ملاس در خوراک دام و طیور و کاربردهای آن

0

ملاس یکی از فرآورده های جانبی کارخانه های تولید شکر می باشد. در روند تولید شکر ماده ای تیره رنگ و چسبنده تولید می شود که به آن ملاس می گویند.

کاربرد ملاس در خوراک دام و طیور

این ماده ی مغذی دارای ویتامین‌ها و مواد معدنی با ارزشی است و از ملاس در خوراک دام و طیور مورد استفاده قرار می گیرد. افزودن محلول ‌رقیق شده آن میزان خوشخوراکی غذای دام و طیور را افزایش می دهد.

ملاس در خوراک دام

دستورالعمل افزودن ملاس در خوراک دام وطیور

شیوه ی مصرف ماده به دو گونه است. یکی به صورت محلول رقیق شده و پاشیدن بر روی جیره ی غذایی. در روش دوم از طریق خوراندن مستقیم به دام انجام می شود.

در روش اول مواد چسبنده با آب گرم حل شده و به میزان معینی (در حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد جیره) بر روی خوراک اسپری می شود.

این نکته را نیز باید در نظر داشت که پاشیدن بیش از حد به جیره منجر به بدشکلی ظاهری خوراک نیز می شود.

اما در روش بعدی این ماده در ظرفی ریخته شده و دام با عمل لیسیدن آن را می خورد. البته به جای اضافه نمودن آن به خوراک دام و طیور، می توان ماده ی موردنظر را به آب نیز افزود.

فواید وکاربردهای آن

ملاس فواید و کاربردهای فراوانی دارد. از جمله آن می توان به موارد زیر اشاره نمود. در ادامه به توضیح هریک از آنها می پردازیم:

افزایش خوشخوراکی و ارزش غذایی

دامداری ها برای تغذیه گله از باقیمانده و مواد زائد چغندر به همراه این ماده ی تیره رنگ استفاده می کنند.

از آنجایی که برخی مواد مفید برای دام و طیور از طعم خوبی برخوردار نیستند از طعم دهنده های کمکی استفاده می شود.

این ماده می تواند اشتهای دام را افزایش دهد و میزان مصرف خوراکش را بیشتر کند. بدین وسیله مواد مغذی که پیش از این مورد استقبال گله قرار نمی گرفت، مورد استفاده قرار می گیرد. از طرفی میزان مصرف علوفه نیز بالا می رود. 

خاصیت ملین بودن و رفع بیماری یبوست دام

از دیگر فواید این ماده می توان به خاصیت ملین بودن اشاره نمود. اگر دام به بیماری های معده و یبوست مبتلا شد می توانید از این ملین استفاده کنید.

همچنین ارزش غذایی آن بالا بوده و به همین جهت است که با علوفه با ارزش غذایی پایینتر مخلوط می شود.

از آنجایی ملاس دارای خاصیت ملینی می باشد باید در میزان مصرف ملاحظاتی در نظر گرفته شود. افزودن بیش از حد به جیره ی غذایی می تواند موجب اسهال گله به ویژه در طیور شود. بنابراین مشکلاتی نیز برای دستگاه گوارش حیوانات به وجود می آید.

از بین بردن میکروب و سموم در دام و طیور

با توجه به امکان افزودن به آب و خوراک و مصرف آن توسط گله، عمل سم زدایی نیز انجام می شود. دفع سموم و مواد مضره داخل بدن دام و طیور از این طریق امکان پذیر می باشد. 

تولید پلت مقاوم تر در فرآیند پلت سازی 

خاصیت چسبندگی ویژگی منحصر بفردی است که در موارد مختلفی کاربرد پیدا می کند. یکی از این کاربردها در تهیه خوراک پلت به وسیله ی دستگاه های پرس پلت است. در مراحل پلت سازی با افزودن این ماده غذایی چسبندگی مواد بیشتر شده و پلت با استحکام تری تولید می شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )