درباره خاک پیت (Peat Soil) و شرایط استفاده از آن

0

خاک پیت متشکل است از نوعی خزه موسوم به خزه اسفاگنیـــوم Sphagnum Sp است که در مرحله ای از چرخه عمر خود به خاک تبدیل شده اند ، محل به عمل آمدن پیت ماس خاک جنگلهای شمال اروپا و سواحل منتهی به اقیانوس منجمد شمالی است در حاضر بهترین معادن استخراج پیت ماس متعلق به کشور استونی است.

پیت ماس طبق تحقیقات به عمل آمده بهترین ماده کاملا ارگانیک برای جوانه زنی ، کشت و نگهداری گیاه (به خصوص گیاهان آپارتمانی است) است که در سطح حرفه ای نیزمورداستفاده فراوانی می گردد.

خاک پیت خاکی است که مواد آلی تجزیه نشده به ضخامت مختلف با کمی مواد معدنی(رس،سیلت، شن) مخلوط گردیده و به رنگ سیاه در زیرلایه های خاک تکامل یافته مشاهده می گردد .

مواد آلی تجزیه نشده در خاک پیت عموماً از شاخ و برگ درختان در ارتفاعات پست و زمین های کم شیب مناطق جنگلی و یا ریشه و ساقه و برگ گیاهان علفی در مناطق مرتعی تشکیل یافته است.

تیپ پروفیلی آن AC تا A(B)C است که افق A با ضخامت متفاوت و غنی از کلسیم و منزیم تبادلی می باشد .

شرایط تشکیل :

برای تشکیل خاک پیت تضاد شدید حرارتی و دما بین فصول سال ضرورت دارد , به عبارت دیگردر فصل زمستان خاک یخ بسته ، در بهار و در اثر ذوب شدن یخ از آب اشباع شده و درتابستان تا عمق زیادی خشک می باشد و همین امر باعث تجزیه نشدن مواد آلی خاک می گردد .

این خاک ها قدیمی و در طول دوره بعد از یخبندان به وجود آمده اند و مناطق خیلی فعلی برای تشکیل آن ها مناسب نمی باشد .

مطالب مرتبط:

تاثیر کرم های خاکی بر حاصلخیزی خاک

مشخصات اصلی :

این خاک دارای رنگ سیاه و ضخامت متفاوت ) گاهی بیشتر ا ز یک متر ( ساختمان دانه ای درشت و اسیدیته یا PH آن حدود ۶ تا ۶.۵ می باشد .

به علت داشتن خلل و خرج مناسب ظرفیت نگهداری رطوبت آن بسیار خوب، از نظر شوری مشکلی نداشته و عمدتاً کمتر از ۱ میلی موس می باشد .

انواع خاک پیت از نظر عمق :

  • کم عمق یعنی افق A کمتر از ۶۰ سانتیمتر
  • متوسط A دارای ضخامت ۶۰-۸۰ سانتیمتر
  • عمیق A دارای ضخامت ۸۰-۱۰۰ سانتیمتر
  • خیلی عمیق A دارای ضخامت بزرگتر از ۱۰۰ سانتیمتر

انواع خاک پیت از نظر کربن آلی :

  • فقیر از کربن آلی(قابل جذب) کمتر از ۶%
  • متوسط کربن آلی بین %۶-۸
  • چرب کربن آلی بیش از ۱۰%

پراکنش :

محل اصلی تشکیل این خاک در روسیه ، اکراین ، اروپای شرقی و نقاط بسیار سرد می باشد . کشور هلند با در اختیار داشتن فن آوری و آماده نمودن آن صادر کننده اصلی آن می باشد .

در کشور ایران اطراف جنگل های جلگه ای شمال کشور و نقاط مرتعی ایران به شکل پراکنده و در سطوح کوچک مشاهده می گردد .

موارد استفاده :

از خاک پیت به عنوان یکی از مواد اولیه جهت بستر تولید قارچ تکمه ای در ایران استفاده مِی شودچون در تولید قارچ رطوبت زیاد مورد نیاز است ظرفیت نگهداری آب در خاک پیت بسیار بالا بوده و می تواند نیاز رطوبتی را تأمین نماید و از طرف دیگر با اضافه کردن کمی آهک به خاک پیت معدنی شدن مواد آلی به سرعت صورت گرفته و ازت تولید شده در چرخه غذائی مورد استفاده قرار می گیرد .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )