نکات مهم در تهیه خمیر بردو

0

خمیر بردو که با مخلوط کردن محلول سولفات مس و دوغاب هیدراکسید کلسیم (آهک ) به دست می آید،. پس از قرار گرفتن بروی گیاه، دراثر رطوبت و گاز کربنیک به تدریج تبدیل به ترکیبات کمپلکسی میشود که مرتباً یون مس محلول آزاد میکنند.

خمیر بردو چیست؟

خمیر بردو یکی از راههای کنترل عوامل بیماری زایی باکتریایی و قارچی  است. که با مخلوط کردن محلول سولفات مس و دوغاب هیدراکسید کلسیم (آهک ) به دست می آید، پس از قرار گرفتن بروی گیاه، دراثر رطوبت و گاز کربنیک به تدریج تبدیل به ترکیبات کمپلکسی میشود که مرتباً یون مس محلول آزاد میکنند.

خمیر بردو

 تهیه خمیربردو

دوسطل بزرگ حداقل بیست لیتری یا بیشتر آهک مرده صدفی و تمیز (بدون خاک و شن) سولفات مس (پودری و تمیز)، آب، پودر سریش، چوب بلند برای همزدن، دستکش، چتکه های رنگ آمیزی (بسته به قطر درخت متوسط تا بزرگ).

مطالب مرتبط:

قارچ کش بردوفیکس

بیماری آتشک یا بادزدگی و راههای پیشگیری و کنترل آن

دستور کار تهیه ی خمیر بردو

مواد تشکیل دهنده ی این ترکیب شامل ” آب + سولفات مس + آهک مرده ” بوده. که بسته به هدف و زمان استفاده (دراوایل بهارو اوایل پاییز) درصد مواد ترکیبی آن متغییر است.

اضافه کردن پودر سریش به این خمیر، عامل ماندگاری آن بروی تنه درختان می باشد. لذا در سالهای اخیر از این چسب گیاهی نیز استفاده می گردد.

با توجه به شروع فصل سرما و خاصیت حفاظتی این ترکیب درمقابل سرما و کاهش درجه حرارت محیطی، فرمول ذیل برای درختان شهری توصیه می گردد:

ابتدا در یک سطل یک کیلو گرم آهک مرده را در ۲ لیتر آب ریخته و کامل هم بزنید. سپس درسطل دیگر، یک کیلوگرم سولفات مس را در ۲ لیتر آب ترجیحا ولرم حل کرده و خوب مخلوط می کنیم.

در ادامه به آهستگی محلول زلال آبی رنگ سولفات مس را به محلول آهک، اضافه نموده و مرتب بهم میزنیم. این محلول را بتدریج، با ۶ لیتر آب (یا کمتر) به غلظتی شبیه به ماست تبدیل نموده و رنگ آن می بایست فیروزه ای خوش رنگ باشد.

درخاتمه نیز حدود یک کیلوسریش را به خمیر فوق اضافه نموده و دوباره مخلوط می کنیم. خمیر بردو آماده استفاده می باشد.

نکات مهم در تهیه خمیر بردو

۱- ازنکات اساسی تهیه درست این خمیر، افزودن محلول آبی به سفید است. درصورت بی توجهی تهیه کنندگان به این مورد واضافه نمودن محلول آهک (سفید) به محلول سولفات مس (آبی) محلول به اصطلاح بریده و بی ارزش است.

۲- درطی مراحل تهیه محلول آبی، به هیچ عنوان از چوب آغشته به آهک یا ظروف حاوی آهک استفاده نگردد. چراکه این خطا سبب تغییر فاز محلول و تغییر رنگ آن به خاکستری و یا سبز رنگ شده. و عملا ترکیب حاصله را فاقد اثربخشی مورد نظر خواهد نمود.

۳- خمیر بردو تهیه شده، پس از ۲۴ ساعت خاصیت ضدعفونی کنندگی خود را از دست داده است. لذا می بایست میزان تهیه شده درهر روز بطور کامل استفاده گردد و یا خمیر ، به اندازه مصرف روزانه تهیه شود.

۴- با توجه به استفاده ازاین ترکیب در سطح درختان شهری، الویت اجرای تمیز و حفظ زیبایی این پوشش تنه از الویت خاصی برخوردار می باشد. لذا کلیه درختان می بایست تا ارتفاع معینی و به صورت یکسان با خمیر پوشش داده شوند.

۵- کلیه ظروف و چرتکه های رنگرزی، درپایان هر روز بطور کامل شسته و تمیز گردد.

۶- درصورتیکه رسوب سولفات مس، آهکی نشده باشد، می توان از رسوب سولفات مس برای روز بعد نیز استفاده نمود.

۷- در خاتمه نظارت دقیق و مسئولانه کارشناسان در هر محور در طول دوره ی اجرا بسیار مهم خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )