آفات عناب ،آشنایی و مبارزه با آن ها

1

آفات عناب :

در آفات عناب بزرگترین مشکل  حمله و خسارت آفتی به نام مگس عناب است  به طوری که گاهی تا۹۰% میوه مورد حمله این آفات قرار می گیرد و میوه آفت زده ریزش می کند. مگس عناب از سال ۱۳۴۴ در باغات بیرجند ، قاین وکاشمر مشاهده شده است.

آفات عناب

مهمترین آفات عناب ، مگس عناب Carpomyia vesuviana Costa (Tephritidae):

این آفت تاکنون از ایران ، افغانستان، هندوستان و ایتالیا گزارش شده است . حشره کامل مگسی است به طول ۵ تا ۷ میلیمتر به رنگ زرد و دارای لکه های سیاه در ناحیه پرونوتوم می باشد . این حشره میوه ها را قبل از رسیدن سوراخ می کند و در درون گوشت میوه تخم ریزی می نمایند .

این مگس برای اولین بار در ایران توسط بهداد و نعیم در سال ۱۳۵۸ از شهر کوهپایه اصفهان و روی درختان عناب جمع آوری شد.لارو این آفت دارای حالت کرمی و مانند سایر مگسها به رنگ روشن و به طول ۷ تا  8 میلیمتر و قطر ۴/۰ میلیمتر می باشد و خسارت وارده نیز از طریق لاروها و از طریق ایجاد کانال در بافت نرم میوه صورت می گیرد.

دوره لاروی  این حشره حدود سه هفته است و پس از آن به شفیره تبدیل می شود، لارو قبل از تبدیل شدن به شفیره از میوه خارج و در زمین اطراف درختان و در عمق ۳ تا  6 سانتیمتری خاک تبدیل به شفیره می شود. زمستان گذرانی این آفت به صورت شفیره در خاک می باشد.

نحو ه خسارت مگس عناب:

خسارت نسل اول بسیار شدید است . حمله مگس به میوه های تازه و ریز این میوه ها را آماده برای ریزش می کند تا جایی که گاهی نصف میوه ها می ریزند و در صورتی که وزش باد شدید باشد به عارضه ناشی از حمله آفت کمک نموده و ریزش را تشدید  می کند وتا ۹۵% افزایش می یابد ، لذا خسارت فوق العاده آفت در سالهایی  است که همزمان با پیدایش میوه ، طوفان نیز بروز نماید .

روشهای پیشنهادی برای کنترل آفت  :

1-شخم سطحی پای درخت برای از بین بردن شفیره ها ی زمستان گذاران .

۲-کنترل طبیعی توسط زنبور های پارازیت  . Pteromalus spp

3- یخ آب زمستانه.

۴-مبارزه شیمیایی : استفاده از دیازینون ۴۰ درصد به نسبت دو در هزار، دیپترکس تجارتی با نسبت ۵/۲ در هزار و سموم زولن و یا فوزالون به نسبت دو در هزار.

۵-با استفاده از محلولهای جذب کننده استئارات آمونیوم و متیل اوزینول می توان تاریخ ظهور حشرات کامل را مشخص و قبل از تخم ریزی با آنها مبارزه کرد .

۶- با طعمه مسموم که شامل پروتئین هیدرولیزه و مالاتیون ، دیازینون و یا دیمتوات است می توان حشره کامل را جذب و از بین برد.

۷- استفاده از تله های زرد برای جذب حشرات بالغ مگس عناب. (این روش توسط مدیریت جهاد کشاورزی سر بیشه در حال اجراء می باشد )

۱۶-۲- سنک عناب : Monosferial Hiearnata(Tingidae,Hemiptera)

این آفت توسط دکتر  Aulcema ازکشور هلند به نام  Monosteria Ghشناسایی گردید . نامبرده آن را مترادف با  Monosteria Karachiensis که در کشور پاکستان از روی عناب گزارش شده است ، دانسته است.

 از این جنس در کشور سه گونه :

۱-  M.inermihs

M.descoidali –۲

۳ – M.unicostata

از روی درخت صنوبر گزارش شده است و اولین گزارش سنک  M.alticarinataاز کشور ایران توسط سعید مودی عضو هیئت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه بیرجند اعلام شده است .

حشره کامل این آفت ،سنک کوچکی است  به طول ۴۵/ ۱تا ۹۵/۱ میلیمتر ، به رنگ عمومی قهوه ای روشن ، دارای شاخک ۴ مفصلی که مفصل سوم آن طویل و حداقل دو برابر مجموع مفصل اول و دوم است .

مفصل انتهایی چماقی شکل و عریض ، پرونوتوم در قسمت میانی به شدت برجسته و در قسمت عقبی مسطح و تمام سطح آن پوشیده از نقاط فرو رفته ، دارای کارین طولی و حاشیه کمی گسترش یافته و مقعر است. نیم بالپوش و دارای دو برجستگی منشوری شکل و نوک تیز می باشد .

این گونه از نظر ظاهری شباهت زیادی به M.minutula داشته و با داشتن زایده گوش مانند در یک سوم جلویی حاشیه پرونوتوم از آن مشخص می گردد. این آفت ، زمستان را به صورت حشره کامل می گذراند . از ابتدای بهار با رشد برگها ، فعالیت خود را آغاز نموده و از شیره گیاهی از طریق برگها تغذیه می کند، از علایم و خسارات آن ، نقاط سفید رنگ روی برگ و نقاط سیاه رنگ که مدفوع حشره است ، مشخص می شود .

سایر آفات عناب :

پروانه پارانشیم خوار عناب (Taracus rosaceus(Lgeaenidae,Lepidoptera:

این حشره پروانه کوچکی است و مناطق انتشار آن در شمال و غرب آفریقا ،کشورهای عربی،ایران،هیمالیا ،غرب پنجاب،مرکز و جنوب هند،سیلان و برمه است .لاروهایی که در سن کامل رشدی به ۱.۳ سانتیمتر  می رسند از برگهای جوان و غنچه گلها تغذیه می کنند .مودی در سال ۱۳۸۱ در بیرجند این حشره را از روی عناب گزارش کرد و ذکر کرده که این گونه در بیرجند خسارت اقتصادی زیادی وارد می کند.

کنه زرد شرقی (Eatetranychus orientalis(Tetranychidae,Acari:

این کنه متعلق به خانواده Tetranychidae است و اولین بار از روی مرکبات گزارش شده است .این آفت علاوه بر خسارت روی مرکبات ، به درختانی مانند       گل ابریشم،بادام،عناب،کنار،پنبه و لوبیا حمله می کند . این کنه روی سطح برگ زندگی می کند و با مصرف سلولهای پارانشیمی ، خسارت ایجاد می کند . 

کنه پا کوتاه (Tenuipalpus granati(tenupiplpidae,Acari :

این حشره توسط مودی  از روی درخت عناب در بیرجند گزارششده است .

تریپس توتون (Thrips Tabaci(Thripidae,Thysanoptera :

مودی از روی درخت عناب در بیرجند تریپس توتون را شناسایی و معرفی کرده است. این گونه در گلخانه ها و بر روی گیاهان زینتی فعالیت می کند و خسارت زیادی نیز وارد می کند .

تریپس (TenoThrips(Thripidae,Thysanopte:

این حشره توسط مودی از روی درخت عناب در بیرجند گزارششده است.

مینوز لکه گرد (leucoptera – cemiostoma scitella):

این حشره توسط مودی از روی درخت عناب در بیرجند گزارششده است.

جدیدترین خبرها و مطالب کشاورزی ایران و جهان را در کانال تلگرامی ثمر بخوانید. (کلیک کنید)

حلزون ( Euomphalia monacha) :

نرم تن یاد شده روی تنه درختان و شاخه های عناب در روستای مقام ساری دیده شده که دارای پوسته کوچکی در حدود ۱۱ تا ۱۸ میلیمتر می باشد و از برگ و رطوبت موجود در تنه استفاده می کند .

ملخها (Orthoptera) :

ملخ صحرایی از جمله حشراتی است که در برخی سالها به عنوان آفتی که از برگ و میوه درخت عناب تغذیه می کند ، مطرح می باشد.

زنبورها (Hymenoptera) :

زنبورگاوی یا  قرمز و یا به لفظ عوام بوج  از جمله حشراتی است که در برخی سالها به عنوان آفتی که از برگ و میوه درخت عناب تغذیه می کند ، مطرح می باشد.

موریانه ها :

موریانه ها از جمله حشراتی هستند که در برخی سالها به عنوان آفاتی که از چوب درخت عناب تغذیه می کنند ، مطرح می باشند .

مورچه ها :

مورچه ها از جمله حشراتی هستند که در برخی سالها به عنوان آفاتی که  از برگ و میوه درخت عناب تغذیه و انتقال دهنده شته ها بر روی در خت هستند، نیز، مطرح می باشند.

برای مبارزه با حشراتی که از روی تنه درخت بالا می روند در ابتدا تنه درخت را به اندازه ۵/۰ سانتی متر  خراش داده و سپس موضع را با نوار زرد بسته و روی آن را چسب  می زنند تا حشرات در هنگام عبور در تله گیر کرده و نتوانند به قسمتهای بالای درخت نفوذ کنند . 

1 نظر
  1. ناشناس می گوید

    ازهر نوع افت یه عکس میزاشتین بفهمیم کدومو درختمون گرفته

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )