درباره کودهای گوگردی بنتونیت دار

0

گوگرد بیش از هزار سال است که شناخته شده و مورد استفاده قرار می گیرد مصرف گرگرد در صنایع بسیار متنوع است و یکی از مصارف عمده ان تولید سولفوریک اسید است که در تهیه مواد شیمیایی آلی ،معدنی و عمدتا کودهای کشاورزی کاربرد دارد.

کود گوگرد :

از کودهایی است که معمولا در کشاورزی برای اصلاح خاک مورد استفاده قرار میگیرد.در خاکهایی که مرتب در معرض شستشو هشتند کمبود گوگرد مشاهده می شود که باید برا اساس پی اچ خاک گوگرد را به صورت کود به خاک اضافه کرد. عنصر گوگرد با فعالیت باکتریهای اکسیدکننده بصورت اسید سولفوریک و سرانجام سولفاتها در می اید.هرچه ذرات عنصر گوگرد ریزتر و توزیع آن در خلک یکنواخت تر باشد سرعت اکسیده شدن گوگرد بیشتر خواهد بود اکسیداسیون گوگرد موجب اسیدی شدن خاک می شود که در اصلاح خاک های قلیایی مورد استفاده قرار می گیرد.

یکی از موارد متداول استفاده از کود گوگرد جهت اصلاح خاک بویژه خاک های شور و قلیایی می باشد.طی تحقیقات متعددی ثابت شده است کودگوگرد به طور چشمگیزی در افزایش کیفی کمی محصولات کشاورزی که در خاک های اهکی کشت می شود تاثیرگذار است.

نقش کود گوگرد در عملکرد گیاهان:

نقش عنصر گوگرد در گیاهان و نباتات تولید پروتئن،روغن و افزایش سطح کیفی محصولات است طبق تحقیقات کود گوگرد در صورت جایگذاری با مواد الی و باکتری های تیوباسیلوس و رطوبت کافی خاک می تواند تا ۶٠درصد راندمان محصول کشاورزی را بالا ببرد. همچنین مقدار قابل توجهی از ذرات گوگردی در زمان رشد به سولفات تبدیل شده و نیاز گیاه به این عنصر مغذی را تامین می کند.

گرانول: 

گرانول به دانه های گردی گفته می شود که در وزن ٢٠تا ۵٠ میلی گرم تولید می شوند کودهای گرانوله شده به دلیل پخش دستی و استفاده از ماشین های کودپاش و همچنین به تناسب پخش شدن کود در سطح زمین و بدون بو بودن این کودها دارای محبوبیت می باشد از ویژگی های بارز کودهای گرانوله شده حل شدن ادیجی ان ها در آب می باشد که با این خاصیت کود با بازه زمانی بیشتر مواد مغذی به گیاه می رسد و همچنین از امتیازات دیگر از دست ندادن موادمغذی این کود زیر نور آفتاب است.

گوگرد پالایشگاهی از تصفیه نفت و گاز طبیعی حاصل می شود ابتدا بصورت مذاب بوده که می توان به اسکال مختلفی از جمله گوگرد گرانول،گوگرد کلوخه و گوگرد لپه ای تولید کرد که البته برتری گوگرد گرانول نسبت به گوگرد کلوخه در سایز کوچک و هماهنگ تر ان است.

بنتونیت : 

بنتونیت یک ماده از دسته رس ها و از کانی های متورم شونده تشکیل شده است خاک بنتونیت در گذشته به نام گل سرشوی بوده که برای شستشو استفاده می شده و امروزه همان خاک بنتونیت نامیده می شود بنتونیت به خوبی آب را جذب می نمایذ و از اینرو کاربردهلی مختلفی دارد که یکی از کاربردهای آن برای تولید کود گوگرد بنتونیت دار است.

به طور کلی فواید بنتونیت شامل:

افزایش عملکرد زراعی ،باغی و بهره وری خاک و صرفه جویی در مصرف کود شیمیایی،اب و استفاده بهینه از کودهای حیوانی است.
بنتونیت به دلیل ظرفیت بالای جذب و نگهداری آب موجب صرفه جویی در مصرف اب شده و در مناطق خشک میزان ابیاری را کاهش می دهد.
بنتونیت الودگی اب های زیرزنینی و سطحی را کاهش داده و به بهداشت محیط کمک می کند.
بنتونیت باعث افزایش تولید در واحد سطح شده و سود بیشتری برای کشاورزان دارد.
بنتونیت در از بین بردن افت های نباتی موثر است و به عنوان حامل سموم کشاوردی نیز بکار می رود بنتونیت با حبس کردن مواد ازته و ازادسازی تدریجی انها از سوزش ریشه گیاهان جلوگیری می کند.
بنترنیت در تهیه کودهای کشاورزی بویژه گوگرد بنتونیت دار از بهترین کودهای گوگردی است.

مطالب مرتبط :

کود گوگرد بنتونیت دار گرانوله:

بنتونیت نقش مهمی در فرایند اکسیداسیون گوگرد در خاک دارد.در حالی که تعدادی از گیاهان نیاز بیشتری به گوگرد دارنددر کشور ما این کود در پایین اوردن پی اچ خاک های قلیایی کمتر مورد توجه قرار گرفته.عنصر گوگرذ از اجزای اصلی تشکیل دهنده پروتئین گیاهان است همچنین این عنصر جز مهمی در ایجاد ویتامین های لتزم متابولیسم گیاه است ، با توجه به اینکه اکثر خاک عای کشاوردی کربناتی می باشد مصرف کود گرگرد بنتونیت دار باعث کاهش پی اچ خاک و اصلاح خاک می شود همچنین کود گوگرد بنتونیت دار بدلیل خاصیت قارچ کشی خاک را ضدعفونی می کند.
همچنین گرانولهای کود گوگرد بنتونیت حاوی ذرات بسیار ریزی بوده که باعث می شود خیلی زود گرانولهای کود در خاک متلاشی شود.

مزایای استفاده ا ز کود گوگرد بنتونیت دار:

  • کودگوگرد بنتونیت دار پی اچ خاک را کاهش داده و سرعت و میزان جذب خاک را افزایش می دعد
  • کود گوگرذ بنتونیت دار سبب ازاد شدن مواد غذایی خاک می شود
  • گوگرذ نقش مهمی در فتوسناز گیاه دارد و با مصرف کود گوگرد بنتونیت دار رشد گیاه زیاد می شود
  • کود گوگرد بنتونیت دار مقاومت گیاه را در سرما زیاد می کند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )