معرفی برخی از آفات ورمی کمپوست

0

آفات ورمی کمپوست گونه های مختلفی  دارند ، کرمهای خاکی تحت تاثیر و حمله آفات بی‌شماری هستند.دشمنان اصلی کرمهای خاکی شامل کنه‌ها، دم فنریان، ‏مورچه‌ها، صدپایان، حلزون‌ها، لارو سوسک‌های خاص، موش،مار، موش کور، وزغ و سایر حشرات و جانورانی که ‏از کرمها تغذیه می‌کنندمی‌باشند.

معرفی برخی از آفات ورمی کمپوست

کرمهای خاکی همچنین دارای تعدادی انگل داخلی شامل تعداد زیادی ازپروتوزوآها، ‏تعدادی از نماتد‌ها، لارو خاصی از انواع پشه‌ها و… می‌باشند‎.‎

آفات ورمی کمپوست

مورچه‌ها‎:‎

مورچه آفت ایزنیا فوتیدا

برخی از گونه‌های مورچه‌ها از تخم یاکرمهای کوچک تغذیه می‌کنند. مورچه‌ها را می‌توان با سموم حشره ‏کش،اسپری‌های حشره کش و طعمه مسموم در خارج از بستر از بین برد‏‎.‎

مطالب مرتبط:

خواص کود ورمی کمپوست

بهترین زمان مصرف ورمی کمپوست

کرم ورمی کمپوست و نحوه تکثیرآن

دم فنریان‎: Spring tail ‎

دم فنریان آفت ایزنیا فوتیدا

حشراتی دوک مانند، کوچک به رنگ سفید متمایل به خاکستری می‌باشند که قادربه جهیدن می‌باشند. گاهی اوقات ‏جمعیت این آفات به حدی زیاد می‌شود که تقریبا سطح بستر سفید بنظر می‌رسد.

زمانی که جمعیت دم فنریان ‏افزایش می‌یابد، کرمها در سطح زیرین بستر باقی می‌مانند و قادر به تغذیه از موادغذایی سطح بستر نمی‌باشند. روش‌های ‏کنترل گفته شده در مورد کنه‌ها نیز درمورد دم فنریان موثر می‌باشد. اگرچه کنترل شیمیایی دم فنریان تاثیر چندانی نداشته ‏است‎.‎

کرمهای ریز قرمز‏‎

‎این جانوران بعنوان انگل کرمهای خاکی محسوب می‌شوند. بطوری که به بدن کرم چسبیده و خون یا مایع بدن کرم را ‏می‌مکند همچنین می‌توانند تخم کرم راسوراخ کرده و مایع درون آن را بمکند.

این کرمهای ریز ابتدا بصورت ‏خوشه‌های کوچک سفید یا خاکستری و شبیه به کپک می‌باشند. مراقبت صحیح از بستر‌های کرمهای خاکی می‌تواند از ‏ایجاد کرمهای ریز قرمز جلوگیری کند.

بسترهایی که بیش از حد خیس باشند می‌توانند شرایطی ایجاد کنند که برای ‏کرمهای ریزمطلوب‌تر از کرمهای خاکی است. با تنظیم برنامه آبیاری، بهبود زه کشی وبرگردانیدن بستر بطور مرتب ‏از ایجاد رطوبت بیش از حد جلوگیری نمایید. تغذیه بیش از اندازه می‌تواند موجب تجمع غذای تخمیر شده و کاهش‏‎ ph ‎در بستر کرمهاشود.

برنامه غذایی کرمها را طوری تنظیم نمایید که تمام غذا ظرف چند روزمصرف شده و چیزی از ‏آن باقی نماند. برای تنظیمph ‎بستری که حالت اسیدی دارداز کربنات کلسیم (آهک) استفاده کنید وآن را در حالت خنثی‎ ‎ph=‎‏۷‏‎ ‎نگه دارید.

غذای بسیار خیس مثل سبزیجات بسیار مرطوب نیز می‌توانند باعث افزایش تعداد کرمهای ریز قرمز ‏در بستر کرمهای خاکی شوند لذا استفاده از این خوراک رامحدود کرده و در صورت مشاهده مقدار زیادی کرم ریز ‏قرمز استفاده از سبزیجات را متوقف نمایید.

در صورتیکه‎ ph ‎بستر قلیایی باشد می‌توان از گرد ملایم گوگرد استفاده ‏کرد.

کنه‌ها‎:‎

کنه آفت ورمی کمپوست و کرم‏

کنه قرمز یکی از فاکتورهای محدودکننده درتولید کرم خاکی بشمار می‌آید، کنه‌ها بطور طبیعی در کود‌های دامی و یا ‏سایرمواد آلی مشابه دیده می‌شوند.

همه بستر‌های تولیدکننده کرم خاکی نیزمعمولا حاوی تعداد کمی از جمعیت کنه‌ها ‏می‌باشند. که تحت شرایط خاص این حدجمعیت افزایش یافته و خسارت‌زا می‌شود.

گونه‌های زیادی از کنه‌های آفت ‏دراکثر بستر کرمهای خاکی وجود دارند اما مهمترین آنها کنه کرم خاکی با نام علمی‎ Uroda agitans ‎می‌باشد این ‏کنه‌ها قهوه‌ای مایل به قرمز و بسیار ریزهستند که بدون استفاده از میکروسکوپ نیز قابل دیدن می‌باشند.

این ‏کنه‌هابیشتر در سطح و یا لبه‌های بستر کرم‌ها و همچنین در محل تجمع مواد غذایی دیده می‌شوند، آنها معمولا به کرم ‏خاکی حمله نمی‌کنند و تنها از مواد غذایی کرمها تغذیه می‌کنند.

زمانی که جمعیت کنه‌ها افزایش یافت و به سطح ‏بالایی رسید کرمها به اعماق بستر نفوذ کرده و در همان جا باقی می‌مانند؛ و معمولابه سطح خاک نمی‌آیند این عمل باعث ‏تضعیف رشد و کاهش تولید مثل آنها می‌شود‎.‎

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )