چند قلوزایی در گاو شیری و گوشتی

0

دوقلوزایی و چند قلوزایی در گاو شیری و گوشتی

چند قلوزایی در گاو بر خلاف سایر دام زنده اهلی که در همه جا در حال پرورش می باشد زیاد هم خوب نیست. برخی بر این تصور هستند با زایش دو گوساله در هر دوره آبستن صرفه اقتصادی دارد و می تواند تاثیر زیادی در افزایش گله داشته باشد.

اما این موضوع کاملا برعکس بوده و علاوه بر نداشتن صرفه اقتصادی بلکه آن را کاهش می دهد. البته لازم است بدانید که برخی تمایل دارند گاو چندقلوزا پرورش دهند و برخی دیگر از این نوع زایش جلوگیری می کنند.

گاوهای چند قلوزا

با زایش دو یا چند گوساله در هر دوره آبستن می تواند آن گاو ماده و نر آن را گاو چندقلوزا می نامند. بسیاری بر این باور هستند که جلوگیری از دو قلو آبستن شدن اشتباه است و تا جای ممکن سعی میکنند از این اتفاق جلوگیری کنند. در حالی که برخی دیگر با قبولی شرایطی که رخ میدهد تمایل دارند با جفت گیری برخی نژاد گاوهای دوقلوزا اقدام به زایش دو گوساله زنده می کنند.

چندقلوزایی در گاو

چند قلوزایی در گاو به این صورت است هنگام لقاح دو تخمک از فولیکول آزاد شده که این دو سبب ایجاد دو جنین در رحم گاو می شود. این مکانیسم سبب می شود گاو دوقلوزا شود. همچنین در صورتی که یک تخمک از فولیکول رسیده آزاد شود، سبب به وجود آمدن جنین یک جنین شده و گاو تک قلوزا می شود.

معایب چندقلوزا شدن گاو

همانطور که بالاتر اشاره کردیم ، دو قلوزا بودن گاو صرفه اقتصادی خوبی ندارد. علاوه بر این دلایل بسیار زیاد دیگری هستند که دامداران از دوقلوزا کردن گاو جلوگیری می کنند. اگر قبلا این تجربه را داشته باشید، حتما با شرایط و وضعیت زایش گاو آشنا هستید. زمانی که دو گوساله در دوران آبستن داخل رحم باشد چندین مشکل و بیماری جان گاو و گوساله ها را تهدید می کند. برخی از معایب مهم عبارتند از:

تاثیر نوع تغذیه روی چند قلوزایی گاو

یکی از مواردی که در دوران آبستن و حتی قبل از انجام لقاح هم باید انجام شود مربوط به تغذیه مناسب گاو می باشد. با در نظر گرفتن یک برنامه غذایی عالی می توانید تاثیر خوبی روی گاو چندقلوزا بگذارید. حتما می دانید که تغذیه مناسب بهتر است شامل پروتئین هایی باشد که انرژی زیادی دارند. در این صورت با رعایت این اصول برنامه غذایی گاو زنده شما تا جای ممکن می توانید از دلایل و معایب دوقلوزایی جلوگیری کنید. مواردی که مربوط به سخت زایی، مرده زایی، سقط جنین ، بیمار شدن گاو و … که همگی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند.

نژاد گاو های چند قلوزا

یکی از مهمترین موضوعات در رابطه با نژاد گاو می باشد. هر نوع دام زنده دارای نژادهای مختلفی می باشد که این موضوع درباره گاو و گوساله صدق می کند. برخی از این دام ها با عنوان نژاد چندقلوزا شناخته می شوند. در صورتی که این نوع نژاد گاو در دنیا را داشته باشید، درصد دوقلوزا شدن گاو بسیار بالا می باشد.

فصل هایی که در دوقلوزایی تاثیر دارند

لازم است در رابطه با فصل جفتگیری و لقاح برای دو یا چندقلوزایی اطلاعات لازم را داشته باشید. در فصل تابستان امکان چندقلوزایی بالا می باشد. به این صورت که اگر قصد دارید گاو شما دو گوساله هنگام زایش متولد کند، این عمل بهتر از در تابستان رخ دهد. فصل تابستان درصد دوقلوزا بودن را بسیار افزایش می دهد.

فصل زمستان بر خلاف تابستان جزو فصولی می باشد که سبب کاهش درصد چندقلوزایی می شود. به همین دلیل اکثر دامداران در مکان هایی که در حال پرورش و پرواربندی گاو و گوساله هستند، سعی می کند این اتفاق بیشتر در تابستان رخ دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )