درباره کود پتاس و کاربرد و تاثیر آن بر سلامت گیاه

0

کود های پتاس یکی از مهم‌ترین منابع تأمین عنصر پتاسیم در گیاهان محسوب می شود. عنصر پتاسیم نظیر سایر ریزمغذی‌ها یکی از مهم‌ترین عناصر میکرو گیاهان است. این عنصر ارزشمند بسیاری از فرآیندهای فیزیولوژیک گیاهان را هدایت می کند هرچند که در مقادیر کم مورد نیاز گیاهان می باشد.

گیاهان در کمبود پتاسیم مقاومت خودشان را به تنش ها، آفات و بیماری ها از دست می دهند همچنین با این کمبود پتاسیم فرآیندهای مهمی نظیر تنفس سلولی، فتوسنتر، تبخیر و تعرق دچار اختلال می گردد. بنابراین شناخت علائم کمبود عنصر پتاسیم و رفع نیاز گیاه در اولویت برنامه تغذیه زارعین و گلخانه داران قرار خواهد گرفت.

پتاس چیست؟

پتاس نمکی غنی از پتاسیم است که از رسوبات زیرزمینی که میلیونها سال پیش از تختخواب های دریایی تبخیر شده استخراج شده است. پتاسیم یک عنصر اساسی برای زندگی گیاهان ، حیوانات و حیوانات است.

اصطلاح پتاس به گروهی از مواد معدنی و مواد شیمیایی پتاسیم اطلاق می شود. این ترکیب ، کلرید پتاسیم، یک نیروی مسلط در بازار جهانی پتاس است.

پتاسیم یک عنصر مهم است زیرا وقتی کمبود پتاسیم در خاک وجود دارد ، از کودهای حاوی پتاسیم برای کمک به افزایش عملکرد محصولات زراعی و بهبود کیفیت گیاه استفاده می شود. پتاسیم گیاهان را از درجه حرارت شدید محافظت می کند. این گیاه به گیاهان در مبارزه با استرس و بیماری کمک می کند و از آفات مانند علفهای هرز و حشرات جلوگیری می کند.

خواص پتاس

پتاسیم باعث رفع پژمردگی ، تقویت ریشه ها و ساقه ها می شود و در انتقال مواد غذایی کمک می کند. آنزیم های گیاهی را فعال می کند تا اطمینان حاصل کند که گیاهان از آب به طور مؤثر استفاده می کنند. مقادیر بالاتر پتاسیم موجود در خاک به مقاومت گیاهان در برابر شرایط استرس زا کمک می کند.

کودها مواد غذایی گیاهی هستند. آنها ترکیبی از مواد مغذی هستند که گیاهان برای رشد آنها باید جذب کنند. عناصر اصلی کودها عبارتند از: نیتروژن ، فسفر و پتاسیم .

انواع مختلفی از مواد معدنی “ردیابی” مانند مس ، منگنز ، روی و بور وجود دارد که برای رشد طبیعی گیاهان نیز ضروری هستند.

با رشد گیاهان ، آنها مواد مغذی را از خاک جذب و تخلیه می کنند. کشاورزان هنگام برداشت محصولات زراعی این مواد مغذی را جمع می کنند. تمام مواد مغذی گیاهی ، چه در کودهای آلی و چه مواد معدنی یافت می شوند ، یکسان هستند.

مزیت کودهای معدنی

با این حال ، کودهای معدنی از مزیت غلظت برخوردار هستند و مواد مغذی را می توان برای دیدار با مشخصات ترکیب کرد. کودهای معدنی می توانند برای تأمین نیازهای غذایی گیاهان و خاکهای خاص طراحی شوند.

نشان داده شده است که برای تولید ۱۰ تا ۱۵ کیلوگرم غلات ، گیاهان به ۱ کیلوگرم ازت نیاز دارند. جو ما از ۸۰٪ ازت تشکیل شده است. اکثر خاکهای گرمسیری از نیتروژن به اندازه کافی هوا را رفع کرده و از هوا می گیرند تا حدود ۱ تن دانه در هکتار تولید کنند.

برای تولید بیشتر ، گیاهان باید ازت بیشتری داشته باشند چه در کودهای آلی و چه مواد معدنی. گیاهان همچنین باید دارای مواد معدنی فسفر ، پتاسیم و “ردیابی” باشند. اگر خاک فاقد مواد معدنی پایان نامه باشد یا ناکافی باشد ، باید به آنها اضافه شود زیرا کودها یا تولید آنها راکد یا متوقف می شود.

کود نیترات پتاسیم

اطلاعاتی در مورد عنصر پتاسیم:

عنصر عضو گروه فلز قلیایی است و از نظر طبیعت فراوان است. این ماده همیشه به شکل ترکیبی با سایر مواد معدنی موجود در پوسته زمین یافت می شود ، به ویژه در آنجا که ذخایر زیادی از مواد معدنی رس و خاک های سنگین وجود دارد.

پتاس ترکیبی نجس از کربنات پتاسیم و نمک پتاسیم است. رسوبات سنگی که دارای پتاس هستند ، باعث می شوند که میلیون ها سال پیش دریاهای باستانی داخلی تبخیر شوند. اصطلاح پتاس معمولاً برای توصیف اشکال کود پتاسیم حاصل از این سنگها با جدا کردن نمک و سایر مواد معدنی به کار می رود.

بخشی از تاریخ عنصر پتاسیم:

در روزهای اولیه ، منبع اصلی پتاس خاکستر درختان بومی چوب سخت بود. کربنات پتاسیم ترکیب شیمیایی اساسی با شستن خاکستر در گلدان های بزرگ آهن برای حل کردن اجزای محلول استخراج شد. تبخیر محلول از طریق نفوذ باعث تولید پتاس می شود. از پتاس در ساخت کود ، شیشه ، صابون ، باروت و پارچه های رنگرزی استفاده می شد.

تا دهه ۱۸۶۰ ، تنها منابع درختان چوب و چند گیاه دیگر بودند. تسلط ایالات متحده در تولید پتاس با کاهش یافتن رسوبات طبیعی این ماده شیمیایی در بسترهای قلیایی دریاچه خشک در آلمان ، رو به افول گذاشت. وقوع جنگ جهانی اول ، کشورهایی دیگر مانند روسیه و فرانسه را مجبور به توسعه منابع طبیعی خود کرد. منابع اضافی در کالیفرنیا ، یوتا و نیومکزیکو کشف شد.

نحوه استفاده از پتاس:

پس از تهیه نرخ پتاس غذایی مغذی مورد نیاز یک محصول یا چمن ، و در نظر گرفتن زمان استفاده از برنامه ها ، اکنون باید یک محصول کود مناسب یا منبع دیگر مانند کودهای ارگانیک را برای استفاده در خاک یا محصول انتخاب کنیم. سپس ما باید آن را به طور موثری اعمال کنیم تا با توجه به محصول در حال رشد استفاده کنیم.

منابع جهانی پتاسیم :

کود پتاسیم معمولاً به “روش پتاس” گفته می شود که به روشهای اولیه تهیه کود پتاسیم از خاکستر چوب می باشد. امروزه پتاس به انواع کودهای معدنی پتاسیم و مواد معدنی اشاره دارد. موریت پتاس پرمصرف ترین کود K است ، اما بسیاری دیگر در سراسر جهان تولید و تجارت می شوند.

اهمیت پتاسیم در کشاورزی:

پتاسیم در کشاورزی و باغداری خاک بسیار مهم است. به عنوان ماده تشکیل دهنده کودهای مصنوعی استفاده می شود. به نظر می رسد کودهای پتاسیم باعث افزایش عملکرد محصول ، تولید غلات غنی از نشاسته و پروتئین گیاهان می شوند.

علاوه بر این ، کودهای پتاسیم ممکن است به بهبود ایمنی گیاهان نسبت به تغییرات آب و هوا ، بیماری ها و نماتد ها کمک کند.

پتاسیم بیشتر در هیدروپونیک برای بهبود رشد ریشه و تقویت تحمل به خشکی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین ساختمان سلولز را تقویت کرده و در نتیجه مسکن را کاهش می دهد

پتاسیم و سلامت گیاهان:

پتاسیم به گیاهان در مقابل استرس ، آفات و بیماری ها کمک می کند. علاوه بر نقش اساسی در فرآیندهای متابولیک گیاهان ، پتاسیم ، در صورت تهیه کافی ، به گیاهان کمک می کند ترکیبات دفاعی تولید کنند ، که به آنها در مبارزه با آفات کمک می کند.

غلظت کافی پتاسیم در گیاهان همچنین سلول ها و بافت ها را سخت می کند ، در برابر نفوذ عوامل بیماری زا و آفات حشرات و ترمیم هرگونه بافت آسیب دیده.تأمین منابع کافی پتاسیم به محصولات زراعی بهترین راه برای کاهش نیاز آنها به درمان های کنترل آفات است.

پتاسیم و تغذیه متعادل گیاهان زراعی:

برای به دست آوردن حداکثر پاسخ به کود پتاسیم ، منابع کافی برای سایر مواد مغذی گیاه مورد نیاز است. با این حال ، چندین رابطه منحصر به فرد بین پتاسیم و سایر مواد مغذی وجود دارد.

لقاح با پتاسیم بالا می تواند میزان منیزیم موجود در گیاه را کاهش دهد و ممکن است منجر به کمبود منیزیم محصولات زراعی که در خاکهایی تولید می شوند که از نظر منیزیم کم هستند ، شود. این مشکل اغلب با محصولاتی که در خاک های شنی رشد می کنند ، به ویژه در خاک های دشت ساحلی جنوب ایالات متحده آمریکا روبرو می شویم.

برعکس ، محصولات زراعی که در خاکهای منیزیم پر از منیزیم رشد می کنند ، می توانند دچار کمبود پتاسیم شوند ، به خصوص اگر خاکهای دارای فسفر بالا و پتاسیم کم باشند. این مشکل به ویژه در خاک های دشت سیل رودخانه می سی سی پی شدید است.

شستشوی پتاسیم در خاکهای اسیدی و شنی ممکن است با آهک زدن خاک به pH 6.2 تا ۶.۵ کاهش یابد. با این حال ، کاربردهای زیاد سنگ آهک به خاک کم پتاسیم ممکن است کمبود پتاسیم محصولات زراعی را که در آن خاکها رشد می کنند ، القا کند.

این مشکل بیشتر در خاکهای با خشتهای غالباً ۲: ۱ (مانند خاک رس مونت موریلونیت) و نه از نوع ۱: ۱ (مانند خشتهای کائولینییتی) رخ می دهد.

عملکرد پتاسیم در گیاهان:

پتاسیم در اصل نقش مهمی در فرآیندهای فیزیولوژیکی گیاه دارد. بنابراین برای رشد مناسب و تکثیر در گیاهان در مقادیر زیادی مورد نیاز است. این ماده پس از نیتروژن بسیار مهم است زیرا مواد مغذی مورد نیاز گیاهان است.

همچنین به دلیل عامل مؤثر در تعدادی از فرآیندهای بیولوژیکی و شیمیایی موجود در گیاهان ، “ماده مغذی با کیفیت” نامیده می شود. در اینجا دلیل پتاسیم در گیاهان مهم است:

پتاسیم تنظیم باز و بسته شدن روزنه ها را انجام می دهد بنابراین جذب دی اکسید کربن را تنظیم می کند بنابراین باعث افزایش فتوسنتز می شود.

این ماده باعث فعال شدن آنزیمهای مهم بیوشیمیایی برای تولید آدنوزین تری فسفات می شود انرژی برای سایر فرایندهای شیمیایی و فیزیولوژیکی مانند دفع مواد زاید در گیاهان تأمین می کند.

این ماده درآب و سایر نمکها در بافتهای گیاهی و سلولها نقش دارد.

پتاسیم همچنین پروتئین و نشاسته را در گیاهان تسهیل می کند.

آنزیم های مسئول عملکردهای خاص را فعال می کند.

پتاسیم باعث افزایش محصول می شود زیرا:

رشد ریشه را افزایش داده و تحمل به خشکی را بهبود می بخشد.

سلولز ساخته و مسکن را کاهش می دهد.

حداقل ۶۰ آنزیم درگیر در رشد را فعال می کند.

کمک به فتوسنتز و تشکیل مواد غذایی.

به انتقال قندها و نشاسته ها کمک می کند.

غلات غنی از نشاسته تولید می کند.

پروتئین گیاهان را افزایش می دهد.

باعث حفظ تورگور ، از بین رفتن آب و پژمردگی می شود.

به عقب ماندگی در گسترش بیماری های زراعی و نماتد کمک می کند.

جذب پتاسیم توسط محصولات زراعی:

زمان جذب پتاسیم با گیاهان مختلف متفاوت است. با این حال ، گیاهان به طور کلی اکثر پتاسیم خود را در مرحله رشد زودرس نسبت به نیتروژن و فسفر جذب می کنند.

آزمایش های مربوط به جذب پتاسیم توسط ذرت نشان داد که ۷۰ تا ۸۰ درصد با زمان ابریشم جذب می شود و ۱۰۰ درصد آن نیز سه تا چهار هفته پس از ابریشم جذب می شود. انتقال پتاسیم از برگ و ساقه به دانه بسیار کمتر از فسفر و ازت بود. مدت زمان تشکیل دانه ظاهراً برای تأمین پتاسیم مهم نیست.

مطالب مرتبط
نقش پتاسیم در درختان میوه چیست؟
تاثیر کمبود پتاسیم در گیاه سیب زمینی

جذب پتاسیم:

در دسترس بودن و جذب زیاد پتاسیم توسط گیاهان از خاک با عوامل مختلفی متفاوت است. میزان تنفس توسط گیاهان تا حد زیادی عامل تعیین کننده جذب مناسب و انتقال پتاسیم توسط گیاهان است. جذب آن به انرژی کافی بستگی دارد. پتاسیم نقش مهمی در محل قرارگیری مواد مغذی اساسی ، آب و سایر مواد موجود در ریشه از طریق ساقه به برگها دارد. همچنین از طریق کودهایی به شکل کا ۲ او تهیه می شود.

بافتهای گیاهی فرم موجود در این کودها را تجزیه و تحلیل کرده و آنرا به شکل زیستی بیشتری تبدیل می کنند. به شکل یونهای پتاسم جذب می شود.

این پتاسیم “قابل تعویض” است زیرا می توان آن را با سایر یون های مثبت (کاتیونها) مانند هیدروژن ، کلسیم و منیزیم جایگزین کرد. این مبادله به سرعت و به دفعات اتفاق می افتد. پتاسیم موجود در محلول خاک ممکن است توسط گیاه جذب شود یا با آبشویی از خاک از بین برود به خصوص در خاکهای شنی و درشت.

علائم کمبود پتاسیم:

پتاسیم یک عنصر بسیار متحرک در گیاه است و از بافت پیرتر به جوان تر منتقل می شود. در نتیجه ، علائم کمبود پتاسیم معمولاً ابتدا در برگهای پایین گیاه رخ می دهد و با افزایش شدت کمبود ، به سمت بالا پیش می رود. یکی از شایع ترین علائم کمبود پتاسیم ، سوزش زرد یا شلیک (کلروز) در حاشیه برگ است.

در موارد شدید ، حاشیه شاخه ای برگ ممکن است خارج شود. با این حال ، با محصولات پهن برگ ، مانند سویا و پنبه ، ممکن است کل برگ ریخته شود و در نتیجه دفع زودرس محصول باشد.

محصولات کمبود پتاسیم به آرامی رشد می کنند و دارای سیستم ریشه ای ضعیف نیستند. ساقه ها ضعیف هستند ، و جای دادن محصولات غلات مانند ذرت و دانه های کوچک متداول است.

حبوبات برای پتاسیم خاک رقیب خوبی ندارند و غالباً توسط چمنزارهای مرتع چمنزار شلوغ هستند. هنگامی که پتاسیم کافی نیست ، ممکن است کشتن زمستان محصولات زراعی چند ساله مانند یونجه و علفزار رخ دهد.

انتخاب منبع مناسب پتاسیم:

به منظور حفظ باروری خاک ، بهبود محصول ، بهبود عملکرد محصول و یا کیفیت محصول ، آنها یا به صورت مستقیم روی گیاه (شاخ و برگ) استفاده می شوند و یا به محلول های آبی اضافه می شوند.

اصول کاربرد کود پتاس:

استفاده موثر از تمام مواد مغذی شامل به کارگیری میزان صحیح استفاده شده و گسترش یکنواخت است. این بدان معناست که باید پراکندگی کودها و پاششهای کود کالیبره شوند تا میزان مناسب کود مورد استفاده را ارائه دهند.

بطور صحیح تنظیم شوند تا به طور مساوی در عرض دوره (الگوی پخش عرضی) پخش شود. الگوی گسترش طولی نیز اهمیت دارد ، اما در عمل ما به تولید کنندگان متکی هستیم.

تنظیم الگوی گسترش برای کودهای جامد با آزمایش پخش کننده حاصل می شود که توسط اپراتورهای آموزش دیده با سینی و یک برنامه رایانه ای انجام می شود. این یک کار تخصصی است و باید از اعضای طرح ملی پخش اسپایدر استفاده شود.

سینی تست پخش کننده:

با این وجود برخی از مزارع ممکن است کیت مخصوص خود را خریداری کرده و کارمندان خود را آموزش دهند. ضریب مقدار تغییرات زیر ۱۰ خوب است و کمتر از ۱۵ سال منطقی در نظر گرفته می شود.

علاوه بر این که پخش کننده به درستی تنظیم شده است ، استفاده از کودهای جامد با کیفیت بالا نیز حائز اهمیت است. آنها نباید زبر باشند و باید از نظر جسمی به سختی مقاومت کنند تا بتوانند در هنگام برخورد و دیسک چرخشی سریع مقاومت کنند .

زیرا آنها نباید به گرد و غبار تبدیل شوند که دارای یک جریان متفاوت و الگوی پخش شده از ذرات اصلی باشد. کودهای ترکیبی ترکیبی باید از ذرات سازگار تشکیل شده به گونه ای باشند که در قیف از هم جدا نشوند و یا از یکدیگر متفاوت باشند.

انواع کودهای پتاس:

کودهای پتاس در انواع مختلف و ترکیبات گوناگون به بازار معرفی شده اند. وجه مشترک تمامی این کودها در حضور عنصر ارزشمند پتاسیم است. عنصر پتاسیم با عنصر کلر در ترکیب شیمیایی یک نوع از کود پتاسه به نام پتاسیم کلرور همراه شده است.

در ترکیباتی دیگر عنصر پتاسیم با عنصر نیتروژن یا گوگرد ترکیبات پتاسیم نیترات یا پتاسیم سولفات را تشکیل می دهند. درصد حضور پتاسیم در هر یک از ترکیبات بسته به فرمول شیمیایی آن ترکیب متفاوت است، شناخت ترکیبات حاوی عنصر پتاسیم موجب می شود که با علائم کمبود پتاسیم در هر گیاه بسته به شرایط منطقه و گیاه مورد نظر چاره جویی شود.

تولید کنندگان کود شیمیایی پتاس بنا بر نیاز بازار انواع کودهای پتاسه را به بازار عرضه خواهند داشت. در ادامه به مهمترین ترکیبات حاوی پتاسیم و طرز تهیه کود پتاس اشاره می شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )