نقش آهک در پرورش مرغ و طیور

0

نقش آهک در پرورش مرغ و طیور به منظور ضدعفونی سالن های پرورش مرغ و جوجه است. جوجه ها در مقابل بیماری های میکروبی و قارچی بسیار حساس هستند و بیمار شدن گله می تواند ضرر های مالی شدیدی به مرغداران و پرورش دهندگان طیور وارد نماید. 

نقش آهک در پرورش مرغ

به همین علت ، مرغداران پیش از هر دوره جوجه ریزی ، با استفاده از مواد گندزدا و میکروب کش اقدام به ضدعفونی سالن می نمایند.

یکی از بهترین و ارزان ترین و در عین حال کم خطر ترین مواد ضدعفونی کننده ، آهک است.

آهک یک ماده قلیایی می باشد که بافت های زنده را از بین می برد بنابراین به راحتی قادر به نابودی اکثر باکتری ها و قارچ ها است.

البته باید توجه داشت که آهک می تواند علاوه بر نابودی میکروب ها ، به پوست جوجه ها نیز صدمه وارد نماید پس باید آهک ریزی در زمانی انجام شود که طیور در سالن حضور نداشته باشند.

نقش آهک در پرورش مرغ

چه نوعی از آهک برای مرغداری مناسب است؟

از انواع آهک به صورت آهک زنده یا اکسید کلسیم و آهک هیدراته یا هیدروکسید کلسیم می توان جهت ضدعفونی مرغداری ها و مراکز پرورش سایر طیور استفاده نمود.

آهک چه به صورت خشک و چه به صورت محلول در آب ، برای نابودی عفونت مورد استفاده قرار می گیرد.

سایر مطالب:

رطوبت بستر طیور:چگونگی بوجود آمدن و پیامدهای آن

نکاتی در ارتباط با نظافت مجاری آبرسانی در مرغداری

روش مصرف آهک در پرورش طیور

همانطور که گفته شد ، آهک ریزی را نمی توان در زمانی انجام داد که جوجه ها و طیور در سالن حضور دارند زیرا موجب سوختگی و یا حتی مرگ گله خواهد شد.

اما می توان حوضچه های آب آهک در ورودی سالن تعبیه کرد که هر شخصی قصد ورود به سالن پرورش را دارد از داخل آن رد شده و کلیه میکروب ها و آلودگی های کفش از بین رفته و مانع از ورود عفونت به داخل سالن شد.

روش متداول دیگر آهک پاشی در دوره پیش از جوجه ریزی جدید و پس از اتمام دوره قبلی است که در این دوره زمانی ، طیور در سالن حضور ندارند.

در این زمان می توان با آهک پاشی به صورت خشک و یا محلول در آب ، سالن پرورش و کلیه منافذ آن را از وجود عوامل بیماری زایی که ایجاد کننده بیماری های نیوکاسل ، بورس عفونی ، برونشیت ، کوکسیدیوز ، یسنوزیت عفونی ، سانمونلوز ، آریزونوز و … هستند پاک نمود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )