علت جذب نشدن کلسیم از طریق ریشه در تابستان

0

جذب نشدن کلسیم

گاهی ممکن است با وجود کود دهی مناسب، کلسیم جذب گیاه نشود. اما علت جذب نشدن کلسیم در فصل تابستان چه عاملی است؟ یا بهتر است بپرسیم چه فصل و زمانی مناسب جذب این عنصر از طریق گیاه می باشد؟ در ادامه ما را دنبال کنید تا به این سوال پاسخ دهیم.

علت جذب نشدن کلسیم

مطالب مرتبط:

نقش کلسیم در فیزیولوژی درختان میوه

نقش کلسیم در فیزیولوژی درختان میوه:

حداقل ۶۰% کل کلسیم در دیواره سلولی گیاهان قرار دارد. افزایش مقادیر کلسیم دیواره سلولی به وسیله عمل تراوش سبب سفتی میوه می شود و به مقدار زیادی میوه را در مقابل میکرو ارگانیسم هایی که تلاش دارند با شکستن پکتین ها وارد میوه شوند محافظت می نماید.

کلسیم موجود در محیط نیز میتواند باعث تسریع جذب یون مثبت پتاسیم در مقابل یون مثبت سدیم بشود. مهمترین اثر کلسیم در تنظیم فعالیت تنفسی گیاه است. میوه حاوی کلسیم کم ٬ سرعت تنفس خیلی بالایی دارد. یعنی تنفس با غلظت کلسیم نسبت عکس دارد.

افزودن منگنز باعث تسریع در تجمع کلسیم در برگ های سیب میگردد. در مقابل زمانی که کلسیم به اندازه کافی در غلظت بالایی در خاک وجود دارد ٬ افزودن منیزیم تجمع کلسیم را کاهش می دهد.

سرعت حرکت نزولی کلسیم خیلی آهسته است چرا که به طور کلی فقط به میزان خیلی کم در آوند آبکش انتقال میابد. به منظور افزایش کلسیم میوه باید مستقیما روی میوه مورد نظر محلول پاشی شود. زیرا کلسیمی که روی برگ پاشیده شود به میوه یا قسمت های دیگری از درخت منتقل نمی گردد.

عوامل موثر در جذب کلسیم :

۱- وجود آمونیوم در ناحیه ریشه که باعث کاهش جذب کلسیم می گردد.

۲- یون های منگنز که با انتقال کلسیم رقابت می کنند.

۳- رشد سریع شاخه که رقابتی را در زمینه انتقال کلسیم میوه دارد.

جدیدترین خبرها و مطالب کشاورزی ایران و جهان را در کانال تلگرامی ثمر بخوانید. (کلیک کنید)

علایم کمبود کلسیم:

علایم کمبود شدید کلسیم را میتوان به صورت بد شکلی و زرد شدن برگ ها ملاحظه نمود.

علی رغم آنکه خاک های زراعی کشور ما آهکی بوده و کلسیم یکی از فراوان ترین عناصر پوسته (۶.۳ درصد) را تشکیل می دهد، ولی به دلایل متعدد من جمله حرکت بسیار کند و دشوار در درون گیاه مشکلاتی را برای درختان میوه مخصوصاً‌ میوه هایی که انبارداری می شوند و نیز برخی از محصولات زراعی( مانند توت فرنگی، گوجه فرنگی،‌ هندوانه و ….)، گیاهان زینتی (بریده) و سبزی ها ایجاد کرده است.

در گیاه بخشی از کلسیم به عنوان ماده ساختمانی به شدت پیوند خورده و قسمت دیگر در دیواره سلول ها و سطح خارجی غشای پلاسمایی به صورت قابل تبادل موجود می باشد. 

علت جذب نشدن کلسیم

عنصر کلسیم زمانی از طریق ریشه جذب می‌شود که در انتهای ریشه های مویین لایه کاسپاریوم تشکیل نشده باشد،در بهار با درجه حرارت کمتر از  ۲۵ درجه و همچنین در پاییز هنوز لایه کاسپاری تشکیل نشده لذا جذب کلسیم از طریق ریشه انجام می شود و در اندام های گیاهی ذخیره می گردد.

با افزایش درجه حرارت روند انتقال عنصر کلسیم حتی در آوندهای چوبی کند می گردد، به طوری که انتقال کلسیم از برگ به میوه با مشکل روبرو می گردد. روند جذب و انتقال کلسیم بسیار پیچیده است، لذا با افزایش درجه حرارت محلول پاشی به جای روش آبکود ( کود آبیاری ) توصیه می گردد.

جذب کلسیم از طریق محلول پاشی

پیشنهاد می گردد برای محلول پاشی از کودهای کلسیمی مرغوب با حداقل درصد کلر استفاده گردد.

زیرا درصد بالای کلر برای اکثر گیاهان بسیار مضر می باشد و خسارت جبران ناپذیری به جای می گذارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )