مقایسه کودهای حیوانی ( مرغی، گوسفندی و گاوی)

0

کودهای حیوانی از مدفوع چهارپایان، پرندگان، پودر استخوان، خون تازه، گوشت خشک شده و سم یا شاخ آن ها تشکیل شده است. ترکیب شیمیایی این کودها با توجه به نوع تغذیه ی حیوانات متفاوت هستند و تاثیرات متفاوتی نیز بر خاک می گذراند. با توجه به ویژگی آن ها و شرایط محصولات از میان آن ها انتخاب کنید.

خصوصیات کود حیوانی مرغوب

کود حیوانی مرغوب، از هر نوعی، باید کمپوست شده یا پوسیده باشد. برای پوسیدن کود دمای محیط باید به ۶۰ درجه سانتی گراد برسد. مدت زمان مورد نیاز برای پوسیدگی کود بستگی به نوع آن دارد.

کود حیوانی تازه دارای بذر علف های هرز، عوامل بیماری زا، لارو آفات بوده و سلامت زمین و محصولات را به خطر خواهد انداخت.

از طرفی پس از اضافه کردن کود حیوانی تازه به زمین، فرآیند پوسیدگی آن شروع خواهد شد، به دلیل آبیاری زمین، فعالیت های شیمیایی با سرعت بیشتر انجام شده و در نتیجه گرمای زیادی آزاد می شود و سوختگی ریشه اتفاق خواهد افتاد.

در صورتی که قصد دارید از کود حیوانی به صورت تازه استفاده کنید باید یک فصل پیش از کشت آن را در به خاک اضافه کرده و عملیات خاک ورزی را با وجود کود در خاک انجام دهید.

بهترین کود حیوانی کدام است؟

کوددهی به منظور اصلاح خاک در هر سطحی از کشاوزی رایج است. در این میان کود حیوانی به دلیل اینکه نسبت به کودهای شیمیایی سلامت بالاتری دارند محبوب شده اند.

اما کدام کود حیوانی برای زمین شما مناسب تر است؟ انواع کود حیوانی دارای مقادیر متفاوت عناصر غذایی هستند، تاثیرات متفاوتی بر روی اسیدیته و بافت خاک می گذارند. به طور کلی رایج ترین کودهای حیوانی در باغبانی، کود مرغی، کود گاوی، کود اسبی، کود گوسفندی و بز هستند که حاوی مقادیر بسیار مواد مغذی هستند.

مطالب مرتبط:

کود دامی ، انواع آن و اهمیت آن در کشاورزی

معایب و مزایای استفاده از کودهای دامی تازه

فراوری و پوساندن کود حیوانی به صورت ارگانیک

تفاوت کود دامی و مرغی در چیست؟

از آنجایی که کود مرغی دارای مقادیر بالای نیتروژن است برای باغبانی بهترین گزینه محسوب می شود اما حتما باید به خوبی پوسیده باشد. این کود محبوب بهتر است در پاییز یا بهار استفاده شود. به دلیل تنوع غذایی مرغ ها نسبت به گاو و گوسفند مدفوع آن ها طیف گسترده تری از مواد غذایی را شامل می شود.

کود مرغی به نسبت کود گاوی و گوسفندی مواد مغذی بیشتری دارد و نیتروژن و فسفر بالایی دارد. این کود مانند یک چاقوی دو لبه عمل می کند، در صورتی که بیش از نیاز زمین اعمال شود سوختگی کامل گیاهان را شاهد خواهیم بود.

جدیدترین خبرها و مطالب کشاورزی ایران و جهان را در کانال تلگرامی ثمر بخوانید. (کلیک کنید)

کود گاوی

کود گاوی با نسبت ۴/۰-۲/۰-۵/۰ در شرایط کمبود نیتروژن می تواند کارآمد باشد. این کود بسیار مقرون به صرفه بوده و به طور عمومی برای اغلب محصولات استفاده می شود.

زمان اضافه کردن کود گاوی پوسیده به خاک بهار است. در صورتی که کود گاوی تازه در دسترس دارید پیش از شروع فصل کشت و در پاییز آن را اضافه کنید. از آنجایی که گاوها غالبا علف میخورند، کود آن ها برای هوادهی و ساختمان سازی خاک بسیار مناسب است.

هم چنین کود گاوی به افزایش جمعیت کرم های خاکی کمک می کند، در نتیجه می توانید از مزایای آنها نیز استفاده کنید. کود گاوی گازهای آمونیاک و عوامل بیماری زا مانند باکتری اشرشیاکلی را از بین می برد.

کود گاوی ظرفیت نگه داری آب در باغ یا زمین شما را افزایش می دهد، بنابراین پیش از استفاده ی آن ساختمان خاک و نیاز آبی محصولات خود را در نظر بگیرید. کود گاوی نسبت به دیگر کود ها ۳۰% گاز گلخانه ای کمتر تولید می کند.

کود گوسفندی

نیتروژن کود گوسفندی در مقایسه با دیگر عناصر آن، در سطح بالایی قرار دارد اما فسفر و پتاسیم کافی برای تامین نیاز های گیاه به خاک می دهد.

محصولاتی مانند مارچوبه که نیازمند مقادیر بالای پتاسیم هستند با کود گوسفندی به خوبی تغذیه می شوند. رژیم غذایی گوسفند و گاو تقریبا یکسان است و به لحاظ هوادهی خاک یکسان عمل می کنند.

کود گوسفندی به گیاه کمک می کند تا ریشه های محکمی در خاک ایجاد کرده و در برابر آفات مقاوم باشند. کود گوسفندی بوی کمی دارد و فعالیت میکروبی خاک را بالا می برد.

کود گوسفندی معمولا به همراه کاه موجود در محل زندگی آن ها جمع آوری می شود، بنابراین منبع کربن برای ایجاد تعادل میان نیتروژن و کربن تامین می شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )