کرم آلو ،آشنایی و چگونگی کنترل آن

0

کرم آلو یکی از آفات مهم میوه درختان هسته دار ازجمله انواع آلو، هلو، شلیل و زردآلو می باشد، لارو این آفـت با تغذیه از میوه، خسارت قابل توجهی به میوه های درختان میزبان وارد می نماید.

مناطق انتشار کرم آلو :

کرم آلو در اکثر مناطق کشور انتشار دارد . از آفات مهم درختان میوه هسته‌دار شامل انواع آلو ،گوجه ، هلو و گاهی زردآلو ، گیلاس ، آلبالو و قیسی می‌باشد. به آلو سیاه خسارت زیادی می‌زند ، لاروهای این آفت علاوه بر میوه ممکن است جوانه‌ها را نیز مورد حمله قرار دهند . خسارت عمده آن شامل تغذیه لارو از گوشت یا پریکارپ میوه می‌باشد .

میوه‌های کرم زده در صورتی که لاروه میوه را ترک کرده باشند محتوی توده متراکم فضولات سیاه رنگ آن می‌باشد که به شدت از ارزش اقتصادی محصول می کاهد .

در مرحله اول رشد ، این آفت باعث ریزش شدید میوه‌های جوان می گردد . روی آلو و گوجه بر اثر عکس‌العمل اپیدرم از میوه ضمغ ترشح شده که رشته های باریکی از این مواد از میوه خارج شده و یکی از علایم تشخیص میوه‌های آلوده می‌باشد.

علایم خسارت : 

در این بیماری در اوایل فصل بهار و قبل از تشکیل میوه آسیب زیادی به شاخه درختان وارد می ‌شود. لاروها شاخه ها را سوراخ کرده و در شاخه ها تونل ایجاد می‌کنند. برگها در قسمت فوقانی ورودی لارو پژمرده شده و لارو که تمام محتویات غذایی داخل ساقه را مصرف کرده است از شاخه خارج می‌شود. محل خروج لارو با تراوشات صمغی قابل تشخیص خواهد بود و این آفت از رشد انتهایی شاخه جلوگیری می ‌کند.

لاروها از سن ۲ به بعد از میوه تغذیه می ‌کنند و ممکن است آسیب میوه سطحی یا عمقی باشد. اگر لارو از سطح بیرونی میوه تغذیه کند، بافت پوست میوه آسیب می‌بیند که ممکن است محل مناسبی برای ورود عوامل بیماری زا نیز باشد.

همچنین اگر لارو از گوشت میوه تغذیه کند، هنگام ترک‌ میوه فضولات تیره رنگی را در محل تغذیه از خود برجای می‌ گذارد. درنتیجه بر اثر عکس‌العمل پوست میوه، صمغی از آن بیرون می‌‌آید که نشان از حمله آفت می‌ دهد. این آفت منجر به ریزش میوه ها می شود.

مشخصات ظاهری و زیست شناسی کرم آلو :

حشره کامل کرم آلو کم و بیش شبیه حشره کامل کرم سیب است . با این تفاوت که از آن کمی کوچک تر است . حشره کامل این آفت پروانه ایست به طول ۵ میلیمتر عرض ان با بال های باز ۱۲-۹ میلیمتر می باشد .

بال جلویی به رنگ خاکستری تیره بوده و تا اندازه ای یکنواخت می شود و فقط به مقدار بسیار کم خطوط تیره مایل روی آن ها مشاهده می شود .

همچنین بال جلویی ذوزنقه ای شکل بوده و انتهای آن مدور نیست ، لکه قهوه ای تیره با جلای فلزی در انتهای بال های جلویی دیده نمی شود.

بال عقبی کمی روشن تر از بال جلویی و لبه خارجی آن مدور و یکنواخت می باشد . رنگ پروانه و اندازه آن بسته به نواحی مختلف از لحاظ شرایط آب و هوایی و نوع میوه مورد حمله تا اندازه هایی متغیر است .

حشرات نر این گونه با مقایسه قطعات تناسلی ( Genitalia ) بخوبی از سایر گونه ها متمایز می شود .

نحوه خسارت کرم آلو :

لارو این آفت علاوه بر میوه ممکن است جوانه ها را نیز مورد حمله قرار دهد . نحوه خسارت بدین ترتیب است که وقتی پروانه تخم های خود را روی میوه می گذارد بعد از چند روز تخم ها باز شده و لارو کوچکی به رنگ روشن از آنها بیرون می آید که این لاروها جدار میوه را سوراخ کرده و وارد آلو می شوند و دوران تغذیه خود را در داخل میوه می گذرانند .

در نسل دوم ، دالان مزبور از فضولات لارو پر شده و نیز بر اثر عکس العمل اپیدرم میوه ، صمغی از آن بیرون می آید که یکی از علایم تشخیص میوه های مبتلا می باشد . ترشح صمغ در تمام میوه هایی که مورد حمله این آفت قرار گرفته باشند مشاهده می شود . میوه های مبتلا اغلب روی زمین می ریزد . آفت در نسل دوم گاهی تا ۵۰% میوه ها را کرمو می کند.

مطالب مرتبط:

آفت کرم غوزه (هلیوتیس )گوجه فرنگی و چگونگی کنترل آن

درباره آفت کرم بلال ذرت یا کرم هیلتوس

مبارزه با کرم آلو :

کنترل شیمیایی :

مبارزه با این آفت زمانی موفق خواهد بود که تاریخ های سمپاشی دقیقا به کمک تله جذب کننده حشرات کامل مشخص گردد و درست در موقع ظهور لاروهای سن اول درختان را سمپاشی کنند .

هر جایی که مبارزه شیمیایی از نظر اقتصادی قابل توصیه باشد ، حداکثر دوبار سمپاشی با یکی از فرمول هایی که برای کرم سیب توصیه شده است ، می توان جلو خسارت اقتصادی این آفت را گرفت .

چون حداکثر خسارت این آفت معمولاً مربوط به نسل دوم است بنابراین توصیه می گردد که حتما مبارزه شیمیایی علیه این نسل انجام گیرد که بهتر است برای تعیین زمان دقیق سم پاشی علیه این نسل با نصب تله های نوری یا فرمونی در محل های مورد نظر تاریخ سمپاشی را معین نمود .

مبارزه زراعی و بیولوژیک :

ظاهرا واریته های مختلف گیاهان میزبان بخصوص آلو نسبت به این آفت حساسیت متفاوتی ایجاد می نمایند که می تواند مبنای مبارزات موثر در آینده قرار بگیرد.

این آفت در مراحل مختلف زندگی خود مورد حمله پارازیت های متنوعی قرار می گیرد . بالاشوسکی از حشراتی از جمله Trichogramma sp. به عنوان پارازیت تخم و Ascogaster quadridentatus به عنوان عامل موثر در کنترل انبوهی این آفت اسم می برد و قارچ معروف Beauvaria bassiana را نیز در از بین بردن لاروها مفید می داند.

از روش های کنترل می توان به بستن نوارهای مقوای زنبوری به دور تنه درخت و سپس جمع آوری و سوزاندن لاروهایی که در آن افتاده اند استفاده کرد .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )