دلایل پوسیدگی میوه

0

انواع پوسیدگی میوه

پوسیدگی میوه (پوسیدگی نرم باکتریایی گوجه فرنگی)

یکی از شایع ترین پوسیدگی میوه ،پوسیدگی نرم باکتریایی گوجه فرنگی است که به دلیل نوعی قارچ به نام اروینیا اتفاق می‌افتد. علائم اولیه این بیماری زخمها یا لکه های روشن یا تیره تر و آفتاب زده روی پوست میوه است. با توسعه پوسیدگی زخم گسترده تر شده و باکتری ممکن است ترشح کند.

پوسیدگی میوه

پوسیدگی سیاه گوجه فرنگی

قارچ عامل این بیماری آلترناریا است. علائم این بیماری به صورت لکه های سطحی تا زخم های قهوه ای مایل به سیاه، خشک و آفتاب سوخته که ممکن است حتی به داخل حفره های میوه هم راه پیدا کند. زخم های شبیه v روی ساقه های گیاه در شرایط رطوبت بالا بوجود می‌آید.

مطالب مرتبط:

گموز پسته یا پوسیدگی فیتوفتورایی طوقه و ریشه

شناسایی و کنترل بیماری باکتریایی پوسیدگی سیاه کلم

بیماری‌های پس از برداشت سیب (پوسیدگی کپک آبی و خاکستری سیب)

پوسیدگی ریزوکتونیایی گوجه فرنگی

علت این بیماری نوعی قارچ به نام ریزوکتونیا سولانی هست که از به صورت پوسیدگی سخت شروع شده و کم کم آبدار و نرم می‌شود. این بیماری معمولا در میوه های رسیده که در تماس با خاک هستند اتفاق می‌افتد و به صورت دوایر حلقه ای قهوه ای روی میوه دیده  می‌شود. رشد قارچ قهوه ای رنگ روی میوه در شرایط شدید دیده می‌شود.

پوسیدگی ریزوپوس در گوجه فرنگی

این بیماری به وسیله نوعی قارچ به نام ریزوپوس استولونیفر بوجود می‌آید. این قارچ باعث ایجاد زخم هایی می‌شود. ضایعات به سرعت توسعه می‌یابند و ظاهری آبدار و پف دار پیدا می‌کنند. روی این لکه های سیاه ممکن است در مراحل بعدی اسپورهای قارچ ظاهر سفید رنگی را ایجاد کنند.

جدیدترین خبرها و مطالب کشاورزی ایران و جهان را در کانال تلگرامی ثمر بخوانید. (کلیک کنید)

شرایط مناسب برای کنترل بیماری‌های میوه گوجه فرنگی

هم بیماری هایی قارچی و هم بیماری های باکتریایی به دلیل عارضه هایی مانند زخم یا بریدگی روی ساقه و یا تغذیه حشرات و آسیب های مکانیکی ایجاد می‌شود. به طور کلی دما و رطوبت بالا شرایط را برای بیماری های قارچی و باکتریایی فراهم می‌کند.

برای کنترل بیماری های میوه در گوجه فرنگی از واردکردن آسیب و زخم بخصوص در زمان برداشت اجتناب کنید. روش های زراعی مناسب و جلوگیری از تماس میوه ها با خاک باعث جلوگیری از پوسیدگی میوه ها می‌شود.

برای جلوگیری از ایجاد بیماریی ها باید تهویه و گردش هوا را در باغ افزایش دهیم، مثلا ردیف ها را در جهت باد غالب منطقه ایجاد کنید. همچنین در مناطق حساس و مرطوب باید کمی فاصله بین ردیف ها را افزایش دهید. همچنین آبیاری بارانی انجام نشود.

 تغذیه مناسب با استفاده از کودهای پتاس بالا و کلسیمی برای افزایش مقاومت میوه ها و کاهش این بیماریها کمک می‌کند.

بیماری فایتوفتورایی میوه خیار

قارچ فایتوتورا باعث ایجاد بیماری پوسیدگی طوقه و ریشه و در نهایت باعث بوته میری در گیاهان جوان می‌شود. گاهی به همراه این مشکل لکه هایی به شکل بلایت در گیاه هم دیده می‌شود.

گیاهان ممکن است دچار پژمردگی دائمی یا ناگهانی شوند که حتی در طول شب هم به وضع مناسب بر نگردند و بعد از چند روز گیاه از بین برود. در قسمتهای پایینی ساقه و ریشه ممکن است تغییر رنگی به رنگ قهوه ای روشن یا تیره اتفاق بیفتد.

بافتهای آسیب دیده نرم و آبگزیده خواهند شد و در نهایت سیستم ریشه ای به طور کامل می‌پوسد. با توسعه علائم در مزرعه و یا بعد از برداشت در طی حمل و نقل این بیماری توسعه پیدا می‌کند.

قارچ عامل این بیماری در طی زمستان در بقایا و یا گیاهان دیگر مانند فلفل، بادمجان و گوجه فرنگی وجود دارد و به همراه پاشیده شدن قطرات آب و در هوا به گیاهان دیگر منتقل می‌شود.

معمولا بیماری به دنبال دوره هایی از بارندگی سنگین یا آبیاری بارانی و زه کشی ضعیف که گیاه به مدت چند روز مرطوب می‌ماند گسترش می‌یابد. این بیماری در دماهای بین ۲۳ تا ۲۸ درجه سانتی گراد گسترش پیدا می‌کند.

کنترل بیماری

بوسیله مدیریت آبیاری، بهبود زهکشی، رعایت تناوب کشت، رعایت بهداشت مزرعه و در صورت نیاز از قارچکش های سیستمیک استفاده شود.

پوسیدگی ریزوکتونیایی در خیار

علت این بیماری هم مانند گوجه فرنگی (Rhizoctonia solani) است. علائم این بیماری به صورت لکه های پوسیده قهوه ای تیره و آبگزیده در سمتی از میوه است که با خاک در تماس بوده است. این لکه های قهوه ای به دنبال تغییر رنگ لکه های زرد سطح میوه بوجود می‌آید و در طی چند روز تمام گیاه را در بر می‌گیرد.

پوسیدگی میوه

کنترل بیماری پوسیدگی ریزوکتونیایی خیار

اسپری گیاهان با قارچکش هایی مثل آزوکسی استروبین، کلرتالونیل و تیوفانات متیل.

نگهداری میوه ها در دمای ۱۰ درجه سانتی گراد در طول دوره انبار.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )