فراوری و پوساندن کود حیوانی به صورت ارگانیک

0

فراوری و پوساندن کود حیوانی به صورت ارگانیک یکی از سوالات همیشگی کشاورزان عزیز در مورد تهیه کود مرغوب مناسب کشاورزی است که در این مطلب سعی شده بدان بپردازیم.

اهمیت فراوری و پوساندن کود حیوانی

نکته مهم این است که استفاده از کود های دامی تازه برای مزارع مضر می باشد و حتما توصیه می شود از کود دامی پوسیده برای مزارع خود استفاده کنید.

فراوری و پوساندن کود حیوانی

مراحل فراوری و پوساندن کود حیوانی مناسب

-تهیه کود دامی ( یا مخلوطی از گاو، گوسفند که در حالت کلی کود گاو بهتر است)ومخلوط کردن تمام کود ها به نحوی که تمام کود ها بصورت یکدست مخلوط شوند.(هم زدن تنها کفایت نمی کند باید آنقدر زیر و رو شوند تا کاملا یکدست شوند).

-برای ۱۰ تن ( نه یک کامیون ۱۰ تن، منظور وزن کود با رطوبت حدودا ۱۵ درصد) حدود ۱ تن کاه و کلش گندم، ۱ یالی ۱٫۵ تن کاه و کلش جو و ۲ کیسه اوره اضافه کنید، اگر از کاه و کلش استفاده نکردید یک کیسه اوره کفایت می کند.

-برای ۱۰ تن حدود ۲۵۰ کیلوگرم گوگرد خالص در نظر بگیرید.

-تمام مواد را دوباره مخلوط کرده و هم بزنید.این نکته اهمیت دارد که کاه و کلش در مرکز هسته باشند و در مراحل بعدی مخلوط شوند.

-بعد از اینکه کاملا مخلوط شدند، بهتره به صورت حوضچه در مدت ۲ هفته به حال خود رها شود و بعد از ۲ هقته به صورت لجن( روان نباشد) در بیاید.

مطالب مرتبط:

معایب و مزایای استفاده از کود دامی تازه
روش های فرآوری کود مرغی

-بعد از اینکه دپوی کودها به صورت لجن درآمد، به وسیله دماسنج لیزری ، روزانه دمای هسته دپو کنترل بشود.هرموقع دمای هسته به ۶۰ الی ۷۰ درجه رسید ، با هوادهی و زیر و رو کردن کودها خنک بشوند. لازم به ذکر است فقط یکبار لجن بشوند کافی می باشد و بیشتر از آن مضر می باشد.

-تا حدود ۲ ماه باید عمل کنترل دما بصورت منظم چک بشود، بعد از این مدت بیشتر فرایند انجام شده است و بدلیل گرما و هوادهی میزان رطوبت کم کم کاهش یافته و هنگامی که دما از حالت طغیان اولیه خارج شد باید عناصر دیگر به آن افزوده شوند.

-بعد از گذشت ۳ ماه ، مقداری از کود را به آزمایشگاه برده و الباقی کمبود ها جبران می شود.

-بعد از ۴ ماه شما یک کود پوسیده طبیعی و اورگانیک دارید که هیچ تقلبی در آن نیست.


نکته:اضافه کردن ماسه بادی مرغوب و بدون شوری زیاد ، الزامیست و بهتر است بعد از مرحله لجن کردن اضافه بشود، پیشنهاد می شود ۱۵ الی ۳۰ درصد حتما از ماسه استفاده بشود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )