سم قارچ کش کاپیتان

0

سم قارچ کش کاپیتان از گروه فتالیمیدها با اثرات حفاظتی درمانی برای طیف وسیعی از بیماری های قارچی در گیاهان مختلف است.

سم قارچ کش کاپیتان

این سم که با نام ارتوساید نیز در بازار شناخته می شود باعث زیبایی و خوش رنگ تر شدن میوه ها می شود که این مسئله در میوه های سیب، گلابی، هلو و زرد آلو ملموس تر است.

این سم یکی از قارچ کش های بسیار مؤثر با اثرات تماسی – حفاظتی در دنیا است تا آنجاییکه آنرا قارچ کش معجزه آسا می نامند. کاپتان با مهار سنتز ترکیبات آمینو و آنزیم های دارای گروه تیول در قارچ پاتوژن عمل کرده و مانع از فعالیت آنزیم های دخیل در متابولیسم فسفر مانند برخی اکسیدازها، هیدروژنازها و کوانزیم A می شود. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می شود.

کاربرد سم قارچ کش کاپیتان

از مصارف این سم می توان به ضد عفونی بذرها ، ضد عفونی بذور داخل جعبه های مخصوص کاشت، سمپاشی اندام های هوایی، سمپاشی بعد از برداشت، ضد عفونی خاک قبل از کاشت و ضد عفونی قطعات سیب زمینی قبل از کاشت اشاره کرد. این قارچ کش می تواند به تنظیم ریشه کمک کرده و باعث افزایش اندازه پرتقال و نارنگی شود .

سم کاپتان برای کنترل بیماریهای آنتراگنوز، لکه سیاه سیب، پوسیدگی تلخ سیب، پوسیدگی سیاه گونه های بوتریتیس، لکه برگی گیلاس، مرگ گیاهچه، سفیدک های داخلی مانند سفیدک های داخلی سیب زمینی و گوجه فرنگی، لکه آجری برگ بادام، لکه برگی ناشی از سپتوریا، بیماری های غربالی درختان میوه هسته دار و چندین بیماری دیگر استفاده می شود.جالب است بدانید که این سم را می توان برای محافظت رنگ، پلاستیک و چرم نیز مورد استفاده قرار داد.

لازم به ذکر است که کاپتان با ترکیبات قلیایی سازگاری ندارد و با سموم روغنی نیز قابل اختلاط نیست و نباید آنرا پس سمپاشی روغنی تابستانه استفاده کرد زیرا سبب سوختن و صدمه دیدن برگ ها و میوه ها خواهد شد.

نحوه و زمان استفاده سم قارچ کش کاپیتان

به خاطر داشته باشید که بهترین زمان مصرف سم قارچ کش کاپیتان قبل از بوجود آمدن علائم بیماری است. مقدار مصرف این سم برای سمپاشی اندامهای هوایی ۵/۲ در هزار و برای ضد عفونی بذور به نسبت ۲ تا ۵ در هزار است.

مقدار مصرف این سم برای پوسیدگی ریشه و طوقه و مرگ گیاهچه در گیاهان زینتی و درختان جنگلی  ۷.۵ تا ۱۰ گرم در متر مربع است که باید قبل از کاشت با خاک تا عمق ۱۰ سانت مخلوط شود.

برای کنترل لکه سیاه سیب و بیماری غربالی در درختان میوه سردسیری مقدار مصرف این سم  ۳ در هزار و برای پیچیدگی برگ هلو  ۳.۵ در هزار است.

سایر مطالب:

سم قارچ کش دودین یا ملپرکس و چگونگی استفاده از آن

عوارض سم قارچ کش کاپیتان

توجه داشته باشید که بذور ضد عفونی شده قابلیت مصرف خوراکی ندارد و استفاده از کاپیتان روی برخی از واریته هایی  گلابی و سیب مانند باعث گیاه سوزی می شود.

سمیت  این قارچ کش برای پستانداران حدود ۹۰۰۰ میلی گرم بر کیلوگرم است و تماس مستقیم با آن باعث عوارضی مانند  تحریک و سوزش چشم و پوست خواهد شد.

این سم برای انسان ، دام و طیور خطرناک است و درصورت مشاهده علائم مسمومیت باید به سرعت به مراکز درمانی مراجعه کنید.

روش نگهداری قارچ کش کاپیتان

این سم به صورت محلول در آب تا یک هفته قابل نگهداری است ولی پس از آن کارایی خود را از دست می دهد و باید آنرا در محیط خشک و خنک و به دور از نور خورشید نگهداری کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )