معرفی گاو نژاد گرنزی

0

گاو نژاد گرنزی یک نژاد شیری پربار می باشد که در مناطق گرنزی جزایر کنل ایسلند می زیسته است و به رنگ های حنایی یا قرمز و سفید می باشد و گاوی مطیع و رام و مقاوم در برابر شرایط جوی سخت می باشد.

گاو نژاد گرنزی

شیر این گاو بسیار خوش عطر و طعم ، چربی و پروتئین بالا دارد و به دلیل وجود کروتن بتا بالا در شیر ، شیر تولید شده گرنزی به رنگ سفید مایل به زرد طلایی می باشد.

گاو گرنزی یکی از نژاد های موجود در جزایر کنل ایسلند می باشد که در کنار نژاد آلدرنی (منقرض شده) و نژاد جرسی  می باشد.

مطالب مرتبط:

معرفی گاو نژاد مونت بلیارد

معرفی گاو نژاد سیمنتال

آشنایی با گاو بروان سوییس ،نژاد مشهور و پرسود جهان

تاریخچه نژاد گرنزی

نژاد گرنزی در جزایر کنل و بخش گرنزی پرورش داده می شده است و برای اولین بار آمار های رسمی در قرن ۱۹ میلادی ثبت شده است اما در هر صورت منشاء نژادی این گاو با قطعیت ثابت نشده است .

به نظر می رسد نژاد گرنزی از گاو های وارد شده از فرانسه، گاو های نر سرزمین های انگلستان و یا نژاد های گندم گون فرامنت دو لئون انگلستان منشاء گرفته است.

واردات گاو فرانسوی به جزیره ی گرنزی طبق قوانین ۱۸۱۹ میلادی ممنوع شده بود اما در برخی از واردات های دامی این مسئله تا سال ۱۸۷۷ تعلیق شد. برخی از نژاد های منقرض شده مانند Alderny در واقع در وقایع جنگ جهانی دوم با سایر نژاد های شیری گوشتی ترکیب شدند به خلوص خود را از دست دادند.

صادرات اسپرم نژاد های مرغوب یکی از منابع اقتصادی برای ایسلند محسوب می شد . در اوایل قرن بیستم تعداد زیادی از نژاد های گرنزی به ایالات متحده صادر شد.

نژاد گرنزیدر لیست حیوانات حفاظت شده ی ایالات متحده قرار گرفته استو طبق آمار رسمی تعداد زاد و واد این نژاد سالانه ۲۵۰۰ راس و در کل مجموع ۱۰۰۰۰ راس می باشد.

جدیدترین خبرها و مطالب کشاورزی ایران و جهان را در کانال تلگرامی ثمر بخوانید. (کلیک کنید)

مشخصات ظاهری گاو نژاد گرنزی

 گاو گرنزی از سری گاو ها سایز کوچک می باشد و وزن ماده گاو آن ۴۵۰ تا ۵۰۰ کیلوگرم و وزن گاو نر بالغ ۶۰۰ تا ۷۰۰ کیلوگرم می باشد، پوشش رنگی آن قرمز یا حنایی (گندم گون) می باشد.

رنگ این گاو ممکن است از رنگارنگ باشد و از رنگ های قرمز و سفید تا حنایی و سفید متغییر باشد.

ویژگی های گاو نژاد گرنزی

  1. طول عمر بالا
  2. زایمان بدون سختی
  3. چرای عالی
  4. و نسبتاً کوچک سایز بودن آن
  5. و محصولات شیری با کیفیت و تاثیرگذار

این مزایایی عالی با استراتژی های اصلاح نژاد به خطر افتاده است و در نتیجه سبب ناخالصی این نژاد با پاهایی دراز و هیکلی درشت تر شده است.این ویژگی های سنتی و خدادادی که در این نژاد دیده می شد دیگر از بین رفته است، مخصوصاً این ویژگی ها زمانی از بین می رود که این گاو دورگه با نژاد گاو هلشتاین – فریزلند شود.

جدیدترین خبرها و مطالب کشاورزی ایران و جهان را در کانال تلگرامی ثمر بخوانید. (کلیک کنید)

خصوصیات تولیدی نژاد گرنزی:

خصوصیات شیر این نژاد شباهت زیادی به جرسی دارد. درصد چربی و مواد جامد بدون چربی در شیر این نژاداندکی کمتر از نژاد جرسی ولی رنگ شیر آن ها به علت وجود کاروتن بسیار زردتر است.

چربی شیر همانند نژاد جرسی در تابستان به رنگ زرد طلائی است که خصوصیات بارز و خوبی برای مصرف کننده است. سرانه ی مصرف شیر در کشور انگلستان بالا است بنابراین مصرف کنندگان برای چنین شیری که گلد تاپ میلک مشهور است مبالغ اضافی نیز می پردازند.

میانگین تولید شیر در این گاوشیری در یک دوره شیر دهی نزدیک به ۸۰۰۰  لیتر با ۴.۶۲ درصد چربی و ۳.۶ درصد پروتئین است. وزن تولد در این نژاد کمی بیشتر از گوساله ی نژاد جرسی است. اندازه ی کوچک چثه و چربی لاشه ی زرد رنگ موجب شده که نژاد گرنزی برای تولید گوشت قرمز و گوشت سفید گوساله مناسب نباشد.

خصوصیات تولید مثلی :

گاوشیری ماده آن دیر تر از گاو جرسی بالغ می شوند و قدرت چرای آن به خوبی نژاد جرسی نیست. این گاو اولین زایمان خود را در سن ۳۰ ماهگی انجام می دهد و هر ۳۷۰ روز می تواند یک گوساله داشته باشد. این نژاد در طول عمر خود به طور متوسط ۵ راس گوساله می تواند داشته باشد. وزن تولد گوساله ی نر ۳۰ تا ۴۰ کیلو گرم و وزن تولد گوساله ماده ۲۵ تا ۳۵ کیلوگرم است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )