معرفی و آشنایی با گاو نژاد هرفورد

0

نژاد گاو هرفورد یکی از بهترین و مشهورترین نژاد گاوهای گوشتی جهان است که به منظور تولید گوشت پرورش می یابد. از خصوصیات و ویژگی های برجسته این نژاد می تواند به بازدهی بالای آن اشاره کرده به طوری که شما می توانید خوراک ۵۰ راس گاو دیگر را به ۷۰ راس گاو هرفورد بدهید و باعث افزایش وزن آنها و همچنین میزان تولید شیر شود.

گاو نژاد هرفورد

گاو گوشتی هرفورد مختص کشور انگلستان است قدی تقریبا در بین انواع نژادهای دیگر کمتر دارد و به رنگ قرمز و قرمز رو به زرد است که رنگ صورت سفید و زیر شکم و پاها سفید است و تقریبا ۳۰۰ سال پیش در منطقه ای به نام هرفورد شایر انگلستان این نژاد درست شده است.

البته نژاد گاو هرفورد انگلیسی شاخ دار است در صورتی که گاو هرفورد آمریکایی بدون شاخ می باشد.

گاو نژاد هرفورد

تاریخچه گاو نژاد هرفورد

این گاو تقریبا ۳۰۰ سال پیش در منطقه ای به نام هرفورد شایر انگلستان توسط مزرعه داران ایجاد شد که اولین بار توسط شخصی به نام ننجامین تامکیتز در سال ۱۷۴۲  با یک گاو نر از گاوهای ماده ی Silver و دو گاو ماده ی Pidgeon و Mottle آغاز نمود.

هدف از تولید نژاد گاو هرفورد در آن زمان بازدهی بالا، تولید موثر،کارآمد و با کیفیت بود که حتی در سال ۱۸۸۱ این نژآد به آمریکا برده شد و حتی الان به نام نژاد هرفورد آمریکایی شناخته می شود.

گاو هرفورد در دو نوع انگلیسی یعنی شاخ دار و بدون شاخ به نام گاو هرفورد آمریکایی در جهان شناخته می شود که در آب و هوای متعادل، مرطوب و بدون تغییرات دمایی گسترده بهترین عملکرد را دارند.

خصوصیات ظاهر نژاد گاو هرفورد

دارای رنگ هایی قرمز تیره تا قرمز- زرد هستند که سر آنها به همراه زیر شکم و پاها و پستان آنها سفید رنگ است. طول پاها برابر و جثه ای بزرگ دارند که البته نسبت به نژادهای دیگر کوتاه قد محسوب می شوند.

ویژگی های رفتاری این نژاد

این گاو دارای  رفتاری آرام و مطیع است که منجر به مدیریت راحت گله گاوها می شود.

گاوهای ماده هرفورد به خوبی از گوساله های خود مراقبت می کنند که همین باعث می شود خیال گاوداران راحت باشد اما خیلی در برابر نزدیک شدن غریبه ها به گوساله خود حساس هستند که این کار را سخت می کنند، هر چند که گاوهای نر هرفورد به مانند سایر نژادهای دیگر خشن و غیر قابل اعتماد هستند.

سایر مطالب:

آشنایی با گاو نژاد جرسی

همه چیز درباره گاو نژاد مونت بلیارد

مشخصات کلی نژاد گاو هرفورد

  1. نگهداری آنها راحت است و نگرانی برای شما بوجود نمی آورد.
  2. کشور مبدا و منشاء اصلی این گاو گوشتی انگلیس است.
  3. پرورش گاو هرفورد به منظور تولید گوشت و برای دوره پرواربندی گاو و گوساله انجام می شود.
  4. گاو هر فورد دارای شاخ سفید رنگ است که در نوع آمریکایی بدون شاخ است.
  5. رنگ بدن گاو قرمز با سر و شکم، پاها و دست های سفید است.

وزن گاو نژاد هرفورد

  1. وزن گاو نر هرفورد معادل ۱۸۰۰ پوند ( ۸۳۵ کیلوگرم)
  2. وزن گاو ماده ۱۲۰۰ پوند (۵۴۵ کیلوگرم)
  3. ارتفاع و قد گاو نژاد ماده ۱۵۲ سانتی متر و گاو ماده آن ۱۴۰ سانتی متر

ویژگی های تولید مثل گاو هرفورد

این نژاد گاو گوشتی زود بالغ می شود و میل جنسی بالایی دارد و علاوه بر آن دوره آبستنی گاو هرفورد کمتر از سایر نژآدهاست که باعث کاهش هزینه های مراقبت دوره آبستنی گاو می شود.

با وجود داشتن این خصوصیات خوب اما این نژاد بیشتر در معرض بیماری پرولاپس واژن گاو قرار می گیرد که تغذیه نامناسب هم می تواند دلیل بروز این بیماری متابولیکی باشد.

ضریب بازدهی بالا و تولید گوشت

این نژاد گاو نسبت به نژادهای دیگر کمترین میزان خوراک دام را مصرف می کند و بیشترین میزان تولید گوشت را به همراه دارد، به طوری که خوراک ۵۰ راس گاوهای دیگر را می توانید به ۷۰ راس گاو هرفورد بدهید و حتی از کیفیت لاشه گوشت آن کاسته نمی شود و این نشان از بازدهی بالای تبدیل خوراک این نژاد خوبی گوشتی جهان دارد.

سلامتی گاو هرفورد

رنگ سفید زیر شکم این نژاد و همچنین سفید بودن پستان های آن باعث می شود که دچار آفتاب سوختگی شود و علاوه بر آن به صورت ارثی بیماری پرولاپس رحم یا واژن را به گوساله های خود منتقل می کند.

سایر ویژگی های گاو هرفورد

  1. دارای بدنی قوی و تنومند هستند.
  2. قابلیت تغذیه کم و طول عمر بالا دارند به طوری که گاوهای ماده نژاد هرفورد تا سن بالای ۱۵ سالگی نیز عمر می کنند و قابلیت زایش و زایمان گاو  در این سن وجود دارد.
  3. به دلیل طول عمر بالا خیلی از گاوداران و مزرعه دارها حتی گاوهای نر هرفورد را تا ۱۲ سال و حتی بیشتر نگهداری می کنند.

میزان جمعیت ثبت شده نژاد هرفورد در دنیا به بیش از ۵۰ میلیون راس در پنجاه کشور می رسد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )