روشهای کوددهی در درختان میوه

0

در این آموزش قصد داریم نکاتی در مورد چالکود و کوددهی به درختان میوه را بررسی نماییم پس با ما همراه باشید.

۱- از مصرف کودهای شیمیایی به صورت بی رویه خوداری کرده و سعی گردد مصرف کودها بر اساس آزمون خاک ، برگ و میوه صورت گیرد.

۲- از پخش سطحی کودهای شیمیایی در پای درختان میوه اجتناب شود.

۳- زمان مصرف کودهای شیمیایی در اواخر زمستان یا اوایل بهار صورت گیرد .

۴- محلول پاشی با کودهای توصیه شده ودر زمان مناسب باعث افزایش کیفیت میوه خواهد شد.

۵- بهترین روش کوددهی در باغات استفاده از روش چالکود می باشد که به شیوه های زیر صورت می گیرد .

۶- در اواخر زمستان در قسمت بیرونی یک سوم سایه انداز از درختان تعداد ۴ تا ۶ چاله به عمق ۴۰ تا ۵۰ سانتی متر و قطر۳۰ تا ۵۰ سانتی مترحفر شود .

۷- کودهای توصیه شده بر اساس آزمون خاک و با توصیه های عمومی سازمان تحقیقات برای هر اصله درخت را با کود دامی پوسیده مخلوط کرده و در چاله های حفر شده بریزید.

۸- با لگد کوب کردن کود در داخل چاله تا حدی آن را بفشارید و در صورت نشت مجدداً کود را به آن اضافه کنید تا هم سطح خاک شود.

۹- در هنگام آبیاری بایستی چاله های خیس شده از خیسی بیش از حد و خشکی توده کود دامی در داخل چالکود بپرهیزید.

۱۰- در صورتی که از چاله ها به خوبی استفاده شود حفر آن یکبار برای چندین سال کافی خواهد بود هر سال نشست کود در داخل چاله را با کود دامی جبران کنید.

۱۱- برای درخت انگور (مو) کودهای شیمیایی و حیوانی توصیه شده برای مصرف در اوایل بهار را در شیاری که در طول مسیر آبیاری ( بین درختان ) در فاصله ۹۰ سانتی متر دورتر از تنه انگور کنده می شود و روی آن را با خاک بپوشانید.

۱۲- کودهای ازته را در زمان های توصیه شده می توان در ناحیه نصف بیرونی سایه انداز (محل آبخور)باشد و با نوک بیل زیر خاک برد.

مطالب مرتبط :
کاربرد کود نیترات آمونیوم در کشاورزی
کود فسفاته و انواع آن

به دلیل حضور آهک فعال در خاک های آهکی ، زیادی بی کربنات در آب های آبیاری، کمی موادآلی، مصرف غیر صحیح ( پخش سطحی ) کود در سایه انداز درختان، با عنایت به کمی تحرک اکثر کودهای مصرفی بخصوص کودهای فسفاته و ریز مغذی ها و عدم رعایت مصرف بهینه کود و آب، درختان میوه در کشور عمدتاً دچار انواع کمبودها هستند. بیان روش صحیح کوددهی در باغ های میوه اولویت خاصی یافته است و در رابطه با آن پژوهش های متعددی انجام پذیرفته است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )