ضد عفونی کردن بذر پسته برای کاشت آن

0

ضد عفونی کردن بذر پسته قبل از کاشت بسیار راحت تر است و مصرف سموم در طی دوره داشت را کمتر می کند. یکی از عوامل بیماری زا در گیاهان قارچ ها هستند. که با ایجاد بیماری های گوناگون باعث کم شدن محصول می گردند.

ضد عفونی کردن بذر پسته

برای جلو گیری از خسارت آن ها باید قبل از کاشت بذر را ضد عفونی نمود . این عمل با مخلوط کردن بذر با یکی از مواد شیمیایی که اسپر قارچ را از بین می برد انجام می گیرد.

ضدعفونی کردن بذر پسته

اهداف از ضدعفونی کردن بذر

۱-ریشه کنی پاتوژنهای بذر زاد :

پاتوژنهای بیماریزای بذر ممکن است روی سطح بذر، داخل شکافها و دورهای بذر یا داخل بذر باشند.

مطالب مرتبط:

ضدعفونی کردن بذر پسته

اهمیت استفاده از کودهای فسفره برای درختان پسته

۲-حفاظت از بذر و گیاهچه :

بذر و گیاهچه به خسارت آفات بسیار حساسند. آفات و عوامل بیماریزا هر دو می توانند جوانه بذر و گیاهچه را از بین ببرند. ضدعفونی بذر تا حدی می تواند بذر را از حمله آفات و بیماریها در امان نگه دارد.

ضدعفونی بذر توسط قارچ کش و سمومی غیر سیستمیک، بذر و جوانه را از خسارت آفات جونده مثل کرمها مفتولی و مکنده مثل شته ها یا بیماریهای خاکزاد مثل مرگ گیاهچه و پوسیدگی ریشه در امان نگه می دارد.

اگر چه دوره محافظت محدود است، ولی ممکن است با گذشت این دوره، زمان مناسب برای خسارت آفت از دست برود و خسارت بعدی کاهش یابد.

۳-جلوگیری از ازدیاد ارگانیزمهای خاکزاد :

جهت جلوگیری از بروز قارچها و حشرات خاکزادی که به جوانه گیاه آسیب می رسانند از قارچ کشها و حشره کشهای عمومی زمان کاشت استفاده می شود، عمدتا این ترکیبات غیر سیستمیک می باشند.

یک سری از قارچ کش ها سیستمیک هستند و با آبیاری و از طریق ریشه جذب می شوند مثل کاربندازیم.

یک سری قارچ کش ها تماسی هستند یعنی با اسپری کردن روی بذرها، ساقه ها و برگ های گیاهان استفاده می شوند مثل مانکوزپ

قبل از کاشت بذر در بستر کشت به منظور از بین بردن عوامل بیماری زای احتمالی موجود در بذر و همچنین به منظور جلوگیری از خسارت قارچ ها و حفاظت از گیاهچه، قبل از کشت از سموم برای ضدعفونی بذرها استفاده می شود.

هدف اصلی در ضدعفونی بذر ایجاد شرایط مناسب برای جوانه زنی بهتر، استقرار بهتر گیاهچه در جهت افزایش عملکرد افزایش کیفیت محصول و جلوگیری از خسارت بیمارگرها می باشد.

روش های ضد عفونی کردن بذر پسته

روش های ضدعفونی کردن بذرها پسته با قارچ کش

بذرها باید بصورت یکنواخت ضدعفونی شوند، پوشش کامل بذرها خیلی مهم است زیرا این مواد، بذر را از حمله ارگانیزمهای خاکزاد محافظت می کند.

توجه داشته باشید که استفاده خیلی زیاد از سموم ممکن است جوانه زنی بذر را کاهش دهد و استفاده خیلی کم نیز معمولا موثر نخواهد بود.

ابتدا بذرها پسته را بشوید و آبگش کنید سپس با استفاده از سموم قارچ‌کش نظیر کاربو‌کسین تیرام، بنومیل می توانید بذرها را ضدعفونی کنید به این منظور یک قاشق غذا خوری از قارچ کش را در یک لیتر آب حل کنید و بذرها را در این محلول به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه نگه دارید.

روش ضدعفونی بذر پسته با وایتکس

توصیه عمومی ما استفاده از وایتکس خانگی است که بیشتر در دسترس عموم است. وایتکس یا آب ژاول ماده ای سمی است، رنگ آن نزدیک به زرد و طعم و بوی آن تند است. خاصیت ضدعفونی کننده وایتکس به دلیل تولید کلر آزاد می باشد.

برای ضدعفونی کردن بذرها پسته با استفاده از وایتکس لازم است که ابتدا بذر ها را بشوید. اگر جسم خارجی در داخل بذرها باشد آن را جدا کنید بذر هایی که مغز آنها شکسته و متلاشی شده اند هم جدا کنید .

زیرا دیگر قدرت رویشی ندارند اما بذر هایی که مغز آنها از پوسته استخوانی جدا شده اند و در عین حال، هنوز سالم هستند می توانند قدرت رویشی داشته باشند. لذا این گونه مغز ها را جدا نکنید.

سپس واتیکس را به نسبت ۱ در ۱۰ (یک واحد واتیکس در ۱۰ واحد آب) مخلوط کرده و بذرها را به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه در مخلوط واتیکس و آب نگه دارید تا ضدعفونی ‌شود. لازم به ذکر است که بسته به مقدار بذر، مقدار واحد می تواند متفاوت باشد، اما نسبت وایتکس به آب باید حفظ شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )