کاربرد گوگرد در صنایع کشاورزی و تولید کودهای شیمیایی

0

کاربرد گوگرد در تولید کود کشاورزی

کاربرد گوگرد که یک ترکیب شیمیایی غیر فلزی است که معمولاً به شکل عنصری، در حالت جامد پودری یا کلوخه و به رنگ زرد در طبیعت یافت می شود ،در صنایع کشاورزی و تولید کودهای شیمیایی بسیار پر اهمیت و مهم است.

عنصر گوگرد یکی از ترکیبات حیاتی و ضروری در صنایع مختلف است که از نظر اقتصادی، ارزش و اهمیت زیادی برای کشورها دارد.

از این ماده برای ساخت و تولید سایر ترکیبات شیمیایی، محصولات مختلفی نظیر کودهای کشاورزی حاوی سولفور، شوینده ها، پلاستیک ها، کاغذ و بسیاری موارد دیگر استفاده می شود. گوگرد همچنین برای تولید خوراک دام، مواد غذایی خوراکی انسان ها و سایر محصولات کشاورزی به کار می رود.

کاربرد گوگرد

کاربرد گوگرد در صنایع کشاورزی و تولید کودهای شیمیایی

گوگرد ، منبع اصلی تولید اسید سولفوریک است، اسید سولفوریک به عنوان پرکاربردترین اسید صنعتی برای تولید مواد شیمیایی مختلف در سراسر جهان شناخته می شود. این اسید در بسیاری از فرآیندهای صنعتی در کارخانه ها و صنایع تولید کننده مصرف می شود.

علاوه بر این کاربرد بسیار مهم و حیاتی، سولفور در یکی دیگر از حوزه های صنعت به کار می رود؛ از این عنصر معدنی برای تولید انواع کود کشاورزی استفاده می شود؛ به عبارت ساده تر، تولید انواع کودهای کشاورزی فسفاته، نیتراته، کودهای پتاسیم دار و کودهای گوگرد دار، با استفاده از این ماده عنصری انجام می گردد.

از دیگر کاربردهایی گوگرد در حوزه کشاورزی و سایر ترکیبات شیمیایی می توان به تولید محصولاتی نظیر فلزات غیر آهنی، رنگدانه ها، فیبرها، داروها، حشره کش ها، محصولات مراقبت از پوست، سنتز لاستیک، تصفیه آب و … اشاره نمود.

نقش کودهای کشاورزی حاوی گوگرد در رشد محصول چیست؟

کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی، میزان رشد محصولات یا هر عامل دیگری که بر روی این دو پارامتر تأثیر داشته باشند زمانی بهینه هستند که میزان گوگرد خاک کشاورزی در حد استاندارد تنظیم شده باشد. تنظیم شرایط خاک با استفاده از کودهای گوگرد دار، یکی از فنون کشت محصولات مرغوب کشاورزی است. کودهایی که با استفاده از سولفور در صنایع تولید می شوند، اهمیت زیادی در مرغوب بودن محصولات دارند زیرا عناصر مغذی را در دسترس گیاهان قرار می دهند. این کودها همچنین می توانند بازدهی و عملکرد تمام کودها شوند.

گوگرد برای تولید چه نوع کودهای حاوی سولفور به کار می رود؟

اغلب کودهای سولفوردار که با استفاده از گوگرد در صنایع تولید می شوند به دو گروه اصلی دسته بندی می شوند؛ ۱) کودهای شیمیایی که حاوی سولفات ها هستند و ۲) کودهای شیمیایی که حاوی گوگرد عنصری می باشند. کودهای سولفاته باعث می شوند که کود گوگردی بتواند در خاک، بهتر عمل کند. منابع مهم که در این زمینه موجود هستند شامل ترکیباتی نظیر سولفات پتاسیم، سوپر فسفات، آمونیوم سولفات، پتاسیم منیزیم سولفات و گیپسوم می باشند.

استفاده از این مواد موجب عملکرد بهتر کودهای گوگردی می شود. به روشی که از چند کود کشاورزی حاوی سولفور در زمین های کشاورزی استفاده می شود در اصطلاح، روش تغذیه کردن متوالی گفته می شود. در این روش، قبل از اینکه سولفور به خاک اضافه شود، کودهای دیگر در محل مورد نظر اضافه می شود تا شرایط خاک در حد متعادل تنظیم گردد.

بسیاری از تولیدکنندگان کودهای گوگرد دار، فرمول متفاوتی برای تولید محصولات خود به کار می برند؛ آن ها عقیده دارند علاوه بر سولفور، افزودن مقادیری نیتروژن یا کودهای پتاسیم نیتروژن فسفر باعث تغییر شرایط کود خواهد شد؛ ترکیبات گوگرد – اوره، سولفور عنصری اصلاح شده با مونو آمونیوم فسفات، دی آمونیوم فسفات و کودهای NPK، نمونه هایی از این موارد هستند.

کاربرد گوگرد

آیا می دانید مقدار استاندارد مصرف گوگرد برای گیاهان چقدر است؟

میزان مصرف استاندارد کودهای گوگرد دار برای رشد محصولات کشاورزی، ۱۵ تا ۳۰ کیلوگرم در هر هکتار است. البته میزان دقیق استفاده از این کودها به نوع گیاه بستگی دارد؛ در برخی موارد استفاده همزمان از سایر کودهای فسفره نیز لازم می باشد. برای گیاهان روغن دار، حبوبات و نیشکر، مقدار این کودها در هر هکتار، حدود ۲۵ تا ۵۰ کیلوگرم می باشد.

وضعیت تولید، خرید و فروش گوگرد در بازارهای جهانی چگونه است؟

گوگرد عنصری که در تولید کود کشاورزی یا موارد دیگر مصرف می شود در تمام جهان و در صنایع نفت و گاز تولید می شود. واحدهای پالایشگاهی مهم جهان که در این زمینه فعالیت دارند در کشورهای آمریکا، کانادا، غرب آسیا و کشورهای روسیه و حوزه آن واقع شده اند.

کشور چین، بیشتری آمار واردات گوگرد از کانادا و مراکش را به خود اختصاص داده است و کانادا به عنوان بزرگ ترین صادر کننده این ماده در جهان شناخته می شود؛ روسیه و عربستان، دو مشتری اصلی گوگرد کانادا هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )