بیماری اکتیما یا اورف گوسفندان و درمان آن

0

بیماری اکتیما یا اورف گوسفندان نوعی بیماری ویروسی است که کاملا واگیر دارد و اما عامل اصلی انتقال این بیماری به دیگر گوسفندان و حتی انسان ها به دلیل استفاده از علوفه های خشک می باشد.

بیماری اکتیما یا اورف گوسفندان

این بیماری که باعث ایجاد زخم در اطراف لب های دهان گوسفند می شود و همین باعث می شود که محلی برا تجمع مگس ها شود و عاملی برای تولید میاز می شود و همین عامل باعث سخت شدن نحوه غذا خوردن دام و در نتیجه کاهش شدید وزن گوسفند می شود.

بیماری اکتیما یا اورف گوسفندان

تشخیص درست بیماری اورف یا اکتیمای گوسفند

شاید یکی از بدی های این بیماری این باشد که بسیار شبیه به بیماری های دیگر چون زبان آبی و… می باشد اما تفاوت هایی بین این بیماری و دیگر بیماریهای گوسفندان که مشابه آن است می باشد که شامل موارد زیر است.

  • در بیماری زبان آبی گوسفند تورم سر و صورت وجود دارد
  • در تب برفکی گوسفندان تنها ممکن است جراحات کوچکی روی پوست ناحیه پستان و بیضه گوسفند دیده شود.
  • بیماری طاعون در سنین پایین و شدت خونریزی در شیردان همراه است. در حالی که بیماری اکتیما در سنین دو تا چهار ساله در میش ها یافت می شود.

علائم و نشانه های بیماری اکتیمای واگیر دار

وجود تاول ها و زخم های روی دهان گوسفند، بز، بزغاله و بره می تواند به نوعی بیماری زخم دهان منجر شود که در این ناحیه باعث اختلال در تغذیه دام و وجود زخم و تاول در سم دام باعث ایجاد بیماری لنگش شود .

از این رو خیلی مهم است با مشاهده علائم و نشانه های بیماری سریعا دام آلوده را از سایر دام های سالم جدا کنید تا قبل از اینکه کل گله را ویروس اورف در بر نگیرد.

سایر مطالب:

بیماری های گوسفندان و آشنایی با شایع ترین آن ها

خسارات اقتصادی بیماری برای دامپروری

وجود تاول و زگیل روی لب و دهان باعث اختلال در تغذیه دام ها می شود تا جایی که به خوبی نمی توانند تغذیه کنند و همین باعث کاهش شدید وزن گوسفند زنده و سایر دام ها می شود.

مشکل اینجا ختم نمی شود بلکه وجود تاول ها و زگیل روی پستان گوسفند میش و بز ماده باعث می شود.

این بیماری به بره های شیری و بزغاله ها هم سرایت می کند و چون با خوردن شیر عملا میش مادر و بز ماده احساس درد می کند اجازه نوشیدن شیر را نمی دهد و همین باعث می شود که بره و بزغاله به دزدیدن شیر از سایر گوسفند و بزها بپردازند و عملا بیماری را انتقال دهند.

  1. کاهش شدید وزن دام های زنده
  2. تلف شدن بره و بزغاله به دلیل نخوردن شیر به اندازه کافی
  3. امکان بروز بیماری ورم پستان
  4. لنگش گوسفندان و بزها

بهترین راه درمان بیماری اکتیما در بره و بزغاله

به صورت دقیق این بیماری درمانی ندارد تنها می تواند با واکسیناسیون گوسفندان و بزها و تزریق واکسن اکتیما عملا باعث پیشگیری و  ابتلا دام به بیماری شد .

و در صورت بروز بیماری باید بره ها و بزغاله های شیری را با لوله معدی شیر دهید و تغذیه دستی بهترین راه حل است چون گرسنگی می تواند عامل تلف شدن این حیوانات شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )