انباشتگی شیردان

0

انباشتگی شیردان عبارت است از تجمع مواد غذایی در داخل شیردان و عدم انتقال آن به قسمتهای بعدی دستگاه گوارش.

انباشتگی شیردان

این بیماری معمولا در اثر مصرف علوفه خشبی کم کیفیت به عنوان تنها غذای دام اتفاق می افتد که به طور معمول در تغذیه گاوهای پرواری در طول زمستان به کار بسته می شود.

همچنین دامهایی که از جیره دارای فیبر کم استفاده می کنند، ممکن است تراشه چوب یا نخهای پرس را بخورند.

توپیهای مویین ممکن است گاهی اوقات در شیردان گوساله ها جمع شوند . تجمع این مواد غیرقابل هضم در شیردان باعث انسداد در دستگاه گوارش می شود. ممکن است پس از تصحیح پیچ خوردگی شیردان، به علت آسیب عصب واگ یا کشیدگی غیرقابل برگشت عضلات شیردان، اتساع شیردان به وجود آید.

علائم بالینی:

در گاوهای پرواری مبتلا به انباشتگی شیردان، بزرگ شدن شکمبه و شیردان به کندی و در طی چند روز تا چند هفته رخ می دهد. این دامها دچار بی اشتهایی هستند و مدفوعشان کم و سفتتر از حالت طبیعی می باشند.
دام مبتلا ممکن است بزرگی دو طرفه ناحیه پایینی شکم و بیرون زدگی گودی تهیگاه چپ را نشان دهد و انقباضات شکمبه (از نظر تعداد ) طبیعی یا افزاش می یابد ولی دارای قدرت کمتری می باشند و در مراحل بعدی حرکات شکمبه متوقف می شود. در اثر پیشرفت بیماری دامها زمین گیر می شوند و با هر نفس ناله می کنند.

در معاینه مقعدی، شکمبه متسع شده و غالباً کیسه شکمی به طرف دیواره راست بدن کشیده می شود.

مطالب مرتبط :
برگشتگی شیر دان گاو شیری ،علائم و راههای درمان

علائم کالبدگشایی:

لاشه ها دچار لاغری مفرط هستند ولی دارای شیردان سخت و کاملا متسع می باشند . شکمبه نیز بزرگ است و در داخل شیردان، اجسام خارجی و یا تومورهایی که باعث انسداد شده است یافت می شود.

درمان:

درمان عبارت است از اصلاح اختلالات مایعات و الکترولیتی بدن بوسیله سرم تراپی و استفاده از مسهل ها و روغن پارافین.
همچنین تجویز متوکلوپرامید به میزان ۳۰ میلی گرم به ازای هر کیلو وزن بدن ۴ تا ۶ بار در روز و به صورت زیر جلدی استفاده می شود ولی در اغلب مواقع به علت تشخیص دیر، بهترین پیشنهاد ذبح دام است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )