ میلی لیتر در هکتار)، کرم سیب (۰/۴۵ در هزار برای کنترل کرم سیب در مناطق کوهستانی در نسل اول کرم سیب)، کرم میوه خوار گوجه فرنگی (۲۰۰ میلی لیتر در هکتار) می‌باشد.

سایر مطالب:

آشنایی با سم سوین یا کارباریل

آشنایی با انواع سموم ارگانیک در کشاورزی

موارد مصرف حشره کش ایندوکساکارب (آوانت)

ایندوکساکارب برای کنترل طیف ویسعی از آفات پروانه ای موثر است. آوانت بیشترین تاثیر را بر مرحله لاروی شب پره ها دارد و بهترین زمان سمپاشی وقتی است که آفت در مرحله لاروی سن ۱ است.

علاوه بر موارد ذکر شده این حشره کش برای کنترل آفت خوشه خوار مو، مینوز مرکبات، بید کلم در محصولاتی نظیر پنبه چغندر قند، حبوبات، سبزی و صیفی، ذرت، درختان میوه، انگور و غیره مورد استفاده قرار می گیرد.

همچنین ژل و طعمه ایندوکساکارب ۱۵% برای مبارزه با حشرات مزاحم خانگی در بازار وجود دارد و می توان از آن استفاده کرد.

مکانیسم اثر حشره کش ایندوکساکارب

این حشره کش با بلوکه کردن کانال های سدیمی سیستم عصبی حشره را مختل کرده و منجر به عدم تعادل حشرات و از بین رفتن آنها می شود. این سم  ۴-۲ ساعت پس از محلول پاشی باعث مختل شدن تغذیه لاروها و فلج آنها شده و باعث می شود لاروها ۶۰-۲۴ ساعت بعد بمیرند.

ایندوکساکارب پس از سمپاشی بر روی برگ ها باقی مانده و لاروها را کنترل می ‌کند. این سم به دلیل چربی دوستی ویژگی تخم کشی نیز دارد زیرا به راحتی به درون غشاء تخم جذب شده و لاروها به هنگام خروج  به محض تغذیه و تماس با سم از بین می روند.

با اینکه حشره کش آوانت جزء سموم سیستمیک دسته بندی نمی شود ولی به دلیل خاصیت چربی دوستی در کوتیکول مومی برگ ها حل شده و وارد بافت گیاه می شود.

روش و زمان مصرف حشره کش ایندوکساکارب

مقدار مصرف این حشره کش علیه کرم غوزه پنبه ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلی لیتر در هکتار و برای کنترل کرم پیله خوار نخود ۲۰۰ میلی لیتر در هکتار است. همچنین  برای کنترل کرم سیب در مناطق کوهستانی در نسل اول کرم سیب ۰/۴۵ میلی لیتر در هزار مورد استفاده قرار می گیرد.

قابلیت اختلاط حشره کش ایندوکساکارب

در رابطه با این حشره کش تا به حال گیاه سوزی گزارش نشده است و در رابطه یا اختلاط با دیگر سموم نیز مشکلی مشاهده نشده است ولی بهتر است برای پیشگیری از هر مشکلی قبل از سمپاشی گسترده ، مخلوط سموم را در یک بخش کوچک آزمایش کنید.

ملاحظات عمومی حشره کش ایندوکساکارب

مانند هر سم دیگری قبل از مصرف این حشره کش ابتدا برچسب آن را به دقت مطالعه کنید. موقع استفاده از سم برای جلوگیری از مسمومیت حتما از وسایل حفاظت شخصی مانند دستکش ، کلاه ، عینک و ماسک استفاده کنید.

در صورت تماس سم با پوست یا چشم ها فورا محل را با مقدار فراوانی آب شستشو دهید. این سم پادزهر اختصاصی ندارد و در صورت مصرف خوراکی درمان بر اساس علائم در مراکز درمانی انجام می شود.

علائم مسمومیت شامل سردرد ، سرگیجه ، تهوع ، اسهال و اختلال در بینایی است . در صورت تجربه هریک از این علائم با همراه داشتن برچسب سم به مراکز درمانی مراجعه کنید.

فاصله آخرین زمان سم پاشی تا برداشت یا به عبارتی دوره کارنس محصول بسته به نوع آفت ۲۱-۱۰ روز است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )