آشنایی با سم سوین یا کارباریل

0

سم سوین با نام علمی کارباریل از مشتقات اسید کاربامیک می باشد که در سالهای اخیر برای مبارزه با آفات گیاهی و دامی عرضه شده است. بطور کلی آفت کش به مواد شیمیایی گفته می شود که به منظور نابود کردن یا کنترل جمعیت انواع آفت استفاده می شود.

استفاده از سموم برای از بین بردن انواع آفات و حشرات امری کاملاً طبیعی و اجتباب ناپذیر است، اما باید در انتخاب این سموم دقت کافی را داشته و سمومی را استفاده کنیم که برای انسان، محیط زیست و حشرات مفید کمترین اثر و آسیب را داشته باشد.

این حشره کش با نام تجاری سوین از گروه متیل کاربامات ها و به صورت پودر وتابل (WP) یعنی بصورت ذرات جامد ریز حاوی مواد حمل کننده خشک، که باید به میزان زیاد و مداوم به هم زده و در آب حل شود.

موارد مصرف سم سوین

این سم از ترکیبات با دامنه وسیع است که فقط روی کنه های نباتی اثر ندارد بلکه برای مبارزه با کنه های دامی نیز توصیه میشود. همچنین از آن برای از بین بردن انواع آفت خاکزی مانند آبدوزک و نرمتنانی مانند حلزون،کرم موثر است. سوین روی لارو پروانه ها، سیرسیرک ها و ملخ های بومی اثر قابل توجه دارد. دوام این سم زیاد بوده و تا سه هفته پس از سمپاشی نباید از مواد سمپاشی شده استفاده نمود.

مکانیسم اثر :

حشره ‌کش تماسی گوارشی با کمی خاصیت سیستمیک می باشد که با اثر برروی مهارکننده آنزیم کلین استراز موجب ایجاد اختلالات عصبی در آفت می شود.

نحوه تأثیر :

این سم بصورت تماسی، گوارشی و ضعیف سیستمیک می باشد و دارای تأثیر سریع و دوام طولانی است. این حشره کش مهار کننده آنزیم کولین استراز است و از طریق عصبی مانع نابودی آفت می گردد.

موارد کاربرد :

این حشره کش برای کنترل لارو پروانه ها، نرم تنان، برگ خوارها، سرخرطومی یونجه، حشرات جونده و مکنده، هلیوتیس، کاردرینا، سخت بالپوشان و همچنین در تهیه طعمه مسموم علیه لاروهای اگروتیس استفاده می گردد.

روش مصرف سم سوین

طریقه مصرف سم توصیه شده یک قاشق چایخوری در یک لیتر آب می باشد.

سایر مطالب:

عوامل مؤثر در اثر بخشی بهتر سم سوین

  • رطوبت: در مورد سموم سیستمیک بیشتر تاثیر دارد.
  • نور خورشید: بر روی دوام سم تأثیر مستقیم دارد.
  • جریان باد: باعث جابجا شدن ذرات سم می شود.
  • درجه حرارت محیط: دمای بالا باعث تبخیر اثرات سم می گردد.
  • غلظت و حجم مصرفی سموم: باید حجم مورد استفاده سموم بر حسب گیاه و آفت محاسبه دقیق شود.

میزان سمیت :

LD50 این سم برای پستانداران ۷۱۰-۲۶۴ می باشد.

این سم بعنوان یک آفت کش برای زنبورها و موجودات آبزی سمیت متوسط دارد.

این سم دوره کارنس پایینی دارد، برای سبزیهای برگی ۳ روز و برای اکثر محصولات ۷ روز می باشد.

نکات مهم :

از آنجاییکه این سم مهارکننده آنزیم کولین استراز در سیستم عصبی می باشد، افرادی که براساس توصیه پزشکی از کارکردن با ترکیبات ضدکلین استراز ممنوع شده اند نباید از این حشره‌کش استفاده کنند.

گیاه‌ سوزی از آن گزارش نشده است اما تحت بعضی شرایط خاص واریته ‌هایی از سیب و گلابی گیاه‌سوزی نشان می دهند.

  • برای پرندگان عملاً غیر سمی است.
  • برای حشرات مفید مضر است.
  • برای ماهی ‌ها و دیگر موجودات آبزی متوسط سمی است

هنگام سمپاشی ازتماس پوست وچشم ها با محلول سم خودداری کنید. ظرف خالی سم را در محل های مناسب مدفون نمائید . دام و طیور را قبل ازسمپاشی از محل دور نمایید . از چرای دام در نواحی تازه سمپاشی شده جلوگیری کنید .

علائم مسمومیت با سم سوین

در صورتیکه در اثر بی احتیاطی مصرف کننده مسمومیتی روی دهد ، علائم آن عبارتست از : تهوع ، سرگیجه ، سردرد ، ضعف شدید ، تار شدن دید ، انقباض ماهیچه های شکم و اسهال که در صورت مشاهده علائم گوارشی، شخص مسموم را در هوای آزاد به حالت خوابانیده قرار دهید و به پزشک مراجعه کنید . اگر بیمار به هوش باشد باخورانیدن یک تا دو لیوان آب او را وادار به استفراغ نمائید .

توجه: این سم را نباید در زمان گلدهی درختان بر علیه آفت استفاده کرد چون موجب ریزش گل می شود.

هشدار: در هنگام مصرف حتما از دستکش و ماسک استفاده نمایید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )