چالکود درخت انار ،مزایا و طریقه چالکود کردن

0

چالکود درخت انار

چالکود درخت انار شکل خاصی از جایگذاری موضعی کودهای آلی و شیمیایی در خاک می باشد. چالکود زمستانه باعث آماده شدن کود در زیر خاک برای استفاده درخت در اول فصل رشد گیاه می باشد.

به دلیل حضور آهک فعال در خاک های آهکی، زیادی بیکربنات در آب های آبیاری، کمی موادآلی، مصرف غیر صحیح (پخش سطحی) کود در سایه انداز درختان، کمی تحرک اکثر کودهای مصرفی بخصوص کودهای فسفاته و ریز مغذی ها و عدم رعایت مصرف بهینه کود و آب، درختان میوه در کشور عمدتاً دچار انواع کمبودها هستند.

چالکود درخت انار

راندمان و کارآیی مصرف کود در روش چالکود، به مراتب بیشتر از روش پخش سطحی کود می باشد. از مزایای دیگر این روش می توان به قابلیت جذب بهتر کود توسط ریشه، تهویه بهتر و نیز نفوذ بهتر آب از طریق چاله های اطراف ریشۀ درخت اشاره کرد.

مزایای چالکود کردن

-از خشکیدگی سر شاخه های درختان میوه جلوگیری می کند.
-سبب توسعه و رشد ریشه درختان میوه می شود.
-موجب افزایش سطح برگ در درختان میوه می شود.
-سبب بهبود کیفیت میوه ها می شود.
-با کندن حفره ها و پر کردن آنها با مواد آلی نفوذپذیری آب به داخل خاک افزایش می یابد.
-مشکل علف های هرز تا حد زیادی کاهش می یابد.
-کودهای شیمیایی غیر متحرک در خاک به راحتی توسط جریان آب در دسترس ریشه درخت قرار می گیرند.
-با روش چالکود کارایی مصرف کود افزایش و مقدار مصرف کود در هکتار را می توان کاهش داد.

طریقه چالکود کردن

محل حفر چاله

در این روش ابتدا چاله هایی را در نزدیک تنه درخت حفر می کنند . محل حفر چاله باید در ۳/۱ قسمت انتهای سایه انداز درختان باشد زیرا اکثر ریشه ¬های جوان و فعال در این محل وجود دارند . ریشه¬ های جوان و فعال بیش از ریشه های اصلی و قطور آب و عناصر غذایی را جذب می کنند . محل چاله ها بهتر است که در مسیر جریان آب باشد.

جدیدترین خبرها و مطالب کشاورزی ایران و جهان را در کانال تلگرامی ثمر بخوانید. (کلیک کنید)

تعداد چاله

برای هر درخت میوه باید دو تا چهار چاله حفر شود اما تعداد چاله ها بسته به نوع درخت، وضعیت خاک، سن درخت و … متفاوت است . در باغ های پر تراکم می توان یک چاله بین هر دو درخت حفر کرد . اگر تعداد چاله کم باشد، تماس ریشه درختان با مناطق اصلاح شده خاک کم می شود و اثر مطلوبی ندارد .

قطر و عمق چاله

معمولا عمق چاله باید ۳۰ تا ۶۰ سانتی¬متر باشد اما به طور کلی عمق چاله به عمق پراکنش ریشه های درخت بستگی دارد .

اگر شما با بیل و کلنگ چاله را حفر نمایید ، قطر چاله¬ ها بین ۳۰ تا ۶۰ سانتی¬متر خواهد شد اما اگر برای حفر چاله از مته پشت تراکتوری استفاده نمایید ، قطر چاله حدود ۴۰ سانتی¬متر می شود.

چگونگی پر کردن چاله ها

هنگام حفر چاله خاک هایی را که بیرون ریخته اید را در فاصله بین ردیف¬های درختان پخش کنید و چاله کنده شده را با کود پر کنید . به اینصورت که قسمت پایین چاله را با کود دامی و سپس کودهای شیمیایی را با ۵ کیلوگرم کود دامی پوسیده مخلوط ودر ته چاله بریزید و بقیه چاله ها با کود دامی پوسیده پر کنید .

نگهداری از چاله ها

اگر از چاله ها به خوبی نگهداری کنیم لازم نیست که هر سال چاله حفر نماییم بلکه حفر چاله یک بار برای چندین سال کافی خواهد بود. برای اینکه رشد ریشه در داخل چالکود بهتر شود باید رطوبت و تهویه به میزان مناسبی باشد . خیسی بیش ازحد و خشکی توده کود داخل چالکود سبب کاهش کارایی می شود.

نکات مهم در مورد چالکود درخت انار :

در استفاده از کود ها برای چالکود درخت انار باید توجه داشت که ریختن کودهای شیمیایی و حیوانی در نزدیکی تنه ی درخت انار می تواند به تنه درخت آسیب برساند. بنابراین باید کود را در فاصله ی مناسب از تنه ی درخت انار بریزید.

در استفاده از کود ها برای چالکود درخت انار باید توجه داشت که کود دهی به روش پخش سطحی موجب می گردد در صورت بارندگی ، کود شسته شده و یا با بخار شدن ، از دسترس درخت انار خارج شود . لذا بهتر است کوددهی درخت انار به روش چالکود انجام شود.

در استفاده از کود ها برای چالکود درخت انار باید توجه داشت که با توجه به اینکه بخش اعظم ریشه های فعال درخت انار که وظیفه ی جذب مواد غذایی را بر عهده دارند ، در قسمت آبچکان درخت انار قرار دارند ، بهتر است چالکود ها در این قسمت حفر گردند.

در استفاده از کود ها برای چالکود درخت انار باید توجه داشت که حداقل ۳ چالکود با عمق مناسب با فاصله مساوی در اطراف درخت انار و در قسمت  آبچکان درخت انار حفر گردد.

در استفاده از کود ها برای چالکود درخت انار باید توجه داشت که محل چالکود را هرساله باید تغییر داد ، به طوری که بعد از ۵ سال  کل محیط اطراف درخت چالکود خورده باشد.

نکات مهم در مورد نوع چاله کودی:

نوع و مقدار کود مصرفی ، به سن درخت و دستورالعمل اعلام شده توسط کارشناس بستگی دارد.

ریشه های انار معمولاً به سمت کود و رطوبت و اکسیژن حرکت میکنند ، لذا حفر چالکود در مکان مناسب موجب ریشه زایی و رشد درخت انار می گردد.

عمق چالکود رابطه مستقیم با سن درخت انار دارد . برای درخت انار پیشنهاد میشود عمق چالکود هر سال ۵ سانتیمتر افزایش یابد .

برای درخت ۲ ساله انار عمق چالکود ۲۵ سانتیمتر ، درخت ۳ ساله انار عمق چالکود ۳۰ سانتیمتر، درخت ۴ ساله انار عمق چالکود ۳۵ سانتیمتر ، درخت ۵ ساله انار عمق چالکود ۴۰ سانتیمتر ، درخت ۶ ساله انار عمق چالکود ۴۵ سانتیمتر و درختان انار بالای ۶ سال نیز عمق چالکود ۵۰ سانتیمتر در نظر گرفته شود.

بهترین زمان برای چال کود کردن درختان انار اواخر پائیز و همزمان با بخواب رفتن درخت میباشد. کاهش دما منجر به کاهش فعالیت خاک شده و عناصر غذایی موجود در کود به مرور طی فصل زمستان از خاک جذب درخت شده و در بافتهای درخت ذخیره میگردند.

چالکود حفر شده را تا عمق ۲۰ سانتیمتر با کود پر نموده و بقیه چاله را تا سطح زمین با خاک باغ پر کنید.

در چالکودهای ترکیبی ، باید کود حیوانی در کف چالکود و کود های شیمایی و کامل روی کود  حیوانی ریخته شوند و سپس روی چالکود با خاک باغ پوشانده شود .

مشخصات درختان مناسب جهت اجرای عملیات چالکود:

۱- ترجیحاً سنین ۱۵-۱ سال

۲- اقدام به ازمون خاک قبل از چالکود

۳- کلیه درختانی که در بسترهای دارای لایه محدود کننده می باشند.

۴- کلیه درختانی که در بسترهای بازهکش نامناسب کاشته شده اند

۵-بسترهای خاکی دارای بافت نامناسب (سنگین و یا بسیار شنی و فقیر)

۶- در تمامی نقاطی که درختان با عارضه کلروز مشاهده شده اند.

نحوه اجرای چالکود:

به منظور تقویت درختان انار عملیات چالکود در دی و بهمن ماه به شرح ذیل انجام پذیرد.

همچنین در زمان شناسایی درختان هدف و اجرای عملیات، هماهنگی با کارشناسان خاکشناسی مورد تأکید می باشد.

۱- انتخاب محل مناسب برای احداث چاله ها به فاصله ۱ الی ۱/۵ متر از تنه اصلی درخت در محل سایه انداز می باشد.

۲- تعداد چاله ها ۲ تا ۴ عدد در اطراف تنه درخت می باشد.

۳- ابعاد چاله ها با عمق حداقل ۷۰ و سطح ۵۰*۶۰ سانتیمتر می باشد(لازم به ذکر است با توجه به وضعیت بستر درختان و قابلیت اجرا حفر چاله با ابعاد عمق و عرض بیشتر ضروری می باشد).

۴- چاله ها در مسیر آبیاری احداث گردد.

۵- خاک درون چاله تماماً بیرون ریخته شود.

۶- به منظور جلوگیری از هوازدگی ریشه ها پر کردن چاله با خاک ترکیبی مناسب و غنی از عناصر تغذیه ای بلافاصله انجام گردد.

۷- به دلیل بافت بسیار سبک خاک ترکیبی می بایست لایه لایه ریخته شده و فشرده گردد.

۸ – ۸ سانتی متر سطح چاله ها با خاک محل پر شده تا هنگام آبیاری خاک ترکیبی شسته نگردد.

۹- بلافاصله پس از پر شدن چاله ها آبیاری انجام گردد.

۱۰- پس از نشست خاک چاله ها همسطح شده و مجدداً آبیاری انجام گیرد .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )