خاک مناسب برای کاشت گیاه سیر

0

خاک مناسب برای کاشت گیاه سیر ،خاک سست و خوب زهکشی شده با بافت لوم شنی ایده آل ترین خاک برای کاشت سیر است. اما تعداد زیادی از کشاورزان در خاک رس نیز سیرهای خوبی برداشت می کنند.

خاک مناسب برای کاشت گیاه سیر

اما اگر تمام مخلوط خاک رسی باشد، ممکن است با مشکل زیاد بودن رطوبت مواجه شوید. سیر در خاک اشباع از آب به خوبی رشد نمی کند و ریشه های آن دچار پوسیدگی می شود. برای حل این مشکل، سعی کنید سیر را در بسترهایی که دارای مواد آلی هستند بکارید.

خاک مناسب برای گیاه سیر

حاصل خیز بودن خاک مناسب برای گیاه سیر

مشکل دیگری که ممکن است در خاک های رسی پیش بیاید کثیف شدن سیرها است که هم برداشت آن را دشوار می کند و هم از بازارپسندی آن می کاهد.اگر سیر را در خاکی با بافت سست بکارید، سیرهایی با حبه های درشتی برداشت می کنید که از نظر بازارپسندی درجه بالایی خواهند داشت.

حاصلخیزی خاک

کاشت گیاهان پوششی که اصطلاحا به آنها «کود سبز» نیز می گویند، سبب افزایش مواد آلی خاک شده و به حاصلخیزی خاک کمک می کند. همچنین ریشه این گیاهان سبب سست شدن بافت خاک شده و بستر مناسبی برای رشد سیر فراهم می کنند. چاودار، سورگوم، شبدر و گل مینا بهترین گیاهان پوششی برای این منظور هستند.

سیر و اسیدیته خاک

سیر از نظر نحوه واکنش به سطح اسیدیته و تعادل مواد مغذی موجود در خاک مشابه با سیب زمینی است. به طور معمول، سیر در خاکی که سطح pH خنثی تا اسیدی (محدوده pH حدود ۶ تا ۵/۷)دارد، بهترین عملکرد را نشان داده است.

سیر برای رشد بهتر به چندین ماده مغذی به شرح زیر نیاز دارد:

نیتروژن: که غالباً در کودهای آلی یافت می شود و هنگام جوانه زنی سیر و رشد برگ های آن از اهمیت حیاتی برخوردار است. فسفر:  به رشد ریشه کمک می کند.

پتاسیم: برای رشد برگ و تشکیل حبه های سیر ضروری است.

و در نهایت گوگرد که تاثیر مستقیمی با طعم سیر دارد.

اصلاح خاک به وسیله کود

هنگام افزودن کود به خاک  دقت کنید که نباید آن را خیلی نزدیک به محصول اضافه کنید. برای داشتن محصول ارگانیک معمولاً ۱۲۰ روز قبل از برداشت به بوته های خود کود دهید؛ زیرا تجزیه کود توسط میکروارگانیسم ها فرآیندی زمان بر است.

وقتی نوبت به اصلاح خاک با کودهای آلی می رسد، شما گزینه های مختلفی پیش رو دارید که هر کدام  مزایا و دستورالعمل های خاص خود را دارند.

سایر مطالب:

خاک مناسب برای کشت خیار گلخانه‌ای

بیماری پوسیدگی سفید سیر

کود گاوی

کود گاو از جمله متداول ترین گزینه هاست. ۳ هفته قبل از کاشت سیر، کود گاوی را در مزرعه پخش کنید، تا زمانی که آماده کاشت هستید، بوی نامطببوع آن از بین برود. بعلاوه، این فاصله زمانی باعث می شود که نیتروژن ته نشین شود و مورد استفاده گیاه قرار بگیرد. چند روز پس از پخش کردن کود، خاک را برگردانید تا مواد مغذی تجزیه نشود.

کود مرغی

کود مرغی غلیظ ترین منبع نیتروژن است که نسبت نیتروژن آن از هر کود دیگری بیشتر است.همچنین کود مرغی مانند کود گاو زود تجزیه نمی شود. با این حال، قبل از کاشت آن را در خاک مخلوط کنید.

کود اسب

کود اسب نیز می تواند منبع خوبی ازت برای خلوط خاک شما باشد. هنگام انتخاب این گزینه، مطمئن شوید که چه داروهایی به اسب ها داده شده است. زیرا این مواد وارد فضولات شده و در صورت استفاده از این کود، وارد خاک می شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )